talgbultje

• MarionP

Onze cavia heeft een talgbultje zijn bil/rug, en het wordt langzaamaan groter. Wat is nu wijsheid? Weg laten halen voordat het veel groter wordt of laten zitten? Hoor verschillende verhalen, de cavia van mijn collega heeft de operatie goed doorstaan maar die van mijn zwager ging drie dagen na de operatie van de stress alsnog dood.

Het is de cavia van mijn zoontje en ik weet dat het zijn hart zal breken als Raja het niet overleeft. Maar ik wil ook niet dat het beestje er last van krijgt.

Wie geeft me advies?

• Marumoto

>Maar ik wil ook niet dat het beestje er last van krijgt.

Het dier heeft er geen last van. Zeker niet op die plek.

Het zou kunnen dat het op een gegeven moment vanzelf open gaat.

U kunt het laten zitten, of weg laten halen. Geen verschil voor de cavia. Ik haal het meestal wel weg.

Operatie is overigens een groot woord. Het weghalen bestaat uit: i) de huid scheren en ontsmetten, ii) steriel aansnijden, iii) leegmaken en de holte ontsmetten. Bij een geheel wakker dier is dit +/- 30 s werk; er zijn geen risico's aan verbonden. Oh ja, men kan ook de huid insmeren met Emla (verdoving), dan doet het helemaal geen pijn. Dit is iets voor de “aanstellers”, want meeste cavia's merken niet eens dat ze “geopereerd” worden.

Daarna zal de bult krimpen. Het zou kunnen dat men het na enkele weken nog keer of 2 opnieuw leeg moet maken. Maar vaak ook niet.

• MarionP

Wat ik begrepen heb, is dat ze de gehele talgklier verwijderen zodat het ook niet terug komt.

• Marumoto

MarionP Schreef:

——————————————————-

> Wat ik begrepen heb, is dat ze de gehele talgklier

> verwijderen zodat het ook niet terug komt.

Het kan ook. Gaat prima onder plaatselijke verdoving.

Ik vind het een beetje met een kanon op een vlieg. Men kan er echter een hoger tarief voor rekenen en dat heeft dan ook wel wat.;) Klant is koning, tenslotte.

• Geesje Boonstra

Hallo Marion,

Mijn caafje Lebbis had ook een talgbultje (in haar zij) en die werdt door Jansen (het zusje) schoon gehouden.

Die zat er dagelijks bij en het bultje werdt niet groter. Als ik het probeerde gilde Lebbis moord en brand maar als Jansen dit deed kwam er geen kik:).

Ik raad wel aan niet te lang te wachten, de bult moet niet te groot worden, de groter de bult de groter de wond.

Succes met je beslissing.

• MarionP

Het bultje is inderdaad vanzelf open gegaan. We hebben er niets van gemertkt, kan ook op het vakantieadres gebeurt zijn. Plekje is nu kaal, maar het plekje is droog en dicht.

Moet ik er nu nog iets mee doen behalve in de gaten houden? Ze eet verder goed en rent en springt de kooi door.