Hoe cavia verkoeling geven?

• Maaike

Goedemorgen

Met dit mooie weer kan ik mij voorstellen dat mijn twee CH-teddy cavia's het warm krijgen. Het huis wordt weliswaar gelucht, maar als wij het al warm hebben moet het voor hun helemaal warm zijn. Is er een manier om ze verkoeling te geven?

Graag jullie tips

Dank en met vriendelijke groet,

Maaike

• Marissa

Je kan een fles met water in de diepvries doen. Als deze bevroren is eruit halen en dan een handdoek erom heen wikkelen en dan in de kooi leggen. Hier vinden ze het heerlijk. Ook heb ik mijn flat naar de hal gereden want dat is de koelste plek hier in huis. Ook geef ik ze nu meer vers water dan anders. Anders doe ik dat 1 keer per dag maar nu met die warmte doe ik het een paar keer per dag.

Groetjes Marissa

• folcko

s' Avonds leg ik frisdrankfles(jes) in de koelkast. s'Morgens rond 10 uur doe ik dan een fles(je) in een sok en deze leg ik in het hok . Je kan natuurlijk ook een koelelement gebruiken. Verder geef ik regelmatig lekkere koude komkommer.

Succes !

• Khydra

inderdaad koelelementen of flessen met bevroren water. Als ze buiten staan, parasol erboven, voldoende vers water en extra komkommer is ook lekker. Ventilator helpt ook, maar dan niet op de caafjes richten!

• Monique

Komkommer eten ze bij mij nu extra met dit weer, maar ik vraag me af of koude komkommer wel een goed idee is. Ik heb het niet in de koelkast of ik haal het er een uurtje van te voren uit de koeling voor ik het ze geef. Krijgen ze dan geen last van de darmpjes? De overgang is wel erg groot.

Groetjes Monique

• Inge

Maar worden ze daar dan niet verkouden van, van koelelementen en dergelijke in het hok?

Ik lees overal dat ze niet goed tegen te grote temperatuurswisselingen en kou kunnen en dan verkouden worden - kan dit dan wel?

• Nadia Herpoel

Hallo Maaike,

Neem een grote plastic fles met koud water en draai daar een kous over. Leg die fles tegen de cavia aan. Misschien best om even in het oog te houden hoe de cavia's er op reageren.

Andere oplossing: zet de cavia's 's nachts buiten en haal ze pas terug binnen als de buitentemperatuur even hoog is als binnen, zo hebben ze toch al een rustige nacht.

Kijk ook eens op de site van Bonnie's Caviaopvang. Ik denk wel dat je ook op het internet verdere info vindt over verkoeling geven bij cavia's (typ het gewoon zo eens in bij Google.

succes!!

Nadia .

• Nadia Herpoel

Geef ze ook watermeloen, daar zit veel water in,is goed tegen kanker en heerlijk fris! De mijnen eten zelfs graag de schil.

Nadia

• Khydra

ik geef komkommer altijd gelijk uit de koelkast en heb er (gelukkig) nog nooit problemen mee gehad.

• Inge

Tip: een natte handdoek over de kooi heen leggen, in de breedte. Dat koelt, doordat warmte aan de ruimte eronder wordt onttrokken voor de verdamping (kreeg ik gisteren als tip op de dierenambulance, waar ik vrijwilligerswerk doe). Ik heb het vandaag geprobeerd, en het scheelt zo'n 2-3 graden bij mij.