Waarom pepernoot of pepermunt als er helemaal geen PEPER inzit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Antwoorden (6)

In een pepernoot zit wel peper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pepernoot:

In pepernoten kan wel peper zitten.

Pepermunt:

De twee delen van de naam van pepermunt zijn 'Mentha' hetgeen betekent 'sterk ruikend' en 'piperita' hetgeen 'gepeperd' betekent. Dit laatste betekent niet dat pepermunt naar peper smaakt. Wel kan de smaak vrij scherp zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker zit daar peper in.
vandaar dus de naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal omschreef de pepernoot in 1931 als volgt: "Een klein gebak van meel en honing, suiker of stroop, met peper en andere kruiderijen, de grootte van eene hazelnoot en de gedaante van dobbelsteentjes hebbende, doch van boven meestal bolrond." Tegenwoordig zit er niet altijd peper in pepernoten of kruidnoten. De meeste recepten gebruiken 'speculaaskruiden', maar die bestaan zowel met als zonder (witte) peper.

Toegevoegd na 5 minuten:
hey pepermunt bevat geel peper maar dankt de naam aan
Mentha piperita of Mentha x piperita
wat gepeperd betekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord ‘peper’ werd vroeger ook wel gebruikt voor sterk smakende kruiden in het algemeen. Dus ook voor de kruidenmengsels voor pepernoten en peperkoek. Pepermunt zal wijzen op de sterke concentratie van muntolie in het snoepje, ‘extra pittige munt’ dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de originele pepernoten zit peper in. Maar vaak worden PEPERnoten en KRUIDnoten met elkaar verward. Wordt overigens op de basisschool al verkeerd met de paplepel ingegoten. Ohw zwarte piet strooit pepernoten... En dan krijg je een kruidnoot tegen je harses aan. Plaatje 1 dat zijn ECHTE PEPERnoten. Plaatje 2 zijn KRUIDnoten.

Groetjes Peanutz {da's ook weer wat anders ;o) }