Wanneer op de tocht?

• Inge

Je leest overal dat dieren niet op de tocht mogen zitten, maar wanneer zitten ze nu precies op de tocht? Ook als er bijv. een dichte deur zit tussen het open raam van een kamer en een open balkondeur aan het andere einde van de gang, en een cavia in het midden van die kamer staat?

• Jan CS Berepret

Hallo Inge, je vult je verhaal zelf al eigenlijk in. Tocht ontstaat wanneer er enige trek (wind) is tussen twee openingen die niet worden geblokkeerd.

Dus is de deur dicht (zoals oma altijd riep, want dan tocht het) dan kan er geen tocht zijn, tenzij er onder de deur door veel wind komt.

Mocht je cavia bak dus vlak in de doorloop staan bij een deur dan zul je eens moeten voelen op vloerhoogte of je het voelt blazen.

Als dat zo is zou er aan de onderzijde van de deur een tochtstrip moeten komen, of het caviahok een andere plek geven.

Neem dit wel serieus want tocht kan funest zijn en zelfs de dood van je cavia betekenen.

Vooral met het mooie weer van deze dagen, laat iedereen overal de deuren openstaan. KIJK DAARMEE UIT !!!!

• Inge

Maar hoe zit het dan als je alleen je ramen open zet en daar wat lucht doorheen waait? Dat is geen tocht, maar wel een luchtstroom

En met de wind buiten?

Ook dat is een luchtstroom, maar dat zou inhouden dat cavia's ook niet naar buiten kunnen, en er zijn toch veel mensen die dat wel doen. Die van mij lopen bij lekker weer ook geregeld in de tuin of ik ga er even mee buiten zitten - ook als het niets windstil is, maar ik las deze week ergens dat ze niet in de wind mogen. Hoe zit dat nu? Ik wil niet dat ze verkouden worden….

Wat is dus het verschil tussen tocht en wind, en wat kun je wel en wat niet doen? (ramen open zetten aan één kant van de kamer, cavia mee naar buiten nemen of buiten laten lopen)

• Jan CS Berepret

Hallo Inge, wanneer je op een kamer het raam openzet is er geen probleem. De wind komt dan van een kant en dat kunnen ze goed hebben.

Buiten is het ook geen probleem wanneer er wind op het hok staat.

Het probleem onstaat bijvoorbeeld wanneer je op de caviakamer een raam openzet, ook de deur van de kamer open hebt staan en op een kamer aan de andere zijde van de woning hetzelfde. Dan staat het dus tegen elkaar open en je voelt dan zelf al dat de wind er doorheen waait. Foute boel dus.

Hetzelfde kan zijn wanneer je een kooi in de keuken hebt staan en alle deuren openstaan waardoor de wind vrij spel heeft. Foute boel dus.

Wij hebben de cavia's buiten in een grote ren en dat gaat goed. Het nachthok heeft een opening en dat geeft geentocht.

Hopelijk ben ik genoeg duidelijk geweest, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Misschien heeft iemand anders een nog betere omschrijving van tocht.

• Minimano

Tocht is gewoon 2 openingen tegen elkaar open? Een voor en achter raam bijvoorbeeld….. en staan je cavia,s daartussen in staan ze op de tocht. Nog makkelijker misschien uitgelegd, als je in de auto zit en je linker en je rechter raampje staan open zit je op de tocht :)

• Inge

Tocht voelt voor mij hetzelfde aan als wind, vandaar dat ik niet goed snap waarom tocht niet mag (dat kan ik me voorstellen wegens te grote afkoeling bijv.), maar wind dan weer wel ;).