Nieuwe cavia vecht/help wat nu?

• Nancy

Hoi ik heb thuis 4 cavia's zitten.

En omdat er laatst 1 overleden was heb ik gisteravond een nieuwe cavia erbij gekocht.

Het gaat om zeugjes van beide rond de 1 jaar.

Ik heb ze eerst op neutraal terein elkaar laten ontmoeten.

Dit ging meteen al mis.

Hollen achter elkaar rennen boze geluiden maken met de tanden.

Ik heb ze eten gegeven met de hoop ze daar mee af te leiden.

Nu op dit moment is het eigenlijk alleen maar van kwaad tot erger geworden.

De nieuwe cavia bijt mijn andere cavia steeds die nu dus een hele kale plek op haar rug heb zitten hierdoor.

En ook wat kleine wondjes heeft.

Het werd nu zelfs zo erg dat ze echt letterlijk elkaar de haren in vlogen.

En rollebolde nou heb dit nog nooit mee gemaakt.

Ik weet heel goed hoe cavia's tegen elkaar doen als er een nieuwe erbij is.

Omdat de rangorde bepaald moet worden.

Maar hoe dit gaat tussen deze twee heb ik werkelijk nog nooit mee gemaakt.

Maar nu wat moet ik doen?

Ik durf die twee echt niet zonder mijn toezicht bij elkaar te laten staan.

En om deze nieuwe cavia bij 1 van me andere cavia's neer te zetten wil ik ook niet omdat die andere juist zo goed met elkaar zijn.

Jeetje wat lastig zeg.

Ik zit te denken om haar misschien weer terug te moeten brengen naar de oude eigenaar.

En dat het dan beter is om een castraat bij me cavia neer te zetten of een jonge cavia met de hoop dat dat dan wel goed gaat.

Wat vinden jullie?

• amber

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn cavia's. Het is inderdaad een kwestie van de rangorde opnieuw bepalen. Je hebt het goed gedaan door ze eerst op neutraal terrein te zetten.

Zelf zou ik zeggen geef het nog wat tijd. Bij mij duurde het ruim 2 tot 3 dagen voor de rust terug was. Wat bij mij ook geholpen heeft is de nieuwe cavia met een wat rustige cavia in de bak te zetten. Op die manier heb ik de nieuwe cavia aan de bak laten wennen en aan een deel van de groep waar het iets beter mee ging (ook nog wel wat vechten). De echte vechtersbaas heb ik toen een aantal uur apart gezet.

Zolang ze elkaar niet gevaarlijk verwonden moet je het laten gaan. Het lawaai, bijten en brommen (incl. hoge rug opzetten) hoort er helaas bij. Ik heb gezien dat het gelukkig ook snel weer kan afnemen als eenmaal duidelijk is wie de baas is. Niet te snel opgeven! veel succes.