Hallo,
Graag wil ik jullie advies over mijn cavia van bijna 7. Ze heeft schurft (vastgesteld door de dierenarts) en krijgt hiervoor een behandeling met injecties (Ivomec).
Vorig jaar heeft ze dit ook al eens gehad en nu helaas weer. Ik verzorg haar goed (2x per week schone bak, veel aandacht en voldoende voer) en ze is verder gezond. Ze eet en drinkt goed en is (voor haar leeftijd) erg actief. Ze zit samen in een kooi met een andere cavia die gelukkig geen last heeft van schurft (net als de vorige keer). De andere cavia krijgt preventief 2x Ivomec.
Mijn vraag is nu of ik ze wel samen kan laten zitten nu mijn oude cavia last heeft van schurft. Het probleem is dat ze erg in paniek raken als ik ze uit elkaar haal (ze zijn erg aan elkaar gehecht). Daarbij kan de behandeling wel even duren en moet de oude cavia al die tijd alleen doorbrengen.
Zijn er verder nog manieren om schurft in de toekomst te voorkomen? Ik maak de bak regelmatig schoon en het hooi/stro staat op een droge plaats (dit heb ik nu weggedaan vanwege deze situatie).
Alvast bedankt