Goedenavond allemaal,
wil hier even mijn verhaal kwijt over hoe slecht het gesteld is met de kennis van dierenartsen over cavia's in de provincie Groningen
Als caviafokker loop je soms tegen het probleem aan dat je een cavia verkoopt die later schurft ( of misschien wel schimmel) krijgt.
Dit is in principe heel simpel te verhelpen. Ik adviseer zelf vaak een zalf met miconanzolnitraat erin.
Nou werd ik net gemaild door een cavia koper, met het volgende
Twee week terug cavia's gekocht, een bleek na een paar dagen een plekje te hebben. Behandelt met daktarin zalf, maar in haar ogen werd het na 14 dagen niet beter.
Naar de dierenarts geweest en volgens haar: erfelijke aandoening, haar komt nooit terug!
Maar mevrouw krijgt van de dierenarts wel surolan mee, met dezelfde werkzame stof miconanzolnitraat en een dikke rekening!
Een erfelijke aandoening smeer je toch niet even weg????
Een andere mevrouw belde me laatst in tranen: haar cavia had een gezwel ter grootte van een pingpong bal en die moest ze nu laten inslapen. Ze wou een second opinion en kwam naar mij.
Ik aanschouw de cavia: een gezonde stevige cavia van een paar jaar oud.
Enigste probleem: arme dier had luis en oormijt, vandaar dat een gedeelte van de cavia kaal was. . het “gezwel” was een volle buik met eten! Geen gezwel te vinden
Nog eentje:
je hebt een cavia van 400 gram met schurft. Je gaat naar de dierenarts, krijgt een injectie met 3 cc ivomec en een rekening van 80 euro.
10 minuten later in de auto is je cavia dood, overdosering ivomec!
Volgende:
klant belt me: heb een paar week terug een beertje bij je gekocht, hij had allemaal witte troep bij zijn geslachtsdelen. Nu was ze bij de dierenarts geweest en die zegt ontstoken balletjes: komt door slechte verzorging. De witte troep was etter
Heb de cavia hier gezien, we hebben hem gewassen… en wat bleek mijnheer had sperma op zijn geslachtsdelen…Niks ontstoken balletjes
Nog een om het af te leren:
een cavia moet bevallen, maar een jong zit er scheef voor. Weet je hoe die er uit gehaald wordt door een dierenarts? Met een puppy verlos tang! Dure rekening, cavia verlamt…
Het is toch te gek voor woorden dat zulke dierenartsen nog cavia's behandelen!
Ze schrijven dikke rekeningen en halen de naam van caviafokkers naar beneden. Ze adviseren mensen om gewoon een cavia bij de dierenwinkel te kopen, terwijl in dierenwinkels vaak slecht spul zit, Inteelt, te veel in een hok, man en vrouw bij elkaar in
zo dat was het voo rnu, moest even mijn verhaal kwijt…. Ben ik nou de enigste die dit soort dingen op valt? Of zijn de dierenartsen in Groningen de enigste die zo met dieren om gaan?
Hoor graag jullie reacties