twee beertjes

• Sigrid

Ik heb vorig jaar een tweede cavia van een dierenambulance geadopteerd. Het zou een vrouwtje zijn; eenmaal thuis bleek het toen ik zelf keek al snel duidelijk een mannetje ;).

Aangezien ik al een mannetje had en ik ze graag samen wilde gaan houden, niet de meest makkelijke combinatie. Ze zitten nu nog ieder in een eigen kooi, maar als ik thuis ben, lopen ze vrij rond.

Inmiddels zijn ze wel aan elkaar gewend, en het is geen enkele keer vechten geweest, maar ze blijven wel regelmatig brommen en ‘domineren’ als ze samen rondlopen: geur markeren, met kontje over de grond wiebelen, de ene springt nog wel eens achterop de ander als hij blij is omdat er eten aankomt oid, verontwaardigd omspringen en een snelle hapbeweging maken als de een onverwacht aan de ander komt.

Echt bijten doen ze niet volgens mij (als ik onverwacht hun zij aanraak, maken ze eenzelfde schijnbeweging - ze kunnen geen van beide goed tegen aanrakingen op hun buik).

Aan de andere kant zoeken ze elkaar wel vaak op, als de ene zich aan het wassen is, gaat de ander dat ook doen, ze kunnen ook prima samen aan eenzelfde tak knabbelen etc., en ze eindigen ze bijna altijd samen naast elkaar op een matje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HDCAOBJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CEIOGZR7.jpg

Ik vraag me af of het normaal is dat ze blijven brommen en domineren, en of ik het risico kan nemen een bak te maken voor hen tweeën, aangezien ze dan minder makkelijk ‘weg’ kunnen als ze elkaar even beu zijn, of dat dan de kans groot is dat het juist mis gaat?

• Marumoto

>Ik vraag me af of het normaal is dat ze blijven brommen en domineren, en of ik het risico kan nemen een bak te maken >voor hen tweeën, aangezien ze dan minder makkelijk ‘weg’ kunnen als ze elkaar even beu zijn, of dat dan de kans >groot is dat het juist mis gaat?

Ja, het is volstrekt normaal gedrag. Beren gaan sowieso wat grover met elkaar om dan zeugen. De rankorde staat waarsch. al vast, en dit dient om conflicten te vermijden. Je kunt ze rustig bij elkaar zetten en de eerste dag evt. aankijken. Zorg dat er 2 schuilplekken (huisjes enz) beschikbaar zijn en dat er geen competentie om voeder is.

• Geesje

Hallo Sigrid,

Ik heb altijd 2 of 3 zeugjes en ook die brommen en bestijgen elkaar. 2 dagen per maand spelen die hormonen op en dan is het weer zover. Er is meestal maar ééntje die dit doet en dat is meestal diegene die de baas is in de bak. Echt vechten doen ze niet maar wel schijnbewegingen en hapbewegingen maken naar elkaar weer wel. Mijn eerste 2 zeugjes (zusje van elkaar) hebben in het begin wel gevochten, en tot bloedens toe. De bloedspatten zaten aan de muur. Voor alle zekerheid heeft onze dochter 2 nachten op de bank naast de kooi geslapen. Gelukkig bleef het bij die paar keer en daarna waren ze de beste vriendinnen. Dit brommen doen ze ook om elkaar te versieren :) Op de foto's zie ik toch 2 hele caafjes die dicht tegen elkaar aan liggen en dit doen ze echt niet wanneer ze elkaar niet mogen. Het is pas echt een probleem als ze beide erg dominant zijn. Ik wens je veel succes en nog heel veel jaren plezier met die 2 heren.

Gr. Geesje