Wat mankeert mijn cavia?

• Monique

Hoi,

Heeft iemand enig idee wat er met mijn cavia aan de hand kan zijn? Wellicht heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt?

Ze is in april 4 jr geworden en wil sinds afgelopen dinsdag niet meer zelf brokjes eten en kan ook niet drinken uit de drinkfles. Ze stopte eerst helemaal met eten, wilde ook bijna geen groenvoer meer en geen hooi, dus dinsdag naar de da geweest. Die kon niks vinden, behalve leek ze ietwat gevoelig op de darmen. Urine en ontlasting zijn prima, ze verliest geen bloed o.i.d. Ze ziet er verder goed uit, haar glimt en ligt gewoon glad (voor zover je dat kunt zeggen bij een teddy :)), ze zit niet bol ofzo. Ze heeft pijnstiller en cisoral en na de pijnstillerinjectie, die ze bij de dierenarts kreeg, leek ze alweer gelijk iets fitter. Ik ben vanaf dinsdag aan het dwangvoeren. In 1e instantie wilde ze niks, maar inmiddels eet en drinkt ze graag uit het spuitje. Ze eet inmiddels wel weer groenvoer en ook redelijk wat hooi (niet zoveel als gebruikelijk). De dierenarts heeft haar tanden bekeken en die zagen er goed uit, maar ik denk nu dat er misschien toch iets met haar mond/tanden aan de hand is, wat je zo niet kunt zien. Ik overweeg dus om een foto te laten maken. Vanochtend ging ze richting drinkfles, met haar neus bij het tuitje en toen toch maar niet. Ik heb haar ook 2x bij de voerbak gezien, maar het leek of ze niet echt at en 1x zag ik dat ze iets pakte en het weer liet vallen. Vervolgens ging ze gelijk weer weg bij de voerbak. Ze wil dus wel eten, maar kan het niet. Ze heeft dagen geen paprika meer willen eten, maar sinds gisteren wel weer. Andijvie en komkommer lijkt ze het beste weg te kunnen krijgen.

Wat denken jullie ervan? Ik hoor het graag!

• khydra

klinkt inderdaad alsof er iets in/bij het bekje zit. Geen abcessen te zien? Als ze in elk geval maar iets eet en verder gezond oogt, kan je het wel heel even aankijken. Let wel op dat je als je dwangvoert, ook vocht toedient, anders gaat het indrogen, of groente nat maken voor je het geeft.

Succes!

• mich87

Hoi Monique,

Omdat cavia's van nature echte vlucht/schuildieren zijn, zullen zij niet snel laten blijken als er iets mankeert. Zodra een cavia stopt met eten, betekent dit dus dat hij/zij echt veel pijn heeft. Het is dus ook niet verrassend dat jouw cavia weer iets is gaan eten, nadat deze pijnstilling heeft gekregen.

Het kan echt verschillende oorzaken hebben. Ikzelf heb een cavia gehad met een tandwortelontsteking. Hierdoor gingen zijn kiezen groeien, maar dit was slechts een ‘bijwerking’ van het minder eten door de pijn van de ontsteking. Problemen met de tanden/kiezen zijn vaak moeilijk tot niet te behandelen. Om dit te diagnosticeren of uit te sluiten is het verstandig een foto van zijn gebid te laten maken.

Ik het daarentegen ook een cavia gehad met een grote tumor in zijn buikje, waardoor hij ook zijn eetlust verloor en vrijwel niets meer wilde eten of heel onregelmatig kleine beetjes. Kan de dierenarts niets voelen van een tumor of abses? Om dit uit te sluiten is een foto ook noodzakelijk.

En zo zullen er vast veel meer oorzaken kunnen zijn.

Belangrijk in ieder geval om te blijven dwangvoeren (met eventueel vitamine C) totdat de diagnose is gesteld en je een beslissing kunt nemen.

Veel succes!

• Jan CS Berepret

Hallo Monique, omdat de dierenarts niets aparts kan vinden en jijzelf ook niet denk ik aan de volgende mogelijkheid.

Zou het kunnen zijn dat er ongedierte in de voederbak heeft gezeten (Wesp oid) waardoor ze is gestoken of is ze misschien erg geschrokken van iets in of bij de voederbak??

Ik vraag dit omdat ze kennelijk wel uit het spuitje eet en drinkt en ook wel de groente pakt.

Mijn voorstel is om een ander voerbakje te pakken en deze op een andere plek in de kooi te zetten. Eens kijken of dat lukt.

Ben heel erg benieuwd. Groetjes.

• Monique

Hoi,

Sorry beetje late reactie. Vroeger kreeg je altijd automatisch een mailtje bij een reactie, maar nu schijnbaar niet meer. Ik had dus de reacties niet gezien. Heb de 1e dag wel even gekeken, maar zag toen nog geen reacties en had daardoor de indruk dat het misschien een beetje stilletjes was er niet gereageerd zou worden…

Een wesp in de voerbak is uitgesloten. Ze staan binnen en ik heb altijd de hordeur dicht en ook geen wespen gesignaleerd en geloof me, ik ben panisch en heb hier een extra radar voor hihi. Inmiddels zijn we alweer een poosje verder en de situatie is als volgt. Na een week voeren (dwangvoeren kan ik het niet noemen, want ze eet GRAAG uit het spuitje), zag ik ineens dat haar voortanden een beetje lang, maar ook heel scheef waren. Ze pasten prachtig op elkaar, maar het was geen rechte lijn maar hartstikke scheef. Dit moet die week erger geworden zijn, want eerder is dit mij en de da niet opgevallen. Ik heb haar tanden laten knippen en ben doorgegaan met voeren en pijnstiller. Maar wat bleek bij het knippen, haar bekje is een beetje scheef (heeft ze nooit eerder last van gehad). De da zei dat bijv. artrose hiervan een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Een paar dagen na het knippen (vorige wk dinsdag) begon ze vrijdag weer meer zelf uit de voerbak te eten en ik heb dus nog maar een beetje bijgevoerd. Ik merk wel dat ze voorkeur heeft voor paprika in hele kleine stukjes ipv een groter stuk, maar ze eet hier wel van. Vr en za at ze echt veel vaker zelf uit de voerbak en verder neemt ze veel hooi en al het groenvoer (andijvie, wortel, appel, witlof, komkommer, etc.). Alleen drinken uit de drinkfles heb ik haar nog geen 1x zien doen! Ik heb inmiddels ook een bakje water i/h hok gezet, maar echt geen 1 cavia (het zijn er 7) drinkt eruit! Vanaf zondag heb ik het gevoel haar weer wat minder bij de voerbak te zien en voer weer ietsje meer bij. Ik geef haar ook drinken, maar echt veel dorst lijkt ze niet te hebben (ze neemt wel wat, maar is niet gretig). Vanaf gisteren ben ik gestopt met de pijnstiller, dit lijkt tot op heden geen effect te hebben. Zoals een van jullie ook schrijft en wat algemeen wordt beweerd, laten veel dieren geen pijn zien, maar mijn ervaring is (en ik loop al heel wat jaartjes mee en heb al zeker 30 jaar heel veel dieren), dat dit niet zo is. Ik merk het altijd meteen als een dier niet goed is en ze laten het ook gewoon duidelijk merken is mijn mening. Mijn cavia voelt zich in principe prima, is vrolijk en blij en eet graag uit het spuitje. Ze eet ook nog steeds zelf brokjes, maar voor mijn gevoel te weinig, dus zit er niks anders op dan te blijven bijvoeren (en drinken geven). Ik kijk het voorlopig even aan, misschien laat ik alsnog een foto maken van haar gebit, maar de vraag is wat ik ermee op schiet… Als ze zonder pijnstiller goed blijft gaan, ga ik er vanuit dat ze geen pijn heeft en ze eet gewoon redelijk maar niet genoeg. Ik denk dat dat scheve bekje het gewoon net even lastig maakt. Nergens zijn verdikkingen of gekkigheid te zien, ze heeft geen koorts of iets. Aan het scheve bekje op zich is denk ik niet veel te doen helaas. Ik kijk het maar even aan en als de situatie minder wordt, laat is alsnog een foto maken (met de kans dat er iets uitkomt waar je toch niks aan kan doen). Ik blijf haar bijvoeren. Hmmm beetje lang verhaal geworden, maar dan zijn jullie weer helemaal op de hoogte :).

• Britt

hallo,

probeer even te kijken op deze link hier staat veel over gebitsproblemen bij cavia's.

een cavia heeft niet alleen 2 grote voortanden maar ook kiezen die mischien scheef gegroeid staan

door het bekkie wat scheef staat.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/knaagdier.html#anker7

tuurlijk merk je als er wat met je cavia aan de hand is het is tenslotte jouw diertje.

wat er bedoeld wordt is dat cavia's in de natuur prooidieren zijn, die dus niks

laten merken aan de buitenwereld of hen wat mankeerd want dan zijn ze makkelijke prooi voor de roofdieren.

een cavia eet dus alleen niet als het echt slecht met m gesteld is of echt veel pijn heeft.

zo ook mijn ervaring met een cavia die had diarree, kreeg ook dwangvoer, leefde daarna weer helemaal op en at weer vollop.

en toen op een zondagmiddag toen we thuiskwamen van een dagje weg lag hij half dood in zijn hokje en moest ingeslapen worden bij de DA helaas.

cavia's laten dus niet zomaar zien dat ze ziek zijn helaas. maar meestal heb ik toch ook wel door als mijn cavia zich niet goed voelt want dan gedraagt hij zich net even anders als altijd.

ik zou dus wel maar overwegen om naar de kiezen te laten kijken of er mischien geen scheefgegroeide of ingegroeide kiezen zijn.

hopelijk heb je zo een klein beetje antwoord en hoop dat je wat heb aan de link.

groetjes Britt

• Monique

Hoi,

De dierenarts heeft de kiezen bekeken en die zagen er goed uit. Ze eet volop groenvoer en hooi en ook zeker wel brokjes, alleen iets minder dan eerst, daarom voer ik haar bij. Misschien werkt het in de natuur net een beetje anders dan met onze gedomesticeerde beestjes. Ik blijf erbij dat het bij mijn dieren altijd heel duidelijk is of ze zich goed voelen of niet, maar ja dat is mijn mening. Dat een dier als het niet eet echt goed ziek is of een serieus probleem heeft, dat moge duidelijk zijn inderdaad.

Het gaat verder hartstikke goed met haar nu, maar het blijft een beetje een vreemd verhaal cq moeilijk te achterhalen wat er nu precies aan de hand is. Momenteel zijn haar tandjes nog mooi recht in ieder geval. Ik blijf haar goed in de gaten houden en als er aanleiding voor is, ben ik zo weer bij de dierenarts om verder te kijken.

• Britt

als haar tandjes mooi recht staan en de dierenarts heeft ook gezegd dat de kiezen mooi zijn dan ligt het niet aan de kiezen.

als ze vollop hooi eet is dit alleen maar goed. hooi is het belangrijkste wat een cavia moeten eten want er zitten veel vezels in die ze nodig hebben (ook vitamanine C ! ). wat ik denk is dat je cavia gewoon meer van hooi houd dan van zn brokjes ( weet niet wat voor soort voer de cavia krijgt) als hij een paar brokjes per dag eet is goed voor zn tandjes maar hooi en groenvoer is belangrijk voor de cavia dus ik denk dat hij niks tekort komt. als mijn cavia moet kiezen tussen een lekkere baal hooi en zijn bakje met voer dan duikt hij als eerst op het hooi af. ik geef m wel groente waar veel vitamine c in zit zoals paprika want vitamine c bij cavia's doet ook wonderen!.

hoop dat alles goed komt met je cavia!

• Monique

Hoi Britt,

Op dit moment staan haar tandjes nog recht en lijkt het met het scheve mondje wel mee te vallen, maar mogelijk is er toch iets wat je zo niet kunt zien. Ze at altijd heel veel brokjes en vond dat altijd heerlijk. Misschien omdat ze ouder wordt, is ze wat minder brokjes gaan eten, maar ik weet dat er iets niet goed is, maar ik heb ook het gevoel dat dit niet opgelost kan worden. Bijv. artrose kun je niets aan doen en stel dat haar hele kaak toch een soort scheef is gaan staan (waardoor dan ook), dan kun je ook niet oplossen. Ik probeer er daarom het beste van te maken en wat jij ook al zegt, groente/fruit en hooi is toch het allerbelangrijkste en dat eet ze goed. Maar ik moet zeggen, dat ze ook wel heel graag uit het spuitje eet hoor. Ik blijf haar goed observeren en mocht het toch minder goed met haar gaan, ga ik weer naar de dierenarts om te zien wat er nog gedaan kan worden. Bedankt voor je reactie, ik hoop er ook het beste van!

• Monique

Ik heb trouwens verschillende soorten voer. De een heeft een voorkeur voor dit en de ander voor dat, dus tja… Het allerlekkerst vinden ze bij mij Care+, dat eten ze het meest, maar er staat ook een bakje met science selective en voor een beetje er overheen Gerty.