Een maand geleden bleek een van de boventanden van een van mijn cavia's een stuk langer dan de andere. Vreemd, want hij kan continu ergens aan knabbelen. Ik dacht dat de andere tand misschien was afgebroken oid. Naar de dierenarts geweest, die de lange tand bijknipte. Ik hoopte dat hij vanaf toen gelijk bij zou groeien.

Gisteren zag ik echter dat de tand opnieuw te lang was. Hij at nog goed, maar vandaag toch maar weer naar de dierenarts geweest, die naast de ene lange boventand ook een klein stukje van de ondertanden af heeft geknipt (ik begreep niet helemaal waarom - daar zat geen probleem), maar nu kan hij geen stukjes meer van iets afbijten!

Hij probeert het wel - stukjes van witlof, brokjes etc., maar in de witlof komen alleen wat ‘deukjes’ - hij krijgt er geen stukje van af gehapt. Als ik een stukje afscheur en in zijn bekje stop, of een brokje in zijn bekje stop, eet hij het, maar zelf krijgt hij alleen wat hooi naar binnen….

Kan het zijn dat de dierenarts teveel van de tanden heeft afgehaald? Volgens de assistente, die ik er over heb gebeld, had ze er maar een heel klein stukje vanaf gehaald - zij was er verbaasd over. Hoe snel groeien de tanden van een cavia ongeveer..? (wanneer zouden ze in dat geval ongeveer weer bijgegroeid kunnen zijn?)

Of zou het gevoelig kunnen zijn?

Wat kan ik nu het beste doen, op momenten dat ik op mijn werk ben en hem geen stukjes kan aanbieden..?

(vind het behoorlijk naar…)