Bodembedekking

• Annelies

Hallo allemaal,

Ik heb twee beertjes. De ene is nu drie en de andere is ongeveer een half jaar. De oudere cavia heeft steeds zijn kont (aan de binnenkant) helemaal vol met nat zaagsel.

Dit maak ik 1 keer per week schoon. De jongere cavia heeft dit niet. (komt vast omdat hij nog jong en strak is :D)

Ik heb al andere soorten bodembedekking geprobeerd, maar hij blijft dit houden. Sommige bodembedekkingen worden niet zacht en dit lijkt me dan nog ongemakkelijker voor hem.

Ik vraag me nu af of hij hierdoor last van ontstekingen kan krijgen. De oplossing die ik heb bedacht is om een handdoek onder in de kooi te leggen ipv een echte bodembedekker. Als ik de handdoek iedere dag uitklop en om de dag een schone neerleg kan dat niet meer gebeuren. Ik twijfel alleen of ik iets over het hoofd zie. Hebben ze die bodembedekker misschien nodig voor warmte? (ze staan wel binnen) Of is het beter voor ze omdat het een zachtere ondergrond is?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken!

Alavst bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Annelies

• Khydra

ik zou vooralsnog geen handdoek gebruiken. Die moet je echt wel elke dag vernieuwen omdat ze er ook op piesen.

Probeer uit te vinden waarom hij steeds nat is. Als hij langharig is of vanachter een dikke vacht, kan je die ook kort knippen, dan blijft het minder nat.Beetje vaseline smeren tegen het vocht kan ook helpen. Verder zou ik uitsluiten of hij geen blaasontsteking heeft, dan kan ook nattigheid geven.

Je kunt als bodembedekker ook aubiose proberen of ecobed

Succes!

• Annelies

Hallo,

Hij is kortharig en de buitenkant is ook helemaal schoon. Het zit echt alleen aan de binnenkant. Volgens mij wrijft hij zijn kont gewoon over de bodem als hij stoer aan het doen is tegen de andere cavia. Daardoor gaat het volgens mij in zijn kont zitten. Een jaar geleden heeft hij wel blaasontsteking gehad, maar nu is hij helemaal gezond.

Aubiose heb ik al geprobeerd. Dit blijft hard als het in zijn kont gaat zitten. Dat lijkt me daarom juist sneller problemen te gaan veroorzaken. Ecobed heb ik nog nooit gezien/geprobeerd. Dat zal ik eens gaan uitzoeken.

Bedankt!

Groetjes,

Annelies

• MarionP

Ik gebruik Biocat allround. Dat is ook geschikt voor knaagdieren. Had ook zaagsel en andere geprobeerd maar ben toch het meest tevreden met Biocat Allround.

Het zijn geperste korrels die uit elkaar vallen zodra het nat wordt. Neemt heel veel vocht op en de kooi blijft niet nat. En het stinkt niet.

• Annelies

Ik ga gewoon wat verschillende proberen. Deze klinkt ook goed.

Bedankt!

Groetjes,

Annelies

• Susan

Biocat in combinatie met Hennepvezel blijft heel lang heel droog. Ik vind biocat wat hard en mijn ervaring is dat ze daar niet heel snel en lekker op liggen/ lopen.

• Minimano

Als je goed leest staat er hennepvezel…. dat is iets heel anders als de hennep waar je stoned van word.

Goole ff op hennepvezel voor je gaat schreeuwen.