Vorig jaar april heb ik een cavia van de Dierenambulance geadopteerd; een langharig mannetje. Hij was zwervend langs de straat aangetroffen; verder is er dus niets bekend over zijn leeftijd oid.
Het gaat heel goed met hem; achter het gestressde, slecht etende beestje bleek al snel een heel aanhankelijke, lekker eigenwijze en lieve caaf te zitten:
Toen ik hem net had (zie foto), woog hij ongeveer een kilo. Een aantal maanden geleden woog hij ca 1250 gram en nu 1400.
Hij krijgt twee keer per dag 15 gram voer, en daarnaast een aantal keer per dag wat groente (en hij kan natuurlijk continu hooi en water pakken).
Ik vind de gewichtstoename behoorlijk. Kan het zijn dat hij nog niet was uitgegroeid in april, en dat nu aan het doen is, dat hij de maanden ervoor door de stress te weinig gegeten heeft (hij durfde op de basis van de Dierenambulance de hele dag zijn huisje niet uit, en at overdag dus ook niets) en dat nu aan het inhalen is, of krijgt hij met de 30 gram per dag toch nog teveel droogvoer?