cavia eet en drinkt niet en zit stil in een hoekje

  • Rianne

    Hallo,

    mijn caafje eet sinds een paar dagen niet meer en drinkt ook niks, wat zou het kunnen zijn?

    groetjes Rianne

  • Susan

    Ik hoop dat je intussen bij een dierenarts geweest bent. Een cavia -moet- eten!!!!!!

  • Khydra

    ja, dat klinkt niet best. Als ze nog leeft: snel naar een DA! Intussen dwangvoeren en als het lukt ook voldoende vocht in het dwangvoer doen, drinken is ook belangrijk, anders wordt de massa in de darmen te dik.

    Succes en sterkte!

  • Daantjuh

    Idd wat hier al gezegd is, ik zou zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan, bij een cavia kun je dit niet een dagje afwachten.

    succes!

  • jacqueline

    hoi rianne

    ik denk dat de cavia inmiddels overleden is ???

    een paar dagen is wel erg lang voor een cavia maar goed als z enog leeft probeer haar normale eten in water te wellen en met een spuitje te voeren zodat ze eten en vocht binnen krijgt

    je kan ook een hooithee trekken en dat als drinken aanbieden nu hopen dat ze het overleeft heeft

    groetjes jacqueline

  • Saskia Voerendaal

    Hoe is nu met je cavia?

  • Rianne

    hallo,

    ik ben gisteravond naar de dierenarts geweest en die gaf me pijnstiller mee voor de darmen en spuitjes om te dwangvoeren. haar gebit is helemaal nagekeken maar er was niks aan de hand alleen zou de kaak wat scheef zijn. ik geef nu olvarit wortel en appel en witlof eet ze weer alleen de korrels nog niet, hopelijk doet ze dat binnenkort weer.

    wel drinkt ze ook nog niet dus ik doe met een pipet water geven, heeft iemand dit meer gehad?

    groetjes Rianne

  • Michelle

    Hoi Rianne,

    Heel goed dat je bent gaan dwangvoederen. Eet jouw cavia wel weer genoeg hooi? Zo niet dan krijgt zij niet genoeg vezelf binnen. Deze zitten namelijk niet in olvarit en groenten. Je kunt dan twee dingen doen. Of je kunt haar brokjes helemaal fijnstampen en met water tot een vloeibaar papje mengen. Ook kun je bij de dierenarts dwangvoer speciaal voor cavia's. Dit is poeder met heel veel vezels die je ook kunt oplossen in water. Op deze manier heb je meer kans dat je haar spijsvertering weer een beetje opgang krijgt.

    Omdat ze nu alleen groeten eet kan het heel goed zijn dat ze genoeg vocht binnen krijgt. Cavia's hebben niet zoveel water nodig, zeker niet als ze veel groenten krijgen. Dan drinken ze dus ook niet. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken zolang ze wel groenten en fruit blijft eten.

    Veel succes. Houd haar goed in de gaten. Als ze over een paar dagen nog steeds niet goed eet toch weer terug naar de dierenarts. Je zou dan kunnen overwegen om een foto van haar gebit te laten maken, misschien heeft ze een probleem met haar kiezen die de dierenarts niet heeft kunnen zien.

  • Khydra

    fijn dat het wat beter gaat, toen ik het begin las dacht ik niet dat ze het weekend zou halen. Als ze nog geen brokjes eet, niet teveel zorgen over maken, als ze maar iets te eten krijgt, zodat de darmen aan de gang blijven. Of zoals boven beschreven fijnmaken en een papje van maken, Lastige daarvan vind ik altijd dat er toch stukjes in blijven zitten die dan niet door het spuitje willen grrr. Sience recovery zit ook veel goeds in, maar ik geef bij voorkeur Olvarit. Voor het drinken doe ik meestal een half spuitje Olvarit met een half spuitje water erdoor, schudden, klaar. Dat geeft wat makkelijker dan alleen water, dat loopt zo het bekje weer uit en hebben ze gelijk ook weer wat eten erin ;)

    Kijk het even aan, ze eet nu tenminste weer. Als je zelf ziek bent geweest lust je ook niet meteen alles weer, alleen het lekkere ;)

    Succes

    Jannie

  • Rianne

    hoi allemaal,

    bedankt voor de reacties, erg leuk,

    ik hou jullie op de hoogte