aankomen cavia

• Inge

Vorig jaar april heb ik een cavia van de Dierenambulance geadopteerd; een langharig mannetje. Hij was zwervend langs de straat aangetroffen; verder is er dus niets bekend over zijn leeftijd oid.

Het gaat heel goed met hem; achter het gestressde, slecht etende beestje bleek al snel een heel aanhankelijke, lekker eigenwijze en lieve caaf te zitten:

Toen ik hem net had (zie foto), woog hij ongeveer een kilo. Een aantal maanden geleden woog hij ca 1250 gram en nu 1400.

Hij krijgt twee keer per dag 15 gram voer, en daarnaast een aantal keer per dag wat groente (en hij kan natuurlijk continu hooi en water pakken).

Ik vind de gewichtstoename behoorlijk. Kan het zijn dat hij nog niet was uitgegroeid in april, en dat nu aan het doen is, dat hij de maanden ervoor door de stress te weinig gegeten heeft (hij durfde op de basis van de Dierenambulance de hele dag zijn huisje niet uit, en at overdag dus ook niets) en dat nu aan het inhalen is, of krijgt hij met de 30 gram per dag toch nog teveel droogvoer?

• M.

Zou me niet te ongerust maken, hoor. Als konijnenfokker weet ik dat je bij sommige rassen daar moet oppassen met voeren, gegeven als leidraad de Standaard. Bij cavia's (ook gefokt in het verleden) is het heerlijk dat ze kunnen en mogen blijven vreten. Ben altijd blij geweest als ze leker dooreten. Een lekker fors beertje is nooit weg. Een collegafokker zei eens tegen me dat zijn cavia's meer vraten dan zijn Vlaamse Reuzen;) Een ander gezegde is, dat je alleen een goede caviafokker kunt zijn, als je zelf groenteboer bent;) Snijbonenmolens, heb ik ze wel een voor ‘'uitgescholden’.;)

• Marumoto

Het is volledig normaal en een heel goed teken.

Verwaarloosde dieren eten zich vaak rond als ze opeens goed terecht komen en de kans krijgen om te eten.

1400 g voor een beer is zeker niet te veel, maar gewoon normaal. Het zijn tenslotte grote dieren.

• Geesje Boonstra

1400 gr. is normaal voor een gezonde beer. Op de foto staat een prachtige cavia dielekker in zijn velletje zit.

Pas als de onderkin over de voorpootjes hangt zegt men dat ze te zwaar zijn en ik zie dit niet op de foto.

Hij heeft het gewoon goed naar zin bij je en eet daarom goed. Maak je geen zorgen.

Mijn Rexzeugjer woog 1448 gr. en zag er prachtig uit en zat geweldig goed in haar vel.

Gewoon genieten van dit mooie mannetje.

En eh geweldig van je dat je hem een 2e kans hebt gegeven door hem van de dierenambulance te adopteren.(tu)

• Inge

Bedankt voor de reacties! Hij heeft geen onderkin , dus dan hoop ik inderdaad dat het wel goed zit. Ik houd het een beetje in de gaten.

En wat betreft het adopteren van een dier: het geeft heel veel voldoening (voor mij nog meer dan bij een dier uit de dierenwinkel of van een fokker) zo'n beestje te zien wennen en ontspannen, en hem een tweede kans te kunnen geven. Wat dat betreft kan ik het iedereen aanraden! Maar met dit beestje had ik eigenlijk sowieso van het begin af aan een klik. Het is echt een supercaafje.

• milja

hallo inge,

misschien een gekke vraag, maar heb je deze cavia (van de foto) naar het dierenasiel gebracht?

ik heb thuis charly zitten, in februari uit het asiel in hilversum gehaald, en hij lijkt sprekend op jouw caaf van de foto.

charly is nu te mager, ik moet hem dwangvoeren van de dierenarts.

groeten milja

• Inge

Nee hoor! Luca is nog gewoon lekker bij mij thuis, samen met mijn andere cavia.

Misschien een broertje of zusje, al lijkt dat me ook niet heel logisch, aangezien hij uit Nijmegen kwam.

• Inge

PS ben wel benieuwd naar jouw cavia. Heb je een foto? :)