tumoren bij caafjes

  • Geesje Boonstra

    Van de 4 caafjes die ik had en de 3 die inmiddels zijn overleden hadden er alle 4 caafjes last van tumoren en cystes.

    Mijn Lebbis had eierstokcystes waar ze aan geopereerd is en daarna helaas is overleden, 4 jaar oud was ze nog maar.

    Jansen had een tumor op haar achterwerk en is daar niet meer geopereerd omdat ze al bijna 5 jaar oud was en de tumor vast op het bot zat en de dierenarts bang was dat de wond te groot zou zijn om te kunnen sluiten. Ze is toch nog 5 jaar geworden.

    Spot had een tumor in haar buik. Ze is hieraan geopereerd maar kreeg een infectie bij de wond en 2 week na de operatie heb ik haar laten inslapen omdat de wond zich niet sloot en het weefsel begon af te sterven.Ze is net geen 2 jaar geworden. Haar zusje Flo is vorige week geopereerd aan éénzelfde tumor op precies dezelfde plek als bij Spot. Ik heb Flo op aanraden van de dierenarts, na het overlijden van Spot, 2 x per week gecontroleerd en ja hoor, op de woensdag voelde en zag ik niks en de zondag erna zat er toch ineens een knobbel. ‘s Maandag direkt naar de dierenart en ’s woensdag (vorige week) is ze geopereerd en maakt het gelukkig goed. Dit is de eerste cavia van mij die het gaat redden na een operatie. Ik word er wel moedeloos van dat van de 4 caafjes er ook alle 4 tumoren of cystes hebben gehad. Iedere keer de schrik, de zorgen en het verdriet wanneer ze overlijden. Komt dit nu door het doorfokken of heb ik gewoon heel veel pech met mijn schatten. Ik heb, na het overlijden van Spot, een nieuwe caafje gehaald bij een fokker en niet uit de dierenwinkel omdat ze daar geen tot weinig notie hebben waar de caafjes vandaan komen. Ik hoop dat we nu alleen nog kunnen genieten van deze 2 prachtige meisjes en alle elende achter ons kunnen laten.

    Jansen en Lebbis waren Rexen, Spot en Flo Engels gekruind en onze nieuwe aanwinst, Blitz, is een CS Teddy (gekocht bij Karina). Ik doe er echt ales aan om ze zo gezond mogelijk te houden, 3 x per week een schone bak, verse groente en fruit dat altijd goed wordt afgespoeld. Sinds januari geen zaagsels maar koolzaadstengsels als bodembeddeking in de bak. Als droogvoer krijgen ze Supreme Science Selective. Wie heeft deze ervaring ook of heeft tips wat ik nog kan verbeteren. Ik weet het inmiddels niet meer en denk erover na om te stoppen met het houden van caafjes als huisdier wanneer dit nogmaals gebeurd. Ik heb er zo geen zin meer in om vroegtijdig op bovenstaande manieren afscheid te moeten nemen van caafjes die ik zo lief heb.

  • Marumoto

    Het punt is, de knobbels bij cavia's zijn meestal goedaardig (althans, ik heb nog nooit van een uitgezaaide gehoord). Dus je moet ze of heel netjes en steriel laten weghalen, of beter gewoon laten zitten. Als je de wond laat besmetten met bv de vleesetende bacterie (S. pyogenes, komt heel vaak voor overal), dan overleeft het beestje dat niet. En dergelijke besmettingen heb je in zo een 20-30%, afh. van hoe steriel je werkt (in menselijke geneeskunde is het ook best hoog, rond 10%). Een dier ouder dan 4 zou ik gewoon niet opereren want het middel is vaak erger dan de kwaal.

    Het zou mss nuttig zijn om het tumorweefsel naar een histolab op te sturen. Zeker als het zo vaak voorkomt. Het is nog niet duidelijk waar deze tumoren vandaan komen. Persoonlijk denk ik dat het toeval is, ik ben ook niet zo overtuigd van virale tumoren bij cavia's. Maar het is wel een mogelijkheid, vnl als je ziet dat het bij verschillende cavia's in dezelfde groep voorkomt. Het zou zoiets als Rous sarcoma kunnen zijn, bij kip is het goed beschreven.

    Preventief is er weinig aan te doen. Zaagsel van naaldbomen wordt idd verdacht van tumor-verwekkende eigenschappen, maar dan vnl bij ratten (ratten zijn per definitie gevoelig voor maligne tumoren). Onbekend hoe het bij cavia's werkt.

  • Geesje

    De tumoren moesten wel worden verwijderd aangezien ze razendsnel groter werden. Vooral die van Spot die was toen het eruit was gehaald zo groot als een walnoot. Die van Flo was zo groot als een paaseitje en dat in een paar dagen tijd. Ik kon het inderdaad laten onderzoeken of het goed of kwaadaardig was maar wat leverd me dit op. De tumoren moesten er toch uit en dit koste € 80,00 aan onderzoekskosten. Dat de wond van Spot niet dicht wilde groeien kwam omdat ze een aantal uren na de operatie nogmaals open moest omdat ze begon te bloeden. Als dit niet was gebeurd was de wond goed dicht gegroeid en had ze het zeker overleefd. De hechtingen zijn er in gedeeltes uitgehaald omdat de dierenarts al bang was dat de wond weer open zou gaan. En helaas is dit gebeurd en toen werdt ze snel ziek. Met Flootje gaat het prima, ze eet goed, rent door de bak en voelt zich top. Vrijdagochtend mogen de hechtingen eruit.

  • Marumoto

    Geesje Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik kon

    > het inderdaad laten onderzoeken of het goed of

    > kwaadaardig was maar wat leverd me dit op.

    Best veel, eigenlijk. Mogelijk de oorzaak van het geheel.

    Zoals gezegd, geloof ik nog niet zo in kwaadaardige tumoren bij cavia's. Maar een snel groeiende tumor is hoe dan ook verdacht, ook is het niet kwaadaardig. Het kan best van virale oorsprong zijn (=besmettelijk).

    Als je zoiets in een universitaire kliniek doet, krijg je altijd een histologisch onderzoek erbij, vrij van extra kosten.