Heeft er iemand ervaring met het samen laten van een zwanger vrouwtje en een gecastreerd beertje?
De meningen zijn blijkbaar zeer verdeeld en mijn caviaatje is nu ongeveer 54 dagen zwanger.
Alvast bedankt,
Karin
Hallo Karin, ook een gecastereerde beer blijft een “echte” kerel, haha. Maw hij zal gewoon blijven dekken.
Het zeugje zal misschien het niet meer altijd toelaten, maar het zal wel stress geven, want ze kan niet van hem weg vluchten.
Zelf zou ik deze twee dus niet bij elkaar laten, alleen al om de zwangere dame een fijne en rustige zwangerschap te geven.
Ook is het onbekend denk ik hoe deze beer zich gedraagt bij een plotselinge bevalling, waar jij niet bij bent.
Hallo Karin,
Wat Berepret aan geeft is mogelijk, maar ik heb het niet mee gemaakt.
Ik liet mijn geholpen beer er ook wel eens bij en dit had nooit problemen gegeven.
Als je je er niet lekker bij voelt, moet je het niet doen.
Je kan je beer 2 weken voor de bevalling bij het zeugje vandaan halen zodat ze zich rustig kan voorberijden op haar bevalling.
Succes,
Groetjes Monique
Hoi hoi
Ik sluit met bij Jan aan.
Zelf ken ik via een klant van mij een zog “castraat” die erg actief dekt de hele dag door.
Hij woonde eerst een maand of wat hier en vermagerde nogal omdat hij dacht dat hij de hele dag mijn 15 tal zeugen moest afwerken ha ha!X(
Dat brak hem zelf gewoon ECHT op dus ik heb hem gratis weggeven aan een vaste klant van mij die hem erg mooi vond.
Zij was er erg blij mee en is dat nu nog alleen………..hij zit bij 2 zeugen in (niet zwanger) die hij constant loopt te dekken
inclusief kwakkie tegen de ruit van de mooie binnen flat aldaar.
Hij mag des ondanks daar toch blijven, maar de zeugen worden wel regelmatig moe en pissig op hem.
Dus nee een castraat is echt niet altijd zo'n sprookje voor zeugen als altijd maar wordt gesuggeerd hier.
De andere kant ( van castraten) hoor je hier nooit, en als een zeug hoogdrachtig is kan ze vooral van een opdringerig exemplaar erg nerveus worden denk ik.
Ik vind het ook zeker niet zielig een hoogdrachtige zeug met of een ervaren moeder samen te zetten of gewoon lekker alleen met extra goed voer en veel rust!
gr. D#S
Hij woonde eerst een maand of wat hier en vermagerde nogal omdat hij dacht dat hij de hele dag mijn 15 tal zeugen moest afwerken ha ha!
Daar zeg je weer wat bij.
Je geeft aan dat hij vermagerde. Dan haal je hem er toch eerder tussen uit???
Als hij vermagerde zal hij daar vast niet zo blij mee geweest zijn, anders was hij wel aangekomen in plaast van afvallen.
Hoi hoi
Tja lezen kan je nog steeds niet goed he?
Ik zet niet elke cavia dagelijks op de weegschaal wel vrij regelmatig, en toen ik dmv eerst denken/zien en toen woog pffffffffffffffffff8-) (van mensen zoals jij wordt men pas moe zeg!) constateerde dat hij afgevallen was heb ik hem ook vrij snel er naar elders herplaatst.
Ik wil hiermee vooral de altijd maar succes formule van een “castraat” hier ontkrachten niks meer niks minder.
Zeker hebben veel fokkers veel plezier van hun castraten maar zoals hier boven de topic ook over gaat wat moet je r ermee als een zeug hoog zwanger is???
Verder ga ik niet meer op je in, deze keer was namelijk is alweer teveel want de meeste mensen snappen het waarschijnlijk wel hoe Ik het heb bedoelt maar het zijn hier altijd dezelfde die hier de sfeer denken te moeten bevuilen, en opp deze onsymphatieke wijze mensen te kunnen blokken op oa dit forum.()
Ik kom hier al niet vaak meer zo af en toe als ik er toevallig op kom en mensen iets vragen of zeggen waar ik toevallig iets van weet enz.
Meestal gaat dat via mails mensen vragen me vaak om advies via de mail.
HELE PRETTIGE EN ZONNIGE DAG VERDER, ZONDER GEKAT EN GECHAGERIJN ZOU IK ZEGGEN!
Het geslacht van de kameraad van de drachtige zeug is niet zo belangrijk, de stress die hij/zij bij het moederdier veroorzaakt, wel. Als de beer steeds probeert te dekken, dient hij weggehaald te worden. Als het moederdier steeds opgejaagd wordt door een andere zeug, moet ze apart.
Een mannelijk (al dan niet gecastreerd) dier zal wel proberen te dekken. Dit omdat de hoeveelheid vrouwelijke hormoon (oestradiol) bij de zeug sterk toeneemt naar het eind van de dracht. De zeug vertoont dus bronsttekens die onmiddelijk herkend worden door de beer. Het is bij alle dieren wel zo, maar bij cavia's extreem (na de bevalling zal het zelfs een eisprong uitlokken).
Stress is niet gewenst in de 2-de helft vd dracht. Ten eerste remt het eetlust, wat de kans op zwangerschapsvergiftiging doet toenemen. Verder: het stresshormoon afkomstig van de foetus is in de normale omstandigheden het signaal om te bevallen. Teveel aan streshormoon bij het moederdier zal ook de bevalling uitlokken, maar vroegtijdig. Bij cavia's zijn er bijkomende complicaties. De bevalling zal nl gebeuren op het moment dat het lichaam er nog niet klaar voor is. Dwz de kraakbenige verbinding tussen de 2 helften van schaam- en zitbeen zal nog niet verweekt zijn, waardoor het geboortekanaal te smal blijft. De baarmoeder zal ook nog onvoldoende kracht hebben om samen te trekken (schrik en stress remmen de vrijstelling van oxytocine alsook het vermogen van de baarmoeder om op oxytocine te reageren). Dus: een moeizame bevalling, vaak doodgeboren jongen en retentio secundinarum (het blijven zitten van placenta en/of vruchtvliezen). Bij cavia's is het bijna altijd dodelijk, omwille van een zeer nauw bloedcontact ts moeder en jong. Als er iets misgaat, zit het direct in de moederlijke bloedsomloop.
Wil je geen reactie van mij wilt, moet je ook niet in het openbaar reageren.
Ik reageer op wat jij schrijft en geef daar mijn mening op. Daar is dit prikbord voor. Dat jij het niet leuk vind wat ik schrijf, is meer jou probleem.
Dit prikbord is niet bedoeld voor persoonlijke uitingen, maar een mening of informatie over de cavia. Misschien kan je hier iets mee???
Ik zet ook niet elke dag mijn dieren op een weegschaal, maar heb ze wel zeer regelmatig in mijn handen. Ik kan dan aan hun gewicht voelen of dit goed zit of niet. Ik kan dit ook aan de vachten herkennen. Een dier wat afvalt wordt ook doffer in de vacht. Je kan aan het dier in de groep zijn gedrag herkennen of alles oké is, maar dan moet je dat wel in de gaten houden…
Op het moment dat ik het niet vertrouw, houd ik ze bij met de weegschaal.
Een heel fijn weekend.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?