wanneer vruchtbaar?

  • Nanda

    Hallo allemaal,

    Ik lees op internet zoveel verschillende info wanneer een zeugje vruchtbaar zou zijn.

    Hier lees ik bijvoorbeeld vanaf 4 maanden, op sommige sites staat 6 weken.

    Ik vraag dit omdat ik onverwachts 2 jonge caafjes heb en dit blijkt volgens de da een zeugje en een beertje te zijn, schatting 4 a 5 weken.

    Ik wil natuurlijk niet dat het vrouwtje bevrucht raakt en we zijn van plan om het beertje te laten castreren als hij daar de leeftijd voor heeft. Ook hier geeft internet verschillende leeftijden in maanden voor aan, onduidelijk dus.

    Groetjes Nanda

  • Nanda

    Beste allemaal,

    Een week geleden mijn vraag gesteld maar er komt geen enkele reactie…

    Wat ben ik naief, ik dacht dat dit een plekje was waar men elkaar zou helpen?

    Een serieuze vraag wordt niet beantwoord en ik zie ook berichten staan waar talloze reacties op komen dus de mensen zijn er wel.

    Ik heb mij vergist dus ik ga een ander plekje zoeken op internet.

    Maar ik moest dit even kwijt hoe jammer ik het vond.

    M.v.g.

    Nanda

  • M.

    Geslachtsrijp, dekrijp en vruchtbaar vanaf …. Het zou allemaal hetzelfde geïnterpreteerd kunnen worden. och kan het met een andere intensie bedoedl zijn. Technisch gesproken is een cavia al rap vruchtbaar, de beren lopen vaak al vanaf een week of drie achter de moeders aan. Even later zijn ze ook “vuurgevaarlijk”. Wenselijk is het allemaal geenzins. Boevendien zijn cavia net als alles individueen. Er zijn er bij die zich snel ontwikkelen, ook qua geslachtrijpheid en je hebt “langzamere” exemplaren. Conclusie uit veiligheidsoverwegingen. Aprt huisvesten tot het “gevaar” geweken is.

    M.

  • Marumoto

    Nanda Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste allemaal,

    > Een week geleden mijn vraag gesteld maar er komt

    > geen enkele reactie…

    > Wat ben ik naief, ik dacht dat dit een plekje was

    > waar men elkaar zou helpen?

    Ik vrees dat er inderdaad een vergissing opgetreden is…

    > Een serieuze vraag wordt niet beantwoord en ik zie

    > ook berichten staan waar talloze reacties op komen

    > dus de mensen zijn er wel.

    De aanwezigheid van mensen is nog geen garantie voor waardevolle reacties…

    > Ik heb mij vergist dus ik ga een ander plekje

    > zoeken op internet.

    Dit klinkt als een juiste conclusie en een goed plan.

    Nu nog even een snel antwoord op uw vraag. De geslachtsrijpheid betekent dat het dier zich kan voortplanten. Het vermogen tot voortplanting is niet strict leeftijdsgebonden daar het ook sterk beïnvloed wordt door de conditiescore (voedingstoestand), gezondheidstoestand en psychische factoren (stress). Er bestaat een algemene consensus dat geslachtsrijpheid meer te maken heeft met het gewicht dan met de leeftijd van het dier. Dit geldt voor alle diersoorten (heel duidelijk bij landbouwdieren) en ook voor de mens. Bijvoorbeeld, vrouwen met ernstig ondergewicht zijn doorgaans onvruchtbaar.

    Vanaf welk gewicht de cavia zich kan voortplanten kan niet wiskundig bepaald worden. Een “vuistregel” is 600 g maar dit is zeker geen absoluut getal. Men kan beter naar de uitwendige kenmerken van het geslachtsapparaat kijken, nl of de testikels afgedaald zijn in de balzak. Zijn de testikels niet voelbaar in de balzak, dan is het beertje niet vruchtbaar. Desalniettemin kan het dier seksueel gedrag tonen.

    Vanaf welke leeftijd of welk gewicht de caviabeer vruchtbaar is, is individueel bepaald. Beren met een excellente voedingstoestand hebben al na 8 weken het gewicht van 600 g en goed afgedaalde testikels. Bij ondervoede dieren zal dit proces pas na meerdere maanden op gang komen.