vraagje gedrag

• marypoppins@live.nl

mijn cavia eet haar eigen keutels op is dit normaal bij een cavia?

en hoe kan ik een cavia laten wennen , mijn vriendin heeft 2 cavia's 1 is zeer rustig en blijft op je knieen zitten maar haar zusje bijt in alles wat ze maar tegen komt hoe kan ze dit voorkomen .

ik heb mijn cavia zeer tam gekregen maar ze heeft nog nooit in een deken , trui of dergenlijks gebeten gr

• M.

Wat men noemt; coprophagie. Zowel o.a. bij konijnen als cavia's een bekend verschijnsel. Niks aan de hand. Hoewle er nooit echt onderzoek naar is gedaan voor zover ik weet. Maar daar zal Marumoto wellicht in kunnen haken.

Verschillen in temperament ziet men soms wel in de verschillende haarvariëteiten. En zelfs binnen een haarsoort in een specifieke kleurslag. Sterker nog, binnen een bepaalde stam binnen een kleurslag. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, en elk cavia-tje knabbelt als het gebekt is;) Echt vijandig is het doorgaans niet, een cavia vlucht eerder als hij bang wordt i.p.v. bijten etc.

M.

• Geesje

Ik heb een keer ergens gelezen dat in de poepjes van caafjes en konijnen vitamene K zit, dit wordt in de darmen gemaakt, en dit hebben ze nodig vandaar dat ze de poepjes eten. Is een vreemd gezicht vooral als je dit voor het eerst ziet maar niet gevaarlijk. En dat bijten, ja de een doet het niet en de andere wel. Net als het knagen aan bijv. de kooitralies. Ik heb verschillende caafjes gehad en en was er niet eentje hetzelfde. Iedere caafje heeft zijn/haar karakter en zal daar naar handelen.

• Marumoto

Vitamine K (bloedstolling) wordt door de darmflora gemaakt bij alle zoogdieren. Het is vetoplosbaar en wordt via de wand van de dikke darm opgenomen. Het werkt ook zo bij de mens, en mensen zijn niet coprofaag, alwel, normaal niet.8-)

Cavia's hebben de keutels nodig voor o.a. vitamine B, biotine, essentiele vetzuren, gezonde darmbacterien en het belangrijkste - eiwit. Er zijn maar weinig goede eiwitbronnen die alle essentiele aminozuren bevatten. Eiwit uit keutels is zo een ideale bron. Het is ook niet na te bootsen door voeders en kunstmatige producten. Een cavia moet je dus liever geen eiwitrijk voeder geven, anders laat ze de keutels liggen en krijgt ze een minder goede eiwit samenstelling.