vraagje

• Susan

Gisteren heb ik een cavia in moeten laten slapen. Ze was echt ziek: Maden in haar bekkie, Longontsteking en een ontzettend slecht gebit.

Toen de dierenarts de maden uit haar bekkie aan het spoelen was, kreeg mijn caaf een toeval en bleef er bijna in.

De keus om haar in te laten slapen was snel gemaakt. Laten genezen was een te lange lijdensweg en de kans was klein dat dat zou lukken.

Ik zag gistermorgen al dat het einde cavia was. Ze zat zo apatisch en als je dan weet dat ze normaal best schrikkerig was.

Sinds ongeveer een maand heb ik er een kleintje bij en het werd eindelijk, na twee jaar, een leuke cavia die makkelijk te pakken was.

Nu moet ik even een paar weken wachten, om af te wachten of de kleine uk gezond blijft en dan wil ik er toch echt wel weer een kleintje bij (zeugje).

Weet iemand of er in de buurt van Midden-Drenthe een opvang/ fokker is? De dichtstbijzijnde opvang is in Bakkeveen zag ik, maar dat is niet zo dichtbij als het misschien lijkt.

Mijn voorkeur gaat uit naar een gladhaar zeugje van dit jaar.

Mijn kooi is 140 bij 70 en het is de bedoeling dat ze in de toekomst naar buiten gaan.

Susan

• ßuurvrouw

Susan Schreef:

——————————————————-

> Gisteren heb ik een cavia in moeten laten slapen.

> Ze was echt ziek: Maden in haar bekkie,

> Longontsteking en een ontzettend slecht gebit.

Oei, dan heb je het ook wel ver laten komen denk ik…..

Misschien in het vervolg iets eerder naar de DA

Succes met de zoektocht.

• Susan

Als ik het gezien had, was ik uiteraard eerder gegaan, maar ze leek gezond en het ging echt goed!

Ik ga me niet verdedigen, want ik weet zeker dat ik goed voor mijn beesten zorg.

Susan

• ßuurvrouw

maden, longontsteking EN een slecht gebit en geen van drieen is je opgevallen???

Ze LEEK gezond??? nou een cavia met longontsteking en maden LIJKT helemaal niet gezond, dat ZIE je………………

• Susan

Ik kwam hier omdat ik een vraag had, niet om neergezet te worden als dierenbeul. Dat is namelijk absoluut niet waar.

Schiet me maar verder af. Ik ga wel weer.

Susan

• ßuurvrouw

hoho… ik zeg nergens dat je een dierenbeul bent, wel dat je gewoon niet goed opgelet hebt!

• Khydra

wat verdrietig. Het is altijd heel triest als je je dier kwijt raakt. Sterkte!

Ik zou voor een fokker/opvang gewoon even googelen, dan is er toch wel wat te vinden denk ik. Ik weet dat er een in Hunze ofzo zit, en ook in Hilversum, Oldenzaal, maar dat is allemaal niet in de buurt denk ik? Ik heb voor een caafje waar ik verliefd op werd wel eens half Nederland doorgereden ;)

Ik zou er zeker ook weer een bijnemen, het is veel gezelliger voor ze, en altijd leuk om te zien samen. Succes!

• Susan

Dank je.

Ik heb het advies gekregen om nog een paar weken te wachten voor ik er een nieuwe bijneem. Eerst goed in de gaten houden of mijn kleine Uk niet ziek wordt.

Ik was een paar weken geleden met beide caafs nog bij de dierenarts geweest, omdat sinds ik de kleinste erbij had, (die woont nog maar twee maanden bij me) ze aan het niezen waren. Dit leek een virus te zijn en ze moesten het uitzieken. Toen is naar het gebit van beiden gekeken en was er niets aan de hand.

Juist hierom heb ik ze beiden goed in de gaten gehouden en het leek echt goed te gaan. Ik was verhuisd naar een groter huis en ook zij leken helemaal gelukkig met alle ruimte om zich heen. De laatste periode hebben ze vaker buiten gestaan dan normaal. (wel in hun eigen kooi)

Het was mooi weer en binnen tussen alle stof leek me helemaal slecht. Normaal zou dat goed moeten gaan. Er zijn meer dan genoeg cavia's die altijd buiten staan.

Afgelopen vrijdag zag ik een apatische cavia met een doffe vacht en doffe ogen en ik dacht dat ik alleen naar de dierenarts ging voor een antibioticakuurtje. Ik schrok echt toen zij me vertelde dat ze maden in haar bek had. Na het uitspoelen kreeg de caaf een toeval en bleef er bijna in. De keus om haar in te laten slapen was dus snel gemaakt.

En reken maar dat ik me schuldig voel. Hoe heb ik dit over het hoofd kunnen zien?! Ze at al die dagen ervoor nog goed en zag er echt niet ziek uit. Pas de laatste dag is ze gestopt met eten. Alle dagen ervoor at ze nog wel.

Niet omdat ik vind dat ik wie dan ook uitleg schuldig ben, ik wil alleen mijn verhaal kwijt.

• Christa

Wat een naar verhaal zeg. Maar het kan heel snel gaan met maden en dit warme weer. Sterkte in ieder geval.

Als je naar een opvang wilt zijn dit nog wat adressen:

www.opvangaaenhunze.nl (voorheen in Gieten, nu Veendam)

www.asielgoofy.nl

www.konijnenopvangjamies.nl (hebben soms ook cavia's.

Succes!

Groetjes Christa

• Khydra

ja, maden zijn een ellende, dat kan zó snel gaan brrr. En dan zijn het kwetsbare diertjes.

Ik zou gewoon even rustig rondkijken voor een andere, je loopt vanzelf tegen iets aan. Jamies heeft momenteel geen caafjes volgens mij, maar er staat wel een link van de stichting cavia opvang ofzo, daar kan je misschien weer mee verder.

Hou wel je ukkie in de gaten, of die niet eenzaam wordt, zeker voor een kleintje kan dat stress geven

Succes!