Borstelcavia beer gezocht voor dekking..

• Anne

Ik ben op zoek naar een borstelcavia beertje om mijn zeugje te laten dekken..

Ze is nu 6 maanden oud,ik wil der graag rond 25 juli laten dekken in verband met vakanties

Heeft u nog een leuk cavia mannetje die u 3 weken wilt uit lenen ter dekking (eventueel tegen een kleine financiële vergoeding. Graag een mailtje!

Alvast bedankt

Groetjes Anne

• jacqueline

een nestje fokken is altijd leuk maar denk je er ook aan dat het niet altijd goed gaat ?

moeder kan zwangerschapsvergiftiging krijgen en overlijden

alle jongen kunnen dood gaan omdat een jonge moeder ze weleens vergeet uit te pakken (vlies verwijderen van neusje enz)

moeder kan speenontsteking krijgen en abcessen

jongen kunnen binnen 4 weken sterven (gebeurd bij 10% van alle jongen die geboren worden)

ik moet ook een borstelbeer hebben voor mijn dames hier en ik moet hem echt zelf kopen en onderhouden en nee ik leen geen beer uit als fokker want ik moet ze zelf ook kopen en kan echt niet lenen

dus miss is het een optie om niet te fokken en een gecastereerde beer uit de opvang te nemen en die een 2de kans te geven ?>

of je koopt een borstelbeer en die laat je na 2 maanden castereren ?

dit zijn maar ideeen hoor

• Khydra

zoals Jacqueline al aangeeft: heb je er wel goed over gedacht? Waar laat je de jongen als alle sgoed gaat? En wat als het niet goed gaat?

Ik betwijfel of er mensen zijn die een beer uitlenen, hooguit dat je jouw zeugje naar een fokker kan brengen, dat ze daar gedekt wordt. Ik weet dat er wel fokkers zijn die dat doen tegen een vergoeding. Maar bedenk heel goed wat je wil en kan.

• Witchesatwork.nl

Hoi hoi

Ik ben ook geen voorstander ervan mijn beren uit ter lenen voor dit soort doeleinden en toen mijn dochter in 2005 wilde gaan fokken hier met caafs ben ik me eerst goed gaan inlezen over alle voor en nadelen.

Recentelijk heb ik nog ergens 2 borstelberen opgehaald ik zou 2 beren en 2 beertjes van die mensen gaan opvangen hier.

De beste evt zelf aanhouden voor de fok de andere 2 a 3 herplaatsen.

Toen ik 2 wkn langer nodig had voordat ik kon komen kreeg ik de 1e zog BEER een nest met 3 jongen en een paar dgn later ook de 2e zog BEER!!!::o

De mensen waren geheel verbaast enz enz enz gewoon inteelt dus totaal niet weten hoe een zeug of beer eruit ziet en als er iets makkelijk is te zien is het wel bij de cavia!

De 2 beren zet ik hier niet in voor de fok, heel simpel ze zijn erg mooi maar te klein dat ga ik er niet infokken hier ik houd van grof en stevig.>:D<

En verder……………. moet je wel het willen en kunnen weten dat een beer een 0 met stip heeft van onderen en een zeug een Y achtig iets.

Toen ik de 2 broers ging ophalen zag ik 2 keurig netjes goed doorvoede, gezonde maar erg kleine beren die nu bijna

1 jaar oud of zo zijn want ook daar waren ze wat vaag over.

Dan vraag ik me af wiens belang is het om te fokken? Omdat het zo poekie is een nestje?

Nu ik wat meer aan opvang doe omdat ik mijn fokdoel vorig jaar heb gehaald en niet verder meer wil uitbreiden loop ik ook regelmatig tegen dit soort zaken aan. En ja het stoort mij wel!!!

Bij mij mag je de kleinste beer gewoon GRATIS komen ophalen voor een dekking na dit pleidooi, want het is niet aan mij te oordelen over wie wel of niet moet gaan fokken/1 pretnesje op de wereld wil zetten.

Er worden zoveel rassen gefokt waarvan ik alleen maar kippenvel krijg en waar tegen ik ook niks kan doen dit te stoppen uberhaupt!

Ik neem de beer niet meer retour na gebruik dat moet je hem of zelf houden als fokbeer of laten casteren of doorverkopen/afgeven.

Zo doe ik het ook hier namelijk. Ik woon in Boxmeer noord brabant en ga regelmatig het land in om dieren zelf aan de man te brengen of op te halen voor eigen fokdoelen in stand te houden.

Sommige dieren die hier worden gekocht neem ik zelfs retour maar dat zijn dan meestal niet de opvangers maar de dieren uit mijn zelf opgezette WAW lijnen.

Goed dat je om info vraagt hier ook al zijn ze hier niet al te milt en leuk en zo, want velen komen niet eens zover en laten het maar gebeuren met alle gevolgen van dien.

Veel wijsheid en succes met je diertjes,

groetjes D#S (Ine)