castraat met fluit eruit.

• Dagmar

Hoi mijn castraat heeft sinds zijn castratie zijn fluit eruit hangen. Je kan hem terug duwen maar binnen 3 sec. hangt ie er weer uit.

Ik hou hem schoon want er gaat elke keer viezigheid aan zitten. De da geeft als advies schoonhouden.

Heeft mischien iemand een idee wat het kan zijn en of het op te lossen is.

Groetjes Dagmar

• Marumoto

Dagmar Schreef:

——————————————————-

> Heeft mischien iemand een idee wat het kan zijn en

> of het op te lossen is.

Ja, dit is een vaak voorkomende complicatie bij castratie. Het betekent dat er een forse wondinfectie is geweest, waardoor een van de belangrijke zenuwen beschadigd raakte. Deze zenuw (n. pudendus) “bedient” o.a. de anale streek, de penis zelf, en de spier die de penis doet terugtrekken (m. retractor penis).

Er is niets aan te doen. Je kunt wachten totdat het vanzelf herstelt, maar de kans is klein. Als het maanden na castratie nog niet hersteld is, zal het niet meer beter worden. Er komt altijd een heftige ontsteking en er wordt veel bindweefsel afgezet, zodat de zenuw eigenlijk niet kan herstellen. De spier zal ook verdwijnen.

Deze schade valt nog wel mee. De infectie is iig niet in de buikholte geweest, anders waren er veel meer complicaties. Bv dat de beer gewoon omvalt, of incontinent wordt of steeds gaskolieken krijgt. Maar ja, netjes is het zeker niet.

Dit probleem is wel vervelend voor de beer, in de zin dat er steeds uitdroging, trauma (schade) en infecties kunnen optreden. De penis is immers ook gevoelloos geworden (meestal) zodat de caaf niet weet wat er mee gebeurt. Het enige dat je kunt doen is dagelijks schoonmaken, insmeren met olie en de cavia op een zachte ondergrond zetten zodat hij ermee niet kan schuren.

• Dagmar

Oke gewoon blijven schoonmaken, heel erg bedankt voor de info.

• S. Voerendaal

Inderdaad komt het vaker voor, ik heb het in het verleden bij een beertje ook gehad.

Geregeld schoonmaken is de boodschap.

Om de pijnlijke uitdroging te voorkomen smeerde ik het elke dag in met wat malacetic otic en dat hielp erg goed.