Quadri foglio

• Dagmar

De kleur Quadri foglio ook wel 2 tinten lila goud en wit. Heeft deze kleur ook een genetische code of ik het gewoon gezichtbedrog dat het 2 tinten lijken. Is het ook echt 2 tinten of hebben ze dan een sable factor waardoor het op 2 kleuren lijkt? Ik heb nu een nestje us teddy Quadri Foglio en daar is het nog moelijk te zien, blijft de lila kleur zo of kan je de 2 tinten na enkele dagen/weken beter zien?

De jonkies staan op www.knaagdierenopvang.com

Groetjes Dagmar

• Christa

Is de naam knaagdierenopvang niet een beetje misleidend? Eigenlijk ben je toch cavia fokker?

Groet Christa

• Marumoto

Ho, goeie vraag. Ik zou gokken op ab e(p) c(d)c(r) of c(d)c(a) of c(r)c(a) afh. van hoe donker het lilacgedeelte is.

Klopt wel dat je versch. mozaiek patronen kunt hebben, dus degelijk 2 soorten lilac. Dit omdat die verschillende verdunningen (c's) onvolledig dominant zijn tov elkaar. De beestjes zijn niet echt genetisch mozaiek (dat de lichaamscellen verschillende genomen hebben), zoals het bij lapjespoezen gebeurt, maar gewoon, door onvolledige dominantie komen er 2 kenmerken tot uitdrukking. Zoals bij Hereford of een andere koe, weet ik niet meer welke.

Maar dit werkt ook beperkt, dwz alleen bij de hoogste verdunningen - vanaf c(d). Bijvoorbeeld, zwart en lilac vind je niet op een dier. Licht en donker lilac wel. Je kunt ook veranderingen met leeftijd zien, bv zeer licht lilac c(r)c(a) wordt in het algemeen donkerder met de leeftijd, dwz de diertjes worden praktisch wit geboren en na paar maanden krijgen ze een kleurtje.

Maar ja, ik ben geen genetica expert en zeker geen genetica fan. Ik vond het al erg genoeg dat ik alle domme allelen bij het rund, varken, paard, schaap, geit, hond, kat en konijn van buiten moest knallen. En vergeet de kip niet, die was het ergste. :( Daar heb ik nog zo een trauma aan overgehouden dat ik niet eens aan de cavia's wil beginnen. :P

• M.

Uitsluitsel kan ik zo ook 1-2-3 niet geven. In elk geval is het in geval van lilac m.i. sowieso aB… en geen ab… daar er sprake is van een verdunning van zwart. De oogkleur doet ook een duit in het zakje. Als deze rood is tenminste.

c(d)c(r) zou zomaar kunnen, omdat dit in het verleden sepia achtige dieren gaf met gedeeltelijk zwakke en sterke kleuruitingen. c(d)c(a) geeft een sterke verdunning en c(r)c(a) zeer veel verdunning.

e(p) lijkt logisch i.v.m. de tekening.

M.

• Marumoto

M. Schreef:

——————————————————-

> Uitsluitsel kan ik zo ook 1-2-3 niet geven. In elk

> geval is het in geval van lilac m.i. sowieso aB…

> en geen ab… daar er sprake is van een verdunning

> van zwart.

Choco kun je ook verdunnen….

• Dagmar

Hoi,

Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik vind alleen de zeugjes in dit nest best donker lila, het beertje heeft al wel duidelijk 2 tinten maar de zeugjes lijken gewoon lila goud wit of heel weinig kleurverschil. Ik ben benieuwd hoe de kleur is al ze wat ouder worden.

Groetjes Dagmar

• Dagmar

Hoi,

Nou nee want ik koop en verkoop geen ouder dieren meer, over enkele maandjes mischien nog 2 zeugjes een nestje en dan is het wel klaar. De opvang zal wel blijven, al is het maar voor +/- 5 dieren, dat ligt aan hoe het loopt. Er zijn veel dieren die gedumpt worden of niet gewild meer zijn en voor hun wil ik wat doen, dit kan je ook lezen op mijn site.

Groetjes Dagmar

• puck

hoi hoi

als je een echte opvang bent dan zet je toch niet weer zeugjes bij de beer ?

je hebt nu een peruuf bij de beer zitten en 2 lunken waar je mee wilt fokken ?

ik zou zeggen castreren die beren en niet meer fokken

want je blijft iedere keer weer dezelfde fouten maken jaar in jaar uit

een opvang fokt niet klaar !!!!

je bent opvang en die zijn echt tegen het fokken van cavia's omdat je zo de opvangers geen eerlijke kans geeft maar weer vermeerderd

• Dagmar

Het is onzin dat geen enkele opvang zelf ook wel eens een nestje krijgt, er zijn er zeker veel die dat niet doen.

Dit zeugje mag van mij een nestje krijgen maar wordt niet verkocht, meestal hou je jongen aan waar je verder mee wilt maar dat is nu niet zo.

Ik heb een vriendin die graag 2 of 3 baby's uit haar willen.

Qua opvang wil ik eerst max 5 diertjes want het moet niet weer te groot worden.

Ik start weer de opvang omdat ik gewoon regelmatig mailtjes krijg van mensen die hun dieren kwijt moeten en ik doe het samen met een vriendin hier in Barnveld, ook als ik verhuisd ben blijven we elkaar helpen.

Als niemand meer zou fokken sterven de cavia's uit maar ik vind wel dat je niet zomaar een koppel moet maken en de diertjes wel een nieuw liefdevol huis moet kunnen geven.

Voor venice was dit nestje ook haar laatste, ze heeft volgens mij al behoorlijk wat nestje gehad. Ik had ook een hoop voorreserveringen maar niemand daarvan reageerd, erg vervelend!

De enige die mischien nog zou mogen verhuizen is Buddah hij zit nu al een tijdje alleen want hij kon niet meer samen met Jerry. Jerry doe ik zoiezo niet weg want ik ga hem over een tijdje laten castreren voor bij de dames in de buitenren. Mijn andere castraat Special kan niet meer tegen de kou en zit dus binnen.

• Witches at work

Hoi hoi

Erg zwart/wit gesteld hoor!!!

Nou dus als ik als kleinschalige fokker zijnde hier zo nu en dan ook wat caafs opvang ben ik niet goed bezig???

Iedereen die dieren koopt, houdt en fokt is MEDE VERANTWOORDELIJK VOR DE CAVIA!

Je behoort je eerst in te lezen/te verdiepen via bv Google, boekjes, mensen die ervaring hebben te bellen, mailen enz i.p.v. eerst een cavia maar ergens te gaan kopen die dan weer zwanger blijkt te zijn of mensen die een beer verkopen ipv zeug aan een klant omdat die het toch niet ziet/weet enz enz.

Alsof alleen de OPVANG de verantwoordelijkheid draagt voor de chaos die veel mensen ervan maken!

Dus als opvang mag je het goede dier niet instant houden, maar aan klooien omdat men te laks is te lezen ed mag wel of wordt gedoogd?

Nu gaat het me er niet om wat ik vind van de soort cavia die Dagmar fokt/heeft gefokt.

Maar puur de aanval op dat een opvang per definitie moet afzien van elke vorm van fok.

Wat een bekrompen mening zeg!!!

En dat vveel opvangers zelf niet willen fokken is hun goed recht, en als je niet weet waar je mee bezig bent en er niet veel van begrijpt vang dan ook geen caafs op zou ik zeggen.

De kans dat je de puinhoop groter maakt ipv kleiner is dan zeer wel aanwezig.:S

Erg jammer dat mensen hier niet eens een normale vraag mogen stellen over genetica, gelukkig hebben M. en Marumoto wel nornaal gereageerd.

Bay the way ik weet toevallig wie de vriendin is van Dagmar en hoe die twee het doen daar in Barneveld met de opvang, ik zal je een ding zeggen daar kunnen veel fokkers en opvangen nog een vette punt aanzuigen!!!

Groetjes D#S(:P)

WITCHESATWORK.NL BOXMEER (groeten uit Brabant)