hoe hou ik mijn hond gezond

• gerda

hallo ,ben in bezit van labrador teefje, ze wordt dit jaar 11,aangezien ze zo nog wel fit is,merk ik met het wandelen

dat het wat moeilijker gaat ,ze is niet te zwaar ,ze krijgt goed voeding ,geen zoet .wel af en toe een hondekoekje

verder is ze nog levendig, maar ik maak me toch bezorgd om haar ,ze is mijn alles,nadat ik 7 jaar geleden mijn vriend

overleden is,is ze mijn steun en toeverlaat. met groetjes

• Marjolijn van Dun

Hoi Gerda, al hoewel je op het caviaprikbord zit wil ik je best antwoord geven want ik heb zelf ook een hond van 12 jaar die nog super fit en speels is .Volgens mij doe je het hartstikke goed zo en kun je het beste zo door gaan, ook ik maak geen wandelingen van een uur meer maar laat hem gewoon wat vaker uit en geef gewoon alleen senior brokken van Pedrigee daar doet hij het heel goed op.Is nog nooit ziek geweest en de dierenarts zei laatst nog dat ie eruit ziet als een jonge hond .Ik hoop dat je nog een paar jaar van je hond kunt genieten .

• jacqueline

hoi gerda

ik heb een engelse bulldog gehad die heel erg gezond 11,5 jaar oud is geworden en toen ze 11 jaar was dacht iedereen die haar zag dat ze rond de 5 jaar was dus ze zag er opentop uit

maar de laatste maanden was het opeens bergafwaarts met haar ze kreeg opeens epileptieaanvallen die ze nooit heeft gehad en opeens ging ze hard achteruit en is 2 maanden geleden gestorven omdat ze gewoonweg 6 aanvallen die dag kreeg en er niet meer uit kon komen zelf

dit is voor jou geen leuk verhaal om te lezen maar ik wil je vertellen dat je niet alles op alles moet zetten om de hond in leven te houden want daar help je de hond echt niet mee

mijn bullie wou ik ook nog wel 3 jaar langer houden maar ze was gewoon op en ik heb echt tranen met tuiten gehuild die avond maar uiteindelijk heb ik er vrede mee omdat ze echt oud is geworden voor een bulletje (gem leeftijd 8 jaar)

probeer je grenzen niet uit te breiden meis denk nu al na hoever je wilt gaan om de hond in leven te houden want een lijdende hond is ook geen hond echt niet !!

ga niet over je grens heen om jezelf te sparen en te proberen om de hond die je al jaren zo lief is te houden want als je dat doe is het eigelijk dierenmishandeling aan het worden want jij moet kiezen voor de hond want hij/zij kan het niet zeggen waat het pijn enz doet

ik hoop dat hij/zij nog jaren bij je mag blijven en ik lees aan je verhaal dt je al alles doet om het hem/haar zo makkelijk mogelijk te maken dus je doet het al goed ga zo door meis en denk aan je grens ;)

• Betty

Hallo,

jij doet al alles goed meer kun jij niet doen

maar geniet gewon elke dag met jou hond

ik heb laats jaar twee van mijn honden verloren

Suleika was een Havernezer en was nooit ziek

tot zij eind 2008 op eens een nare hoest kreeg het blek haar hartje te zijn

zij kreeg medicijnen en alles lek goed te gaan

en helaas kreeg net zij 3mnd. later ( begin 2009 ) 2 dagen naar een controle bij de DA ( war alles goed leek te gaan) een herseninfarct

zij is toen in mijn armen overleden

ik voel mij nog schuldig dat ik toen ik de diagnose kreeg probeerde tot het uiterste te gaan

zij was namelijk all 13 jaar

ik wist toen all dat Sissy kanker had en eind 2009 merkte ik duidelijk dat dat haar tijd er was

zij was altijd druk en wij zijden wel regelmatig ( zij was ook all 13 jaar )

“Die sterft an een hartinfarct zo druk dat zij altijd doet”

en eten was haar hobby

maar opens lag zij de hele dag te slapen zelf op de deurbel reageerde zij niet echt meer en het eten was niet meer belangrijk

de tumor was de laatste mnd. sneller gaan groeien

ik heb toen besloten haar te laten inslapen ( dat was eind 2009 ) hoe moeilijk deze besluit ook was

wij hebben toe nog met allen afscheid van haar kunnen nemen

ik heb hier nooit spijt van gehad het was echt goed zo

en ik geloof dat Sissy er ook zo dacht

wat ik hier mee wil zeggen is geniet elke dag van jou hond

en als de tijd er is moet jij hem laten gaan en elke lijd besparen

nog heel veel leuke jaren wens ik jullie maak er elke dag een feest van

Groetjes Betty

• Monique

Hoi Gerda,

Wat de anderen ook zeggen….Je doet je best en dat is goed.

Je hond af en toe van wat lekkers laten genieten is niet verkeerd hoor.

Liefde voor je dier is ook loslaten.

Geniet van je hond zolang ze nog bij je is.

Mijn kleine hondje wordt eind juli 12 jaar en vanmorgen merkte ik echt dat hij moeite had met de wandeling die ik dagelijks maak.

Ik laat hem tegenwoordig meer voor de deur een plasje doen en dan loop ik een wandeling met de andere hond.

Groetjes Monique

• Mart

Onze cairnterrier kreeg een aantal jaren geleden ook last met het lopen. In eerste instantie geen heel opvallende klachten maar wel minder enthousiast bij het uitlaten en minder zin om lange tochten te maken. Uiteindelijk steeds moeilijker lopen; soms trekken met een poot of op 3 poten gaan lopen. Dus toch maar eens naar de d.a. gegaan. Daar bleek op rontgenfotos duidelijk dat ze last heeft van artrose; botverkalking. Dit veroorzaakt pijnklachten en minder soepele gewrichten. Sindsdien gebruikt ze medicatie. Dat geven we een week lang en dan kan ze er weer een tijdje tegen. Krijgt ze weer meer klachten (dit begint met subtiele tekenen die je alleen ziet als je de hond goed kent) dan geven we weer een weekje medicijnen. Dat werkt dus prima en inmiddels is ze hoogbejaard, bijna 17 jaar, maar voor haar leeftijd nog steeds actief. Geen kilometers lange wandelingen meer en ook niet meer mee langs de fiets maar toch wel 2 keer p/d een wandeling van 20 minuten en nog energie om regelmatig een kwartiertje te spelen met de kinderen.

Enfin; misschien een optie om te laten onderzoeken op artrose o.i.d.?