Het zijn wel terechte vragen.
> Mijn zeugje is helemaal zwart van kleur.
> Zwart overheerst natuurlijk maar wat voorn kleur
> beer zou je moeten kiezen om een andere kleur dan
> zwart eruit te krijgen?
> Of is dat haast niet mogelijk.
> Mijn cavia zelf haar ouders waren ook bijde
> helemaal zwart van kleur.
De kans dat jouw cavia een niet-zwart gen draagt is ongeveer 0.5 (50%), onder veronderstelling van een evenwichtige verdeling in de populatie (Hardy-Weinberg evenwicht). Dit geldt uiteraard niet als je cavia zwaar ingeteeld is. Dat ze dit gen doorgeeft na kruising met een niet-zwart (maar geen wildkleur) dier is nogmaals 50%, dus de kans dat je ten minste 1 niet-zwart jong krijgt is 0.5*(1-0.5^n) waar n de nestgrootte is, bv 37.5% bij 2 jongen. Nb. als je met een wildkleur kruist krijg je uiteraard meer kans op wildkleur dieren daar de wildkleur dominant is over zwart.
> Hoe lang moet een beertje bij het zeugje in het
> hok blijven zitten?
> Klopt het dat dat iets van anderhalve maand is?
Nee. De normale oestrus cyclus duurt 14-17 dagen (dikke 2 wkn) en meestal is de dekking in 1 keer succesvol. Je kunt je cavia van tevoren op bronst controlleren (opgewonden geluiden, zwelling van vulva en stareflex) om de timing beter te bepalen.
>
> En hoe weet je nou zeker dat een zeugje zwanger
> is
Je kunt de aanwezigheid van vruchten echografisch vaststellen, ik raad het echter sterk af (stressvol voor de zeug en stress in dracht is funest). Je kunt in de tweede helft van dracht gewichtstoename waarnemen en de jongen (heel voorzichtig) in de buik palperen.
> Stel de jongen zijn geboren en er zit ook beertjes
> tussen.
> Tot welke leeftijd kunnen ze dan bij moeders
> blijven?
Ten minste 4 wkn en ik adviseer ze zo lang mogelijk bij de moeder laten, zo lang als de moeder melk geeft en ze willen drinken (altijd tepels moederdier nakijken!). Vaak is het tussen 5 en 7 wkn. Te vroeg gespeende dieren zijn gevoelig voor infecties, met name van het spijsverteringsstelsel (diarree).
> Wanneer zijn ze geslachtsrijp en moet ik ze apart
> zetten?
Binnen de zoogtijd zijn ze zeker niet geslachtsrijp. De beer is pas vruchtbaar als de teelballen afgedaald zijn in de balzakken. Daarvoor kan de beer wel paringsgedrag vertonen maar is niet vruchtbaar (hormonenproductie begint eerder dan spermaproductie).
>
> En hoe oud moet een cavia beertje zijn om
> gecastreerd te mogen worden?
>
> Ik wil namelijk de jongen die dan geboren worden
> (Als alles goed verloopt hopelijk) die wil ik dan
> houden.
> Ook al zijn het mannetjes.
Ten eerste moeten de teelballen goed afgedaald zijn (zie boven). Er zijn (helaas) dierenartsen die pas gespeende dieren castreren met alle nadelige gevolgen van dien. Ik zou het nooit doen bij een dier dat jonger is dan 4-5 maanden, en idealiter bij een volgroeid dier (ca. 1 jaar nadat de botten ongeveer hun volwassen vorm hebben bereikt). Als je een groeiend dier castreert krijgt hij dunnere en zwakkere botten en zwakkere spieraanleg. Nb. bedenk goed of castratie de juiste oplossing is voor je. Het is altijd nadelig voor de gezondheid van de beer. Bovendien: als je cavia meerdere mannelijke nakomelingen krijgt, kun je ze toch niet samen in een zeugengroep zetten, zelfs na castratie. In aanwezigheid van zeugen blijven ze vechten. Het is veel diervriendelijker om een groep beren uit hetzelfde nest samen te zetten zonder zeugen.
Verder hoop ik dat je beseft dat je zeug aan de bovenkant van de dekleeftijd is. De ideale leeftijd is 6-8 maanden, zodat de zeug enerzijds genoeg stamina heeft is en toch binnen haar eerste levensjaar kan werpen. Op een latere leeftijd neemt de kans op dodelijke complicaties sterk toe. Als je wilt doorgaan, moet je zeker niet te lang wachten met dekking. Ik zou sterk adviseren de verbening van het bekken radiografisch te laten controleren, nog voor de dekking. Bij sommige zeugen is er veel botaanzet op deze leeftijd en bij andere niet. Bij sterke verbening moet je absoluut niet fokken.
Ik hoop dat je een goede beslissing neemt,
mvg Eva Stoffels.