blaas steentjes/ gruis

• Jacoline

Ze heeft het weer, bloederige plas enz.. Voor de zoveelste keer in haar leven. Weer naar de da, nu maar een foto laten maken, wilde wel eens weten wat het nou echt was en niet weer met anti biotica voor blaasontsteking naar huis gestuurd worden…

Ze zag geen rare dingen alleen wat blaasgruis. Wat krijg ik mee? Anti biotica…

Er moet toch ook iets zijn wat dat gruis nog fijner maakt en mee naar buiten neemt? Kon ik haar al niet meer vragen, want toen ik haar op haalde was er alleen de assistent nog en die haalde haar schouders op grmbl :X

Dit lost het probleem toch niet op? Alleen voor even de ontsteking die er bij zit. Wat er uit haar komt dat stinkt, ze is vies van onder als ik haar niet was en nu wil ze ook al niet meer zo graag eten. Griste ze gister nog de aardbei en paprika uit m'n handen, vandaag knabbelt ze er wat aan en laat het vervolgens liggen… Had zelf nog carprofen voor de pijn, geef haar dat nu maar erbij, beetje jammer dat de da dat zelf niet gaf. Ze piept als ze plast en poept, dat moeten ze toch ook gehoord hebben?

Voor diegenen die er meer van weten, wat voor medicatie kan ik hier nog bij vragen voor het gruis? Moet haar nu ook gaan dwangvoeren, ze valt af…

Groetjes Jacoline

• Marumoto

Antibiotica is niet zo een gek idee gezien je in dergelijke gevallen vrijwel altijd een (secundaire) infectie hebt. Maar met antibiotica alleen red je het niet.

Het probleem met die chronische blaasproblemen is dat ze… nogal erg hardnekkig zijn. Het kan door voedingsfouten komen, maar als het zo steeds terugkeert dan zit er meestal een nierprobleem in de achtergrond (meestal is het zo dat je of teveel calcium verliest, of de urine te weinig verzuurt, of beide - lastig is dat je zo een probleem niet zomaar via een bloed- of urinetest kunt vaststellen, want je krijgt dan meestal gewoon normale uitslagen). Nierproblemen krijg je niet meer goed. Idealiter zou je de urine onder de microscoop bekijken. Dan weet je welke gruis erin zit en kun je de beste medicatie kiezen.

Medicatie is echter niet zo evident. Je kunt de caaf van alles aan middelen geven, er zijn ook genoeg mensen die ze dolgraag willen verkopen, maar tja. Wondermiddelen bestaan er helaas niet. Dus als iemand je een wondermiddel wil verkopen, dat weet je gelijk dat je een charlatan te pakken had. Wat je wel kunt proberen, is de voeding aanpassen. Bv als je Science Selective geeft, kun je er beter mee stoppen en overstappen naar bv Gerty. Of iets anders, als het maar een laag gehalte aan ruwe as heeft. Kijk in de winkel op de verpakking en kies het product met de minste ruwe as. Of nog beter kun je helemaal geen krachtvoer geven, maar enkel hooi, gras en veel waterige groente - komkommer, meloen enz. Daarnaast probeer je een ammoniak-bindend dieet, dus heel veel fruitzuren - fruit, fruitsap (cranberry is de beste omdat het ook tegen blaasinfecties helpt). Citraat kan ook maar het werkt bij cavia's helaas niet zo goed als bij katten. Als je probiotica met lactobacillus geeft is het ook goed. Brood is ook gunstig voor het wegwerken van ammoniak. Je kunt vochtafdrijvende planten geven, dus paardenbloem, berkenblad enz. en eventueel diuretica (furosemide).

Carprofen is overigens niet zo slim. Niet steroide ontstekingsremmers verminderen de urineuitscheiding. Dit is niet zo best bij gruis, want je wilt juist dat de cavia erg veel plast om alles weg te spoelen. Je kunt spasmoglucinol geven om de blaas te relaxeren, je moet veel hoger doseren dan op de verpakking, maar zelfs dan vrees ik dat het niet zo veel doet.

Dus tja, er is heel veel te doen, en meestal heeft het ook effecten. Maar of het genoeg is, tja… Bij lichte of beginnende problemen zeker wel. Maar nogmaals, wondermiddelen zijn er niet. Mijn ervaring is, als de cavia door de blaasproblemen al niet goed meet eet en sterk afvalt, dat de prognose niet zo goed meer is.

• Jacoline

Bedankt voor je antwoord, ik voer Kasper korrels, zal eens op de ruwe as gaan letten.. Alle dieren krijgen hetzelfde, maar zij is iedere keer de pineut, blijft idd haar zwakke plek.

Maar goed nieuws! Heb haar nu voor me staan op een handdoekje met peer, witlof en broccoli en van de peer nam ze direct een aantal happen, totdat ik de witlof neerlegde, daar heeft ze 2 blaadjes van op gegeten en het broccoli roosje de helft. Heb de hele witlof maar neergelegt uiteindelijk en daar knabbelt ze nu weer wat aan! En de komkommer valt ze ook aan nu!

Pffffffffffffffff,opluchting, zag het ook al somber in. Zo lang ze weer eet, de carprofen maar laten staan?

Bedankt!

Groetjes Jacoline

• Marumoto

Ja, ik zou dan iig geen caprofen geven, wel de antibioticakuur afmaken en verder proberen de caaf toch op een dieet van hooi, groente/groenvoer en fruit zetten. Vooral zorgen dat ze heel veel water binnen krijgt. Zoals gezegd, er kan iets niet pluis zijn met de nierfunctie.

• Susan

Er bestaat ook Gerty voer met Cranberry. Ik heb het heel lang gevoerd en het beviel heel erg goed. Mijn caafjes toen hadden ook blaasproblemen.

• Jacoline

Bedankt voor de tips. Nu ik met pijnstilling gestopt ben eet ze weer iets minder, gister gewogen en wel 20gr erbij t.o.v. 2 dagen ervoor, vanavond weeg ik haar weer. Nu het volgende, het lijkt wel of ze incontinent is, haar hele onderkant is en blijft nat, niet rood gekleurd maar gewoon nattig. Ze piept nog ontzettend als ze plast en gaat heel verkrampt zitten en wat er uit komt is nog steeds roest kleurig. Blijft met haar rug naar iedereen toe in een hoekje zitten en eet dus zelf weer minder. Aan de ene kant wil ze wel, probeert het iederekeer wel, maar eet het dan toch niet helemaal op…

Die natte buik, moet ik dat insmeren met iets vettigs ofzo? Kan ze er nog huidproblemen door krijgen?

Groetjes

• Marumoto

Heb je ook de nierfunctie kunnen testen adhv bloed, urine of speekseltest? Dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Als er bv uraemie/nefrotisch syndroom (chronisch nierfalen) uit de test komt, dan weet je dat de blaasproblemen secundair zijn en dat de behandeling weinig succes zal hebben.

Het punt is - een cavia met zomaar een blaasontsteking blijft meestal gewoon goed eten. Als ze toch met eten stopt, is er nog iets echt vervelends aan de hand, meestal een nierprobleem dus.

Je kunt uiteraard de pijnstilling toch geven, maar dan weet je dat je eigenlijk de situatie niet beter maakt. Ik zou het zeker doen in het kader van palliatieve zorg, als het duidelijk is dat de cavia niet meer zal herstellen. Ik weet niet of het bij jouw cavia van toepassing is, ik heb de cavia zelf niet onderzocht.

• Jacoline

Nee, niks getest,alleen een foto waar ze gruis op zag. ik zal de da morgen weer raadplegen om te overleggen. ondertussen voer ik haar zo veel mogelijk bij…