diabetes? en andere caviaziektes...

• Annemiek

Hoi hoi

Een tijd terug (+/- nov 09) heb ik hier een topic geplaatst over mijn cavia Fluffy van 4 jaar die minder leek te eten en erg afviel. Ze woog toen 770 gram. Een paar maanden lang is haar gewicht stabiel gebleven, totdat ik vorige week de indruk had dat ze nog magerder was geworden. Ik schrok toen ik haar op de weegschaal zette: 580 gram! Ik heb meteen een afspraak bij de dierenarts gemaakt, maar ga er a.s dinsdag pas heen (kon niet eerder ivm werk). Wat me opvalt is dat ze toch nog wel heel goed eet, maar ze drinkt absurd veel water. Daarnaast is ze heel levendig en lijkt ze verder geen klachten te hebben. Nu lees ik op internet dat cavia's diabetes kunnen hebben. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, wat is de behandeling en levensverwachting ongeveer?

Ik zit wel met een ziekenboeg thuis, wat mijn mannetjescavia Knabbel (2 jaar) heeft sinds een paar dagen wat uitslag op haar buik (aan de onderkant), ik zie nu dat er wat korstjes ontstaan en ook dat ze naast 1 van zijn tepels een wit knobbeltje/pusbultje heeft. Hiernaast hopen de poepjes zich ook in zijn anus op, dus ik zie er soms 3 naast elkaar zitten die er niet uit zijn/gaan. Ik neem Knabbel ook maar mee naar de derenarts…..

Verder heeft Lizzie (3,5 jaar) al 1,5 jaar een vetbultje van 1 cm bij 0,8 cm. Er verandert niets in de samenstelling, vorm o.d., dan hoef je er vast ook niet mee naar de dierenarts, toch? Ik kan haar natuurlijk ook meenemen dinsdag, maar dat kost me vast 45,- extra (tsja, stom eigenlij kdat je daar dan over nadenkt, maar ja, het blijven toch behoorlijke uitgaven aan de dierenarts…).

Annemiek

• Khydra

ja, soms zit het niet mee, heb de laatste tijd hetzelfde meegemaakt, ben de afgelopen maand meer dan 300 euro kwijt aan de DA :(

Kunnen het niet de nieren zijn?, ik weet dat cavia's daar ook last van kunnen hebben. Dat kan ook afvallen geven en veel drinken. Daar kunnen ze nog redelijk oud mee worden, maar uiteraard is de prognose op termijn niet goed.Ik zou inderdaad toch eens een DA ernaar laten kijken, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

En met de korstjes zou ik zeker ook gaan, huidklachten zijn vaak erg vervelend en kunnen heel pijnlijk zijn.

Wat het vetbultje betreft: dat zou ik lekker laten. Ik heb een zeugje met ook 2 bulten op de flank al een hele tijd. De DA heeft er wel een keer naar gekeken en erin geprikt, maar die adviseerde ook het te laten zolang ze er geen last van heeft. Het is alleen niet zo'n mooi gezicht soms, maar bij Mosaïque zie je er gelukkig verder niks van (is toch al te dik ;) )

Succes en sterkte!

Jannie

• Annemiek

Hai Jannie,

*slik*, daar ben ik ook bang voor, dat het een dure grap gaat worden, maar goed, ik wil Fluffy ook een paar goede laatse jaren (maanden…) geven. Ik ga ook kijken of ik misschien toch wat vroeger weg kan van mijn werk vandaag zodat ik vandaag al kan gaan. Ik sta nu elke morgen op met het gevoel: zou ze er nog zijn…?

Het bultje van Knabbel was gisteren volgegroeid met wat haren en nu zit er ook naast de andere tepel een bultje. Hem neem ik dus zeker mee naar de DA.

Haha, inderdaad laten zitten, dat vetbultje als je het niet kunt zien. Lizzie is ook lekker mollig en is daarnaast langharig, dus die bult zie je geeneens. Ik vind het eerder hinderlijk als ik haar aan het aaien ben, maar daar ga ik het natuurlijk niet om weghalen ;).

Ik laat je eten hoe het bij de DA was.

gr.

annemiek

• Annemiek

Hoi hoi

Nou, ik ben bij de dierenarts geweest en al mijn cavia's blijken onder de vlooien te zitten…. ::o Dit zorgt voor die huidschilfers en uitslag. Ik heb nu vlooienspul meegekregen en heb dat op de nekjes gespoten. Verder vond de dierenarts Fluffy niet té mager, maar wel aan de magere kant (660 gram). Hij wilde haar een keer onder een roesje brengen en dan bloed afnemen om deze te onderzoeken. Dit wil hij pas over een maand doen, zodat hij dan kan kijken of de vlooien helemaal weg zijn. En over een maand mag ik Brammetje al komen brengen om te laten castreren, yes!

Al met al € 111,- lichter en wel ietsjes wijzer….

Groetjes

Annemiek

• Khydra

ja, van vlooien kunnen ze goed last hebben en daardoor bv. ook afvallen. Gelukkig in elk geval niet al te ernstig. Ik zou dat bloed afnemen dan ook rustig even afwachten, kijk eerst maar eens of ze nu weer gaat aankomen, roesjes zijn altijd een risico.

Arme Brammetje ;), zomaar z'n ballekes eraf. Maar ja, het is inderdaad een fijne oplossing dat ze dan bij vrouwtjes kunnen. Dat moet je hem maar vaak vertellen ;)

Eigenlijk idioot die prijzen, maar ja, kleine dieren zijn de melkkoe van de praktijk. Nou ja, dan weet je waarvoor je werkt. ;) en toch maar goed dat ze er zijn.

Sterkte

Jannie

• Annemiek

Hihi, arm mannetje ja…. ik knuffel hem nu ook al maar veel ;)

Zouden die vlooien toch ook overdraagbaar bij mensen kunnen zijn? De dierenarts zei van niet, maar ik heb de laatste maanden toch ook opvallend veel jeuk en een onrustige huid….

• Khydra

volgens mij kan dat wel, katten/hondenvlooien gaan toch ook op de mens over? Het zal wel geen kwaad kunnen etc. maar ik kan me wel voorstellen dat ook jij er last van kan hebben. Ik heb zelf een keer last gehad van kattenvlooien, rooie plekjes op de benen.

Ik zou voor de zekerheid gewoon alles goed schoonmaken en wassen van kleden, kussen, beddengoed etc etc. Kn vast geen kwaad en misschien helpt het

Sterkte ;)

• Monique

Ik heb 2x van verschillende caviafokkers ook meer dieren mee gekregen dan waar ik voor kwam :S.

Cavia's met vlooien…..Krijg meteen spontaan jeuk ;)……. Ik heb mijn dieren met ivomec behandeld en wat tree tea oil op de kontjes gesmeerd. (Niet puur op de huid smeren)

Verder maakte ik de hokken vaak schoon en met 2 weken vond ik niks meer.

Vlooien houden niet van die lucht en zijn zo weg. Ik doe dit ook bij de kinderen in de kraagjes als ze na vakanties weer naar school gaan.

Heb nooit vlooien of luisjes in de stal. Soms wat hooiluisjes en dan grijp ik weer naar de tree tea.

Je kan je cavia ook met tree tea shampoo of lavendel shampoo wassen.

Geen idee of ze over gaan op de mens. Ik denk van niet.

Succes!

Monique

Tree tea oil mag niet op katten!!!

• Annemiek

Ahaa, dat dacht ik wel, dat vlooien ook wel op de mens kunnen overspringen. Nu was ik mijzelf altijd al met Tea Tree-zeep, dus dat scheelt al…Monique, heb jij die Ivomec op voorschrift van de dierenarts gekregen of kun je die ook zelf in de dierenwinkel kopen? Ik heb dus ook vlooienspul van de DA gekregen, maar de vraag is natuurlijk of dat helpt…

• khydra

ivomec kan je gewoon in de winkel kopen, zoals Welkoop etc. let wel goed op de dosering. Je kan ook even het spul van de DA afwachten, die zal ook wel weten wat hij geeft. Staat er ook op wat het is? Is misschien ook wel Ivomec ;)