Neurologisch probleem met veel gevolgen. Wie heeft ervaring?

  • Poekeltje

    Hallo allemaal,

    Een beetje in een dilemma en op zoek naar ervaringen hoe ik mijn beestje het beste kan helpen hoop ik dat hier iemand dit al eens heeft meegemaakt en mij kan adviseren.

    Sinds dinsdag heeft een van mijn cavia's anaalzakverstoppingen. Ik heb het netjes 2x of vaker per dag leeggehaald en em gewassen, maar waar ik niet gerust op was, was het lekken van urine ieder moment als ik em optilde.

    Vrijdagavond naar de dierenarts geweest en zij bevestigde een vermoeden. Er was meer aan de hand dan alleen die anaalzakverlamming/verstopping. Na een rontgen te hebben gemaakt, waarop geen blaasstenen te zien waren, vertelde ze me dat hij hoogstwaarschijnlijk dus een neurologisch probleem heeft. (hij lekt urine, kleine beetjes, maar de blaas zat extreem vol bleek toen de da em leegduwde) Hierdoor heeft hij een overloopblaas met risico op chronische blaasontsteking (hij heeft echt een erge blaasonsteking momenteel dus) en anaalzakverlamming/verstopping.

    caviaatje krijgt nu dus bactrimel, carprofen, gastro, eurologist en lysium…..

    Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem en wat kan ik nog voor em betekenen naast medicatie en frequent leeghalen van de anaalzak en leegduwen van zijn blaas???? … Vind t zoooo zielig.. Moet ik ook nog duwen op een ontstoken blaas.

  • Marumoto

    EERST ANAMNESE!!!

    Hoe oud? Is het een castraat?

  • Poekeltje

    Hoezo anamnese? De dierenarts heeft dit vermeld.

    hij is 4jaar en ja het is een castraat. Ik weet dat deze eerder verstoppingen krijgen mbt de anaalzak, maar mbt de blaas is het niet normaal.

  • Marumoto

    Anamnese = ik had die extra info nodig, nu weet ik dat.

    Ja, het zou dan pudendus parese kunnen zijn (zenuwschade). Het is een typisch castratenprobleem. Komt waarsch. door complicaties bij castratie, vnl als de castratie onhygienisch uitgevoerd werd of als het lieskanaal niet goed dichtgemaakt werd. Patho: bacteriële invasie via wonde -> lieskanaal -> buikvliesontsteking (soms uitgebreid en fataal, maar veelal beperkt afh. van soort bacterie) -> schade, bindweefselafzetting -> vergroeing “ophangbanden” blaas, darm etc. aan elkaar of aan de buikwand -> chronische klachten t.g.v permanente zenuwschade (“ophangbanden” dragen bloedvaten en zenuwen naar het orgaan toe), verergerend met leeftijd. Mogelijke symptomen: incontinentie, penis prolaps + ontstekingen, geen interesse in dekking meer, endeldarmverstopping, bij uitgebreide schade ook blinde darm problemen (gas). Dit zijn wel goede redenen om de beer niet te laten castreren.

    Anaalzakverstopping komt bij castraten juist minder vaak voor (bij zeugen en seksueel actieve beren ook niet). Anaalzakverstopping heeft minder te maken met de bezenuwing van de anale spieren maar met de druk op de anus vanwegen de grote massa van testikels.

  • Poekeltje

    Je bracht die “EERST ANAMNESE” vond ik erg agressief met die hoofdletters…. En kortaf. Ik weet wat een anamnese is. Ik werk er zelf ook mee professioneel gezien.

    Verder qua hygiene en werkwijze ga ik ervanuit dat Krista Caers goed werkt, al kun je nooit zeggen wat voor uitkomst dit bij ieder individueel dier heeft. Daarnaast vind ik je uitgebreide informatie wel heel leuk, maar ik kan er niets mee. Dat het er is, is al een feit (aangegeven door de dierenarts die naar mijn idee zeer veel weet van cavia's). De herkomst wordt moeilijk te achterhalen en is voor mij ook niet relevant tenzij mij dat helpt met werkwijzen, protocollen enz over hoe om te gaan met zo'n beestje. Wie heeft er ervaring mee. Wat is wijsheid? (mbt de 2x daags anaalzak en blaas ledigen en 2x daags ab en chinese kruiden toedienen)

  • Marumoto

    Goed, u wilde eerst geen volledige info (anamnese) geven, nu kunt u niet veel met de toelichting… tja spijtig.

    Dan nog veel succes toegewenst met chinese kruiden, ik ga me er verder niet mee bemoeien.

    Er is toch niets aan te doen als er zenuwschade is.

  • Poekeltje

    U verdraait de zaken. Het was geen kwestie van willen, u kunt ook gewoon normaal reageren en vragen om deze aanvullende informatie zodat u uw anamnese kunt completeren.

    Zoals daarnaast de titel al verklapt: “wie heeft ervaring”. Dat het er is en er niets aan te doen is, wist ik al. Ik heb een zeer goede dierenarts geconsulteerd. Wel was ik benieuwd naar verdere ervaringen en mensen die wellicht meedenken ipv alleen theorieen erachter op te dreunen waar, zoals u zelf al zegt, niets verder aan te doen is en ik dus voor het verdere welzijn van dit beestje niets mee kan.

    Bedankt voor het succes wensen, de chinese kruiden doen hun werk wel.