van 1,4 naar 0,8 kg

• John

Helaas is onze 3,5 jarige caaf niet in orde. Woog eerst 1,4 en nu nog maar 0,8 kg. Eet de laatste weken erg slecht. Begon met een oogje wat niet helemaal fris was. Naar de DA geweest en zalf voor gehad. Nu is dit nu 2 -3 weken later wel weg. Had eerst wat plakkerige ontlastig. Even geen groen gegeven en werd iets beter. Maar de laatste weken eet hij ook gewoon slecht.

Dus begin vd week maar weer naar de DA. Gebit bekeken, zag niet bijzonders, wel kiezen geveild. Bloed prikken lukte niet. De DA had er niet veel geloof meer in had ik het idee. Uiteindelijk Olvarit mee voor dwangvoeding. Krijgen er hier ca. 8 - 10 spuitjes per dag mee in maar op een gegeven moment slikt hij dat ook niet door. Verder pijnstillers (1x p/dag) en 3x per dag vloeibare eetopwekker die we met een spuitje oraal proberen in te brengen. Ging een paar dagen beter maar nu weer minder.

Hardere groente zoals bv komkommer, paprika en hooi raakt hij helemaal niet meer aan. Uit een zak spinazie een paar blaadjes maar niet zoals vroeger. Dan maar andijvie geprobeerd, 2 dagen wat meer grotere stronken opgegeten maar nu ook niet echt meer.

En nu begint zijn lijfje ook steeds meer te schokken. Lijkt wel of hij heeft zwaar ademt en je ziet dus echt een beetje een schokkend effect vanuit zijn middenrif.

Maken ons dus grote zorgen. Heb zelf het idee dat hij ergens door toch moeite heeft met eten. Iemand nog suggesties wat we kunnen ondernemen?

• John

Is inmiddels ook aan de diaree…

DA adviseert yakult en / of recovery

• Minimano

Misschien een second opinion bij een andere dierenarts.

Mijn eerste cavia in mijn tienerjaren viel ook erg af, at haast niet meer, diarree ….. volgens dierenarts niks mis mee, kon niks vinden… medicijnen geven en dwangvoeden.

Na een week ben ik naar een andere dierenarts gegaan en zag toen zijn gebitsprobleem wel! helaas toen al te laat want de dag erna stierf hij.

Een second opinion kan je altijd proberen.

Veel sterkte ermee!

• Marumoto

> Gebit bekeken, zag niet bijzonders, wel kiezen geveild.

?? Waarom als er niets bijzonders was?

> Bloed prikken lukte niet.

?? Bloedafname is niet moeilijk. Er bestaan protocolen die geen gebruik maken van de grote holle ader (welk veelal moeilijk en gevaarlijk is), deze zijn veilig en efficient.

> Uiteindelijk Olvarit mee voor dwangvoeding.

?? Niet zo een goede optie bij diarree.

Wat u beschrijft (steeds afvallen, slechte ontlasting+diarree, slecht eten en spiersamentrekkingen op deze leeftijd bij een mannelijk dier) komt goed overeen met een chronisch nierprobleem. Een exacte diagnose kan men stellen adhv bloedtest, maar als uw dierenarts het niet aankan, houdt het op. U kunt dan beter een urinetest uitvoeren (eiwit, dichtheid, pH) en speeksel ureum bepalen (deze tests zijn niet moeilijk en niet belastend voor het dier).

Andere dierenarts raadplegen lijkt me sowieso geen slechte optie. Ik kan het dier evt ook bekijken.