Op wie moet ik stemmen?

Ik weet deze verkiezing totaal niet op wie ik wil stemmen. Stemwijzers geven verschillende uitslagen en helpen me ook niet verder. Ook he debat gister liet niet 1 partij zien waar ik volledig achter sta.

Dus welke partij zou je aanraden en waarom, wat maakt deze partij zo goed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (14)

Dat ligt er totaal aan wat jij belangrijk vindt. Misschien wil je bijvoorbeeld voorkomen dat een bepaalde partij in een coalitie komt of de grootste partij wordt. Dan kan je een tactische stem uitbrengen op de andere kanshebber.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nergens volledig achterstaan. Bovendien komen na de verkiezingen coalitiebesprekingen en het regeringsprogramma zie er weer heel anders uit, het wordt een mix van allerlei programma´s. Stem PvdA. Dan heb je vanavond een feestje en straks een deskundig man als premier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stem op de partij die jou het meeste aanspreekt, niemand zal het ooit volledig eens zijn met alle standpunten van één partij.
Welke waarden zijn voor jou belangrijk, welke partij staat het dichtst bij de zaken die jij relevant vindt.
Stemwijzers zijn niet heilig, zij kunnen je hooguit een richting geven.

Desnoods kijk je naar wat je absoluut niet wilt.
Of als je het echt niet weet, een blanco stem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is dat precies een blanco stem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal proberen uit te leggen wat ik weet. Misschien heb ik ik het mis, dan hoor ik het graag. Ik zal het uitleggen aan de hand van een groep van 4 mensen die ergens voor of tegen moeten stemmen. Situatie 1: stemt 1 persoon voor, 2 personen stemmen tegen en 1 persoon gaat niet stemmen.
Tegen wint met 2/3 van de stemmen. Dus meer dan de helft. Situatie 2: 1 persoon stemt voor, 2 personen stemmen tegen en 1 persoon stemt BLANCO.
Tegen wint nu slechts met 2/4 deel van de stemmen. Met andere woorden de kiesdeler waarmee gewonnen wordt is kleiner. Dus je geeft aan dat je het wel belangrijk vind dat je meedoet, maar je geeft ook aan dat het je niet uitmaakt welke partij wint.
Als je niet stemt geef je je stem aan de grootste partij, omdat deze met een grotere kiesdeler wint. Omdat relatief meer mensen die wel stemmen op deze partij hebben gestemd. Het klinkt als ik het opschrijf allemaal erg ingewikkeld, maar als je niet stemt, gaat jouw stem, zoals de peilingen er nu uitzien naar de VVD. Als je dit niet wilt ga naar de stembus en maak het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke ik snap em, dank je wel hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor je antwoord met een kanttekening: die blancostem. Een blancostem is eigenlijk een weggegooide stem. Het heeft alleen een symbolische betekenis. Het heeft geen enkele invloed op de zetelverdeling, alleen op het opkomstpercentage. De kiesdeler wordt dus niet beinvloedt door de blancostem.
Dat weten wij toch niet. Dat moet je juist zelf bepalen. Lees de programma's van de partijen door en bepaal welke punten jij echt belangrijk vindt. Ga voor de partij die opkomt voor zaken die jij belangrijk vindt. Welke punten dat zijn weet alleen jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het ergste geval kan je negatieve selectie toepassen,.

Je kijkt dan in de programma's van de verschillende partijen. Degene die je het minst aanspreekt haal je er tussen uit. Dit doe je net zolang tot je 1 partij over hebt.
Dan kies je uit die partij de persoon die jou het beste gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter ga je helemaal niet stemmen als je anderen al gaat vragen op wie je moet stemmen.
het lukt je duidelijk zelf niet, blijf dan liever thuis, liever een stem minder dan een stam naar de 'verkeerde partij'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SP!!

Die is voor studie finasiering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik als eerste maar met een partij komen.

Groenlinks

Ik vind Halsema een vrouw die wel zaken voor elkaar krijgt, die een goed blik heeft op de politiek en wat goed is. Bovendien maakt zij haar goed hoorbaar op een niet opdringerige wijze (zoals, naar mijn mening, Wilders doet).
Het is een vrouw met een missie, dat gevoel straalt ze uit. Meer dan de andere kandidaten.

Het is een linkse partij die sociaal wil en het milieu belangrijk vindt. De mens kan immers niet eindeloos doorgaan om de aarde te vernietigen. Dat is niet goed, voor de mens.

Ik denk dat een stem op Groenlinks niet een stem is die verloren gaat door onmacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stem voor de VVD is een stem voor het kapitalisme, een stem voor de vrije markt, een stem voor een verharding van de maatschappij, hetzelfde geldt voor de PVV. Als ik jou was zou ik op een partij stemmen die menselijk is, die rekening houdt met iedereen!

Zoals bijvoorbeeld de SP;)

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zult waarschijnlijk nooit een partij beginnen waar je het helemaal mee eens bent, tenzij je zelf een partij begint. Dus kies voor de partij die het dichtst in de buurt komt!

Toegevoegd na 12 minuten:
partij vinden*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moeilijkst vind ik de makke, dat wanneer je op je favoriete partij stemt, dit eigenlijk een stem kan zijn (zegt men) op een partij die je helemaal niet wilt.
Voor mij is dat helemaal lastig, want alleen Thieme, Halsema en Roemer zijn per definitie republikeins , hetgeen ze helaas niet (meer of nog niet) op hun programma hebben gezet.De gedoodverfde winnaars Rutte en Cohen, zijn beide niet alleen trouw lakei gebleken, doch vinden het zelfs akkoord dat een oorlogsmisdadiger als Zorreguieta straks aanwezig is bij de inhuldiging van W.A. Von Amsberg.
Met zo'n premier kan ik niet blij zijn. Die verkwanselt waarden als respect voor handhaving mensenrechten en gaat roekeloos voorbij aan het verdriet wat het regime Videla heeft aangericht.
Als je dit net zo verwerpelijk vind als ik, kun je misschien het beste op GL, SP of PVDD stemmen. Hoewel ze zich thans niet bijzonder beijveren, zij zijn in elk geval voor een echt democratisch systeem, zonder erfopvolging.
Maar helaas hou je met die keuze niet tegen dat Cohen of Rutte straks dat sleuteltje van het torentje in de broekzak mogen steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen, kies op een partij met een zo menselijk mogelijk gezicht.

In het woord socialist zit het woord sociaal, hetgeen volgens Van Dale betekent: "Gevoel hebbend voor de noden van de medeleden van de samenleving"

Als je dergelijke gevoelens ten opzichte de noden van je medemens hebt, kies dàn voor een socialistische partij.

Denk je echter, evenals Rutte dat de socialisten 'een ramp voor het land zijn' Dus zouden gevoelens ten aanzien van de minder bedeelde medemens jou vreemd zijn, kies dan voor een niet socialistische partij.

Ik vind zelf dat de problemen gerust over een iets langere periode uitgesmeerd mogen worden. Nergens staat dat dit in één twee jaar moet zijn opgelost.

Want zelfs als die wat langere termijn wordt aangehouden worden de komende jaren al moeilijk genoeg voor veel Nederlanders.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik: Je raadt ze aan op een linkse partij te stemmen en ondertekend met TON... Zal Rita wel leuk vinden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke leuk van je opgemerkt, haha. Had ik mij even niet gerealiseerd. Thanks voor je reactie naar mij toe. Gr...alweer..Ton
Er is een nieuwe partij, partij voor mens en spirit, politiek vanuit het hart.
Misschien spreekt dat je aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pvda is the best

de rest is geen knip voor de neus waard