2 zeugen of 2 beren?

• saara

Zoals het onderwerp al aangeeft. Wat heeft de meeste kans op slagen? Twee zeugen of twee beren bij elkaar?

• jacqueline

hoi saara

het kan beide heel erg goed gaan

ik verkoop 2 beren zonder problemen maar ook 2 zeugen.

soms gaan beren vechten en moet je ze helaas uit elkaar halen na een aantal weken/maanden.

hier is het bijna altijd goed gegaan met koppelen op een uitzondering na

2 zeugjes kunnen ook gaan vechten of elkaar niet verdragen soms dus ja het blijft moeilijk

je kan ook kiezen voor een gecastereerde beer met zeug uit de opvang

of voor 2 jonge beertjes/zeugjes bij een fokker of opvang

• Monique

Zoals Jaqueline al aangeeft kan beide heel goed gaan.

Ik heb eigenlijk nooit problemen met beertjes of zeugjes samen.

Bij mij leeft alles met zijn tweetjes of met een groepje samen.

Ik raad je wel aan om goed te informeren naar het karakter van de dieren.

Je hebt fokkers die fokken voor schoonheid en kijken veel minder naar het karakter.

Je hebt dan een grotere kans op dominante dieren waar de kans groter bestaat dat het wel mis kan gaan.

De CH-Teddy is een rustig ras. Zelf fok ik in eerste instantie op karakter.

Je mag altijd vrijblijvend komen kijken of je ze leuk vind en voor vragen.

Succes,…Groetjes Monique

• mich87

Zowel 2 zeugen als 2 beren kunnen prima samen gaan, of helemaal misgaan. Dit ligt echt aan het karakter van de dieren. Je moet een goede ‘match’ hebben: als je twee dominante dieren bij elkaar hebt zitten, is de kans erg groot dat zij op een gegeven moment gaan vechten. Het beste kun je kiezen voor een koppeltje: een zeugje en een beertje (gecastreerd): dit gaat vrijwel altijd goed.

Als je geen ruimte hebt om cavia's apart van elkaar te huisvesten als deze gaan vechten, zou ik voor cavia's uit de opvang kiezen. Er zijn er diverse in Nederland. Zo is er in Rijswijk net een nieuwe opvang geopend: www.hetknaaghof.nl. Daar vind je regelmatig cavia's die een nieuw huisje zoeken. In een knaagdierenopvang vind je vaak een al wat ouder koppeltje (2 zeugjes, 2 beren of 1 zeugje en 1 gecastreerd beertje) die al enige tijd samen zitten.

Succes met je keuze!

• Jan CS Berepret

Hallo, er zijn al een paar mogelijkheden genoemd. Waar je ook een houvast aan kunt hebben is dat bij ons is gebleken dat beren welke eenmaal gedekt hebben erg moeilijk te koppelen zijn aan een andere beer. Een wat oudere beer daartegen is wel weer wat makkelijker te koppelen aan een jong beertje.

Zeugjes kunnen ook kattekoppen zijn, maar dat gaat vaker goed. Daartegen heeft een beer weer een groter knuffelgehalte dan een zeugje.

Het blijft altijd een zoeken en je werkt met levende dieren, die toch wel een eigen karakter hebben. Ook wij fokken met de CH-teddy en uit ervaring blijkt dat dit soort erg rustig is tov andere soorten. Maar daarbij wil ik de rest niet te kort doen, want hoe vaker je met je dieren kroelt hoe tammer en verdraagzamer ze worden.

Met veel aandacht en goede verzorging krijg je vanzelf je beloning terug door de aanhankelijkheid van je dieren.

Heel veel succes en laat nog eens weten waar je uiteindelijk voor gekozen hebt, waarom en hoe het is gegaan??

• Monique

Maar daarbij wil ik de rest niet te kort doen, want hoe vaker je met je dieren kroelt hoe tammer en verdraagzamer ze worden.

Hoi Jan,

Hier ben ik het niet helemaal met je eens wat dit onderwerp betreft…. Een dominante cavia blijft dominant tegen zijn hokgenoot.

Vliegende schotels kan je heel veel aanhalen, maar als dit echt in het karakter zit kan het wel iets minder worden door veel aandacht, maar ze blijven onrustig.

Groetjes Monique

• Adelheid

Hoe zit het dan met 1 zeugje die haar hokgenoot kwijt is en daar 2 zeugjes bijzetten. Kan dat?

Groetjes Adelheid.