Cavia op dieet????

• Minimano

Ik heb een nieuwe cavia erbij, een mannetje van 2 jaar oud. Ik wilde deze casteren en bij me gezellige dames plaatsen :)

Echter is deze man zo groot en zeker veeeel te dik. Geloof me ik heb nog nooit zo een grote en dikke cavia gezien dat als ik hem nu zou casteren hij onder konijntarief zou vallen en niet cavia.

Buiten het feit dat de casteratie me veel meer zou gaan kosten is dit zeeeer ongezond voor hem lijkt me.

Ik heb gekeken wat hij meer eet als me dames….. en ja hoor…. hij eet echt door….. als ik zijn bakje vul eet hij die helemaal leeg in 1 dag (Mijn 3 dames hebben genoeg aan zo een bakje over de hele dag met hun 3en en dan blijft er nog wat staan ook) maar hij eet een heel vol bak moeiteloos op. Ook hooi eet hij het 3 voudige als mijn dames. Hij alles is dit zo gewent maar er mogen echt wel wat onsjes af voor zijn eigen best wil.

Ik heb geen idee hoe ik hier foto,s kan plaatsen om jullie te laten zien hoe dik hij echt is want denk dat menig cavialiefhebber zou schrikken. Ik heb echt nog nooit zo een grote en dikke gezien.

Maar nu dus….. is het veilig een cavia op dieet te zetten en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zelf zat te denken om hem zijn hardvoer op de dagelijke aanbevolen hoeveel te zetten en dus niet onbeperkt(Dus op=op) … sochtends blaadje witlof, smiddags stukje paprika en savonds stukje wortel en gewoon onberkt hooi.

Zou dit goed zijn en voldoende?

• Minimano

Nou ik ben via een ander cavia forum erachter gekomen dat het een cuy cavia is … en tja die zijn erg groot en stevig.

Ik had er nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik er 1 gezien had.

Geen dieet dus voor deze meneer maar veel groente en hooi :) en zijn cavia brokjes uietraard

• Witches at work.nl

Hoi hoi

Dan is die cavia waarschijnlijk niet bij een fokker maar in een dierenwinkel of zo gekocht een een eerlijke fokker zal u daar altijd van op de hoogte stellen lijkt me.

Een Cuy cavia eet niet zo heel veel anders dan een gewone cavia maar omdat hij/zij meer hoort te wegen en dus ook zwaarder is moet die natuurlijk wel wat meer hebben.

Veel brokken is idd nergens goed voor, wel onbeperkt hooi zoals al reeds aangegeven door u zelf en veel gras, paardenbloembladeren, verse mais inclusief blad, stengel enz. fruitboom of wilgentakjes om aan te knagen, hard brood, en overige groente en fruit resten uit eigen keuken.

Van brok worden de meeste dieren dik van de natuurlijke variant zoals ik hier boven omschrijf niet!

Veel brokken deugen ook niet echt, vitamine gehaltes zijn vaak te hoog of te laag heb ik op mijn website uitvoerig ook omschreven naar aanleiding van eigen onderzoek/ervaring in de 5 jaar dat ik als fokker actief ben.

VEEL SUCCES MET DE CUY!!!X(

Groetjes Ine

• M.

Beste D#X. Met alle respect. Je ‘'onderzoek’' heb ik eerder al eens ‘'bestudeerd’' op je site. Maar dat geeft weinig wetenschappelijks weer. Soms zelfs verkeerde aannames. Overigens vroeger liep je helemaal weg met EXE voer, en even later werd dat Garvo. Als gezegd, enigzins subjectief. Het waarde-oordeel van onderzoek en/of ervaring kan niet afhangen van de telefonische bereikbaarheid van een bedrijf zoals je weergeeft op je site.

Maar on-topic, een cuy heeft nogal de neiging tot vervetting. Dus niet al teveel ‘'aanvoeren’'.

M.

• Witches at work.nl

Hoi M.

Nee idd id de bereikbaarheid ansich is niet DE maatstaaf voor wel of geen goed voer he he dat snapt mijn onderbroek ook nog wel zeg! Maar het is zeker wel een pluspunt vooral als je gaande weg idd zoals ook in mijn geval van het ene voer naar het andere overstapt omdat je merkt door schade en schande dat het niet OKE is op den lange duur en wel op korte termijn, je dan feedback krijgt van de leverancier.

Dat moet ik Exe ook nageven ze bestaan echt en zijn gewoon te mailen en te bellen, en tevens heel aardig allebei.

Dat heb ik ook zeer uitgebreid al uitgelegd zowel in topics als op mijn website maar zoals ik steeds aangeef hier en mede daarom ook sporadisch nog maar wat post want men WIL het dom weg niet weten!

Mijn onderzoeken zijn NIET wetenschappelijk!!! Die term gebruikt u erg graag want dan is het namelijk WAAR!!!

En mijn onderzoeken zijn gebaseerd op eigen ervaring en mijn boerenverstand te gebruiken mede met wat er verder bekend is te lezen is op voer gebied.

Sorry dat mijn klanten mijn voer verhaal wel snappen, en ook sorry dat Witches at work loopt zoals het nu loopt.

Het cavia voer verhaal is voor mij al sinds 2009 klaar en ben me nu aan het richten op het mensenvoer ehhhhhhh voeding>:D<

Dus beste M ook alvast sorry als ik wat traag reageer, een mens zo ook een heks heeft ook maar 24 uur per dag.

Met mijn caafs gaat het overigens prima, ik fok dat wat nog nodig is om mijn lijnen aan te houden hier en vang ook wat op her en der op kleine schaal.

De Cuy vervet idd wat sneller dan de reguliere caaf, maar buiten gehouden zonder een overdaad aan een veel te rijke brok met mega veel goed hooi, compact gras, en ander groen spul gaat het erg goed.

Kom anders gewoon eens langs, ook u bent welkom neem zelf wat lekkers mee evt (ik heb alleen kruidkoek ha ha) voor bij de koffie of heksenthee.:)

De bewerker van mijn website heeft het momenteel erg druk dus geheel up to date is die niet maar mijn farm hier life is dat gelukkig wel en mag gewoon gezien worden elke dag van de week mits ik er ben natuurlijk.

Prettige dag verder groetjes D#S (Ine)

• Loes

Geef hem niets anders dan water en hooi. en misschien wat wortel want daar zitten maar 11 caloriën per 100 gram. Kan ie wel hebben.

groetjes,

Loes

• Witches at work.nl

Hoi Loes

Misschien een wortel en verder alleen water en hooi???

Veel te sober menu vind ik zeg!

Wortels is ten eerste meer konijnen dan caviavoer, maar dan nog we zitten nu in het najaar van 2010 er is nog best wel wat gras en mais te vinden her en der en voor de degene die echt op de keien in de stad wonen heeft de super makrt of groentenboer het hele jaar door vanalles in de aanbieding.

Hooi met een vit C tabletje zeker want in hooi (gedroogd gras) zit bij mijn weten geen vit C meer in is vooral om de darmen bezig te houden???:S

Ik denk dat veel caafs veeeeeel te weinig beweging krijgen net als de mens en het kind tegenwoordig, en als je maar weinig doet dan wordt je van de lucht met wat lif lafjes uiteindelijk wel vet ha ha!!!

Als mensen af willen vallen adviseer ik ze het cavia dieet maar dan zonder de hooi en stro natuurlijk, gewoon onbeperkt groenten en in mindere mate het fruit happen de hele dag met wat granen natuurlijk ed erbij en oeps je valt af!

En rennen en fietsen de dag door de trap op trap af enz enz bewegen en veel!!!

Vervetten is mensen werk in de natuur zie je het niet veel de mens vervet en zo ook zijn huisdier.

Dus loes wotels zijn prima hoor maar niet overdrijven en vooral ook afwisselen of een goede basis brok geven met veel hooi daar zit ook alles in. Het goene verhaal kan dan achterwege blijven maar ik vind dat te ver van de natuur afstaan persoonlijk

Groetjes D#S