caafje Spot overleden

• Geesje Boonstra

Vorige week maandag heb ik met pijn in mijn hart mijn caafje Spot laten inslapen.

Ik ontdekte een tumor bij haar linkertepeltje op maandag 10 januari. Die tumor zat er een week eerder nog niet, ik check mijn caafjes iedere week zeer nauwkeurig op alles. Direkt na de ontdekking kon ik bij de DA terecht en die wilde zsm opereren want ze vertrouwde het niet. Ze is woensdag 12 januari geopereerd en de tumor was al groter gegroeid, 4 uur na de operatie is ze nogmaals geopereerd omdat er bij de wond af en toe een druppeltje bloed sijpelde. Onze dierenarts heeft haar meegenomen naar haar huis om haar 's nachts te kunnen verzorgen en de wond in de gaten te houden. (ik wilde niet dat ze alleen bleef in de praktijk zonder toezicht en ik mocht haar nog niet mee nemen) Dit heeft de dierenarts ertoe aangezet om haar mee te nemen. Donderdag 13 januari mocht ik haar meenemen naar huis. Ze moest wel om de dag voor controle komen. Het eten ging eerst wat moeizaam door de narcose maar langzamerhand werdt ze beter. Ik was iedere dag 5 uur met haar bezig zodat ze genoeg eten kreeg. Ze had wel honger maar de energie ontbrak in de eerste dagen omdat ze bloed had verloren tijdens de operaties. De eerste dagen kreeg ze supreme sciense recovery extra toegediend. Carprofen als pijnstiller, Metocloral voor de darmen. Omdat de Carprofen niet de werking had die we hadden gehoopt kreeg ze daarna Metacam maar hier werd ze heel lusteloos door dus weer aan de Carprofen. Om de dag kreeg ze een injectie met antibiotica en werd ze bij de DA gewogen.

Vrijdag 21 januari mochten de hechtingen eruit konden en toen ging tot onze schrik de wond open staan.

Ik kreeg Dermiel honingzalf mee en ze kreeg weer een injectie met antibitica. 4 x per dag wondverschoning.

Deze zalf zorgt voor weefselgroei en voorkomt ontstekingen.

Zondag 23 januari ging ze achteruit, ze wilde niet meer eten dus 's avonds nog naar de DA en die wilde haar de volgende dag weer zien.

Ook ontdekten we toen dat haar voetzooltjes los lieten, er zaten blaren op. Ze had een allergische reactie op de antibiotica.

Maandagochtend 24 januari begon ze te kreunen en draaide ze zich om als ik haar voer aanbood en ze had het koud dus heb ik ervoor gezorgt dat ze het weer lekker warm kreeg. Ik had haar lekker in een fleecedeken gelegd. Dit vond ze fijn en ze werd weer lekker warm. Ik had om half 2 een afspraak bij de DA en ging hier heen met in mijn achterhoofd dat ze het niet ging redden, ik vond haar zo ziek. De dierenarts constateerde dat de wond toch was ontstoken en dat er weefsel in de wond aan het afsterven was en dit kon ze eventueel wegsnijden maar dit betekende weer narcose en na de operatie zou er niet genoeg weefsel zijn om de wond te sluiten. Ik wilde haar dit niet aandoen omdat ze al zo ziek was en ze had door de eerste 2 narcoses al zoveel moeite had gehad om bij te trekken. Ik heb besloten haar te laten inslapen om verder lijden te besparen. De DA was het hier mee eens en begreep de beslissing. Ze vond het jammer dat Spot het ondanks alle zorg het niet had gered.

Spot is net geen 2 jaar geworden. Ze is nu in onze rozentuin begraven bij Lebbis en Jansen. Onze Flootje (het zusje van Spot) heeft goed afscheid genomen, we hebben ze beide een hele tijd op de tafel gehad zodat ze door kreeg dat Spot niet meer leefde. Daarna wilde niet meer eten en zat ze stil in een hoekje voor zich uit te staren. We hebben dinsdagmiddag, 25 januari, een CS Teddy opgehaald bij een fokker 50 km. verderop. Flo ( Engels gekruind) is weer vrolijk en heel blij en zorgzaam voor deze kleine (Blitz heet ze inmiddels) en ze eet weer als voorheen. Omdat dit nu het 3e caafje is met kanker hebben we geen zaagsel meer in de kooi, we hebben nu versnipperde koolzaad stengels. Dit schijnt beter te zijn dan zaagsel. We vonden vorige week een artikel op internet dat er in zaagsel kankerverwekkende stoffen kunnen zitten. We willen geen risico's nemen dus proberen we dit, en anders probeer ik Hennep. Ik hoop dat we met deze 2 meer geluk hebben en dat ze heel oud worden.

• Khydra

jakkes, wat verdrietig, dat zijn altijd zulke nare dingen, veel sterkte.

Wel heel verstandig dat je weer een vriendje hebt gehaald voor de achterblijver (tu)

• Marumoto

.