Gewichtsverlies cavia

  • Annemiek

    Hallo allemaal,

    Mijn jongste cavia Babbel (3 jaar), is in korte tijd veel afgevallen. 2 jaar terug woog ze nog 1100 gram. Begin dit jaar was dit 850 gram en toen merkte ik ook dat ze wat ziekelijk toonde: gebold zitten in de kooi zonder glans in haar vacht. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan, die niets kon vinden. Hooguit wat gas in de darmen en de conclusie dat ze misschien last had van het overlijden van haar zoontje een paar maanden daarvoor. Het wrange is dat haar zoontje precies hetzelfde had: niets te vinden bij de dierenarts, maar hij viel zienderogen af totdat ik hem met 400 gram een spuitje heb laten geven. Net als bij haar zoon ben ik nu bij Babbel dwangvoeding aan het toedienen. Maar tot mijn schrik zag ik zonet dat ze nu nog maar 680 gram weegt. Ik geef haar dus zoveel mogelijk dwangvoeding, dagelijks een vitaminetabletje en biedt veel verschillende groentes aan. Maar ik ben bang dat het einde verhaal is….

    Heeft iemand nog tips/adviezen en ook hoe je dit kunt voorkomen? Of is het gestel van sommige cavia's gewoon niet zo sterk? Het huisgenootje van Babbel is al 6 jaar, zonder dat ik ooit met haar naar de dierenarts heb hoeven gaan….

    Groetjes

    Annemiek

  • Susan

    Is er al eens goed, maar dan ook echt -goed- naar het gebit gekeken??

  • Annemiek

    Ja, 2 maanden terug heeft de dierenarts met een roesje in het bekje gekeken, maar geen afwijkingen te zien…. Bij haar zoon was dat wel het geval en de snijkiezen zijn toen bijgesneden. Maar dat heeft dus uiteindelijk niet geholpen…..

  • Annemiek

    En helaas… zoals verwacht is ze vannacht overleden. Gelukkig leek ze geen pijn te hebben.