rex met jeuk

• Judith

Hallo,

Mijn rexbeer heeft last van jeuk op zijn onderrug. Ik zie geen luizen, geen schurft of schimmel alleen soms wat schilfertjes. Toen ik de beer in huis haalde had hij dit al een beetje, daarna is het een tijdje weg geweest, maar sinds de verwarming hier binnen weer aan is, is het terug gekomen. Ik heb 2 keer een drupje tea tree olie erop gedaan, dit hielp goed maar ik weet niet zeker of dit wel het beste is om te doen.

Heeft er iemand tips?

gr. Judith

• Marumoto

Als tea tree olie lijkt te werken (en als dit geen toeval was) dan is het waarschijnlijk toch wel parasitair. Ivermectine (pour-on) is een radicaler middel tegen huidparasieten. Schimmel is overigens niet zo gemakkelijk om uit te sluiten. Het is niet te diagnosticeren zonder Woodse lamp en microscopisch onderzoek.

DDx (andere optie) is oververhitting. Dit gebeurt vnl in de winter in verwarmde ruimtes en bij veel krachtvoer consumptie. Het komt door eiwit in het krachtvoer. Eiwitrijke voeding genereert meer warmte en meer afvalstoffen (stikstof in de vorm van ureum). De afvalstoffen kunnen, vooral bij lichte nierproblemen, ook jeuk veroorzaken.

In dit geval dient men het dieet te verbeteren.

• Annemiek

Hoi Judith

Ik had vorige week net ook een topic over jeuk geopend, misschien dat je wat aan de tips hebt: http://cavia.startpagina.nl/prikbord/13256718/jeuk#msg-13256718

Groetjes

Annemiek

• Judith

Hey Annemiek,

Bedankt dat je me op je eerdere topic wijst, ik had hem inderdaad zelf al gezien vlak nadat ik de mijne had geopend. Er stond een goede tip in die wil ik eventueel wel uitproberen. Als het niet weg gaat met de tea tree echter ga ik toch liever eerst met hem naar de dierenarts om er eens naar te laten kijken.

Hoe gaat het inmiddels met jouw cavia?

Groetjes,

Judith

• Judith

Hallo Marumoto,

Bedankt voor je reactie, doch uit een eclectisch bij elkaar gezet geheel aan oorzaken die het eventueel kunnen zijn, kan ik zelf ook niet opmaken wat ik op dit moment het best kan doen om mijn beer te helpen. Mocht regelmatig gebruik van tea tree olie blijven helpen, hopelijk verdwijnt de jeuk wel helemaal, dan laat ik het erbij. In het andere geval ga ik alsnog langs een dierenarts die het ad hoc nader zou kunnen onderzoeken.

groetjes,

Judith

• Annemiek

Hi Judith,

Ik hoop voor je dat de tea tree helpt!

Ik was er nog niet aan toegekomen dat te proberen, ook omdat ik de indruk had dat er wat meer aan de hand is dan “aspecifieke jeuk” zoals de dierenarts een paar maanden terug constateerde. Het gaat nu dus ook een stuk slechter: heeeel veel krabben met de tanden en ook heeft hij plukken haar eruit getrokken. Bij zijn voorpootjes zit zelfs een grote korst…. Eten doet-ie wel goed, maar ik had al op internet gevonden dat dat misleidend kan zijn (als het dus leukemie is).

De dierenarts zei me trouwens ook dat het een opgebouwde allergie zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld het zaagsel of het hooi in de kooi, mogelijk dat de jouwe dat ook kan hebben…?

Groetjes

Annemiek

• marissa

Mijn caafje is overal voor behandeld. Eerst dacht de dierenarts schurft later dacht ze schimmel maar niks hielp. Later bleek ze een allergie te hebben voor peteselie en selderij. Deze groentes zijn familie van elkaar en leek wel overal in te zitten. Maar ja als je niet weet wat de boesdoener is. Is het erg moeilijk te vinden wat. Sterkte met de beide caafjes.