vraagjes over zwangerschap

• andrea

Hallo,

Ik heb een paar vragen over de zwangerschap van een cavia en daarna. We hebben pas een zeugje bij gekocht en blijkt dus dat ze al zwanger was to,en ze bij ons kwam.

Ze werd steeds dikker en aangezien ik geen beertje heb, legde ik de link niet meteen dat ze zwanger zou kunnen zijn. We zijn op vakantie geweest en schrokken gewoon toen we terug kwamen. Geen mollig meisje meer, maar flinke ballonnen aan de zijkant. Op sc hoot kon ik de jongen goed voelen bewegen. Heb haar na laten kijken bij de dierenarts, ze is gelukkig goed gezond. De dierenarts kon helaas niet zeggen hoe lang ze zwanger was, hij schatte toen op ongeveer 7 weken, dan zou ze nu ongeveer 8 weken moeten zijn. Toen ik haar vanavond op schoot had probeerde ik om ontsluiting te voelen. Kan mijn wijsvinger bijna tussen de botjes plaatsen. Is dit normaal voor deze tijd of is ze langer zwanger dan we denken? En hoe lang duurt t gemiddeld tot de bevalling begint? En is t waar dat zeugjes aan t eind niet meer kunnen lopen maar alleen nog kunnen huppelen door de verweking?

Heb haar nu apart gezet,op advies van de dierenarts voor haar rust,maar wel naast de andere kooi zodat ze wel de andere kan zien.Ze heeft een groot hokje, maar wel genoeg ruimte om rond te lopen en heb een grote pluk hooi in de kooi gelegd omdat ze t heerlijk vind om daarin weg te kruipen. Nemen jullie nog andere voorbereidingen of is dit zo voldoende?

Ze krijgt lekker veel groente en fruit en geef hardvoer van hope farms met daarnaast nog vitamine c druppels.

Als straks de jonkies er zijn, hoe leer ik ze drinken uit de drinkfles? Is dat iets wat ze van mama leren of iets wat ze zelf zullen gaan snappen.

Het is een heel verhaal geworden. Heb al jaren cavia's maar nog nooit een nestje gehad. Alle informatie is welkom, zeker de info die niet altijd op een website staat.

Heb al een hele hoop sites uitgeplozen ;)

Alvast dank je wel voor de antwoorden

• Jan CS Berepret

Hallo, wat geweldig je eerste nest en dan zonder dat je het eigenlijk wilde. Maar wel een hele belevenis en ik hoop dat je erbij bent, want het is een prachtig gezicht hoe moeder ze “uitpakt ” .

Cavia's dragen ruwweg tussen de 65 en 70 dagen. De laatste twee weken ga je de jonkies steeds beter voelen en krijgt moeders langzaam ontsluiting.

Wanneer ik jou zo hoor over het bewegen van de jongen en de ontsluiting denk ik dat je niet zo ver meer weg bent van de komende bevalling.

Normaal gesproken doet moeder natuur het allemaal zelf. Echter het wil wel eens voorkomen dat ze de jongen niet helemaal goed uit het vlies haalt en dan

moet je even helpen. Je kunt er rustig met de handen aankomen dat geeft niets. Verder zullen de jongen door moeders helemaal gewast gaan worden en met een paar uurtjes zijn ze mooi opgedroogd. Ze drinken de eerste tijd melk bij mams en na een paar dagen beginnen ze al mee te knabbelen aan groente en hooi.

Het drinkflesje is voorlopig nog niet aan de beurt. Ze krijgen voldoende vocht binnen. Maar ik zou wel even kijken of het drinkflesje niet al te hoog hangt. Je hoeft ze niet leren drinken. Ze hebben een na-aap gedrag en leren dat allemaal van moeders.

Mocht je specifieke vragen hebben kun je ons altijd mailen, geen probleem. j.oudegeerdink@chello.nl

Ook staan er veel antwoorden op de website www.grotecavia.nl

Heel veel plezier de komende spannende tijd. Met vriendelijke groeten Jan van Caviastal Berepret.

• andrea

Hoi, dank je wel voor het antwoord. We vinden het zelf ook een hele belevenis.

Ze is een prachtig goud kleurig en wit caafje en zijn dan ook heel benieuwd wat voor kleintjes er komen.

De caafjes staan bij ons in de huiskamer en zijn dan ook veel in de buurt. Bij elk geluidje staan we naast de kooi, haha.

De laatste dagen roept ze heel veel om aandacht, ze is niet terug getrokken.

Ik hoop ook dat we bij de bevalling zullen zijn, zou t heel mooi vinden om te kunnen zien,

groetjes andrea