cavia dekken

• stampertje

hoi,

ik heb twee cavia zeugjes en wil er nu graag een laten dekken, niet om mee te fokken of wat dan ook

maar gewoon een keer een nestje,

we hebben ook al mensen die een jong zouden willen ( of 2 )

zelf willen we ook een zeugje houden ( als die er bij zit ;))

maar nu vroeg ik me af of het mannetje bij het vrouwtje moet of andersom en hoe lang ik ze bij elkaar moet houden.

mijn cavia die ik wil laten dekken is 1 jr en 3 maanden

• Dorientje

Als dit het eerste nestje is voor je cavia, kun je het beter niet doen. Cavia's dienen tussen 5 en 10 maanden hun eerste nestje te krijgen. Dan zijn de botjes in hun bekken nog soepel en kunnen de jongen makkelijker geboren worden.

Na het eerste jaar is hun bekken niet soepel en kan het fout gaan met de geboorte van de jongen, maar ook met de moeder.

Let wel ik zeg KAN, het hoeft natuurlijk niet, maar wil je dat risico lopen? Iemand zei mij laatst: Fok nooit met je lieveling!!

Stel dat je er wel voor kiest: zeug in haar eigen hok laten en beer erbij. Een vreemde caaf is al stresvol, laat staan als ze dan ook nog in een hok van een ander zit. In haar eigen hok weet ze de weg en kent ze de geur en kan ze zich verstoppen als ze zich niet veilig voelt

• Marumoto

De zeug moet VOOR haar eerste levensjaar bevallen. Als we de duur van de dracht (68-72 dagen) aftrekken is de laatste dekleeftijd 9, of absoluut max. 10 maanden. Als de zeug ouder is, is er een grote (meer dan 50%) kans op dystokie, ofwel, dat ze sterft tijdens de bevalling. Alleen broodfokkers laten de oude zeugen dekken (voor een broodfokker maakt het niet uit of het dier doodgaat, hij of zij geeft niets om het dier). De normale dierenliefhebbers doen het nooit.

Dus ik raad het wel af.

• M.

Bekende kost voor fokkers denk ik. Voor de goede orde. Na een dekking in het eerste jaar is er voor de volgende jaren geen extra beletsel meer. Beter is om een zeug niet al te veel voor de fok in te zetten, en tussentijds meer dan voldoende rust te geven.

M.

• Marumoto

Aber natürlich! :)-D

• stampertje

nee dat risico wil ik zeker niet nemen, voor mij is het niet belangrijk, zou het leuk vinden een nestje te krijgen en een jong daarvan te houden bij nde twee dames

maar het is geen moeten, ze is idd al wat ouder dan 1 jaar.

dan laat ik het gewoon bij deze twee schatten, trouwens ze ( degene die ik moeder had zien worden ) is van mijn zoontje dus dit risico neem ik al helemaal niet ( anders ook niet hoor ;))

• ellis

Hoi,

Mijn zoontje heeft een cavia mannetje (4 jaar) een heel lief beestje.

Ik zou het heel leuk voor 'm vinden als hij een keer bij wat cavia zeugjes mag dekken…

Vind het prima als hij een keertje uit logeren gaat..;)

groetjes

ellis

stampertje Schreef:

——————————————————-

> hoi,

> ik heb twee cavia zeugjes en wil er nu graag een

> laten dekken, niet om mee te fokken of wat dan

> ook

> maar gewoon een keer een nestje,

> we hebben ook al mensen die een jong zouden willen

> ( of 2 )

> zelf willen we ook een zeugje houden ( als die er

> bij zit ;))

> maar nu vroeg ik me af of het mannetje bij het

> vrouwtje moet of andersom en hoe lang ik ze bij

> elkaar moet houden.

>

> mijn cavia die ik wil laten dekken is 1 jr en 3

> maanden

• stampertje

hoi,

op zich had me dat leuk geleken, maar ik hoor van hier dat het beter is om mijn cavia`s niet meer te laten dekken omdat ze ouder dan 1 jaar zijn en nog nooit een nestje hebben gehad.

als ik dat zo hoor zitten er veel risico aan dan :(