Kaal plekje bij geadopteerde cavia

• Inge

Ik heb vandaag een cavia geadopteerd van een opvangcentrum, maar zag net dat ze een kaal plekje achter haar oortje heeft. Waarschijnlijk hebben ze dat daar vanwege haar lange haren niet gezien (ik zag het pas toen ik haar haren opzij streek).

Er zitten echter geen schilfertjes op (de zwarte plekjes lijken me pigmentplekken van zwarte haarinplant), zoals staat beschreven bij schurft en schimmel. Ik heb haar er tot nu toe ook nog niet aan zien krabben, en ik zie geen verdere plekjes. Omdat ze zwervend gevonden is, is niet meer helemaal te achterhalen onder welke omstandigheden ze hiervoor heeft geleefd.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, en wat ik eraan kan doen? (zeker ook om te voorkomen dat mijn andere cavia erdoor besmet raakt)

Afbeeldingen:

Vast bedankt!

• Britt

hallo,

het zou kunnen zijn dat als de cavia zwervend gevonden is dat ze ergens is achter blijven hangen met dr vacht, bijv. prikkeldraad ofzo en dat dat de kale plek veroorzaakt.

wat ook zou kunnen zijn is dat de caaf mijt heeft maar dan zou je korstjes rondom het kale plekje moeten zien.

ik zou toch wel voor de zekerheid naar een da gaan die kan bijv. een sample van de huid nemen en die onderzoeken.

maar het lijkt me sterk dat je zoon kaal plekje wel moet zien zo erg verborgen zit het niet en ik neem ook aan dat ze

bij de opvang de cavia onderzoeken voordat ze de caaf weer herplaatsbaar stellen.

i.i.g veel succes en ik hoop dat je kan vinden wat het is!

groetjes Britt

• Betty

Hallo,

heb jij all bij de opvang informeert

het kan namelijk zijn dat zij schurft heft gehad, behandelt is maar de vacht nog niet herstelt is.

dit duurt namelijk (afhankelijk hoe erg het was) een paar weeken

m.v.gr.

Betty

• MarionP

Volgens mij hoort dat zo. Mijn twee gladharige cavia's zijn ook een beetje kaal achter de oortjes. Ik dacht ook dat het iets was, maar de dierenarts zei dat cavia's altijd op dat plekje kaal zijn.

Later heeft mijn dochter een werkstuk gemaakt over cavia's en ook op internet stond ergens dat het zo hoorde.

• Inge

@Britt: Ik heb voor de foto's de haren heel erg aan de kant geschoven (daardoor valt het meer op) - als haar haar eroverheen valt, zie je er niets van.

Er zitten geen korstjes op.

@Betty: ze is nog niet behandeld voor schurft.

@Marion: dat kan, maar deze plek is bijna een euro groot, en bij haar andere oortje zit er geen. Maar ik zie geen schilfers of korstjes, wat blijkbaar weer wel bij schurft of schimmel hoort…

Ik heb vandaag gebeld naar de opvang - ga er morgen even langs met de foto's. Zij kijken dan wat het volgens hen is.

• Inge

Even ter informatie: het was gelukkig geen schurft of schimmel volgens de dierenarts. Ik kreeg het advies om vitamine-c-tabletjes te gaan geven naast het voer - de talgklieren waren blijkbaar geprikkeld, wat te maken kan hebben met een vitaminetekort. Op zich heeft de cavia in de opvang altijd druppeltjes Cavi-vit over het eten gekregen, en krijgt ze nu voer met veel vitamine C, dus ik weet niet of dat echt de oorzaak zal zijn, maar de tabletjes gaan er goed in.

• Inge

Het plekje is inmiddels helemaal verdwenen. Ik weet niet of het komt omdat hij nu hij hier is minder stress heeft, of door de vitamine-C, maar aangezien hij voor dat laatste een moord doet, ga ik daar lekker mee door, en wat mij betreft blijft hij ook lekker hier, de rest van zijn leven!