kaakabces

• Khydra

2 weken geleden ontdekte ik bij een van mijn caafjes een flink abces aan de kaak. Schrik! Naar de DA, opengesneden, antibiotica etc.

Nu ben ik voor controle geweest en de DA vertelde dat er een botwoekering in de kaak zit, waardoor de ontsteking nooit weg zal gaan :( Ze geeft hem nog hooguit een jaar.

Ik ben hiervan uiteraard flink geschrokken en verdrietig, hij is pas 3. Hij is er gelukkig niet ziek van, glanst en eet goed, al is hij flink afgevallen.

Heeft iemand tips, waarmee ik hem nog kan behandelen, of heeft iemand hier verder ervaring mee? Ik wil hem nu zeker nog niet laten inslapen, maar hoever kan/moet ik gaan?

Jannie

• AsDa*

Ik heb geen ervaring met kaakabces bij een cavia, maar wel bij een konijn.

Ik heb mijn konijn toen zelff moeten enten, kuur van ong 20 x om de dag, omdat het abces een dikke omkapsel heeft komt de gewone antibiotica daar niet.

Daarbij heb ik zilverwater gegeven.

Na een paar weken was het abces weg, hij is nog 1x terug gekomen, weer zelfde kuur gedaan, en toen is ie tot haar dood ( andere oorzaak ) weggebleven.

• Marumoto

Kaakabcessen zijn best gemakkelijk. Kwestie van de juiste keus antibiotica, oorbereidingen (indien slaapbeen ook betrokken) en pijnbestrijding. En systematiek in de behandeling.

• Khydra

welke AB zou ik moeten geven dan? Ik heb nu van de DA Enrofloroxal 2dd.0.5 ml. Ik voel nu geen abces meer, het wondje is ook dicht, maar er zit nog wel steeds een flinke botwoekering 9zo te voelen) en hij blijft wat mager, ondanks dat ik hem nu extra voer. Hij is wel iets aangekomen, maar nog lang niet op zijn oude gewicht. Pijnlijkt hij overigens niet te hebben, hij eet goed en normaal en glanst ook.

Volgens de DA was de prognose niet best vanwege de botwoekering, dus ik maak me best wel zorgen en wil graag alles doen wat ik kan.

• Marumoto

Ik zie niet waarom een botwoekering slechte prognose zou geven.

Is er ueberhaupt een rx gemaakt om de botwoekering aan te tonen.

Een verdikking zegt niets. Kan van alles zijn, een bindweefselkapsel, een nieuwe ontstekingskern en zo verder.

Ik behandel abcessen in regio mond/keel met doxycycline en plaatselijk chlooramfenicol via otische route (indien van toepassing). De prognose is zeer goed. Op lange termijn kan er recidief optreden, afh van de localisatie en de oorzaak van het abces. Het kan bv een aangeboren aanleg zijn, door het niet volledig dichtgroeien van een bepaalde holte achter de onderkaak.

Maar ik mag geen therapie voorstellen of medicijnen adviseren als ik het dier niet onderzocht heb. Vertrouwen op andermans diagnose doe ik niet. Bovendien is het niet eerlijk tegenover mensen die wel voor advies en behandeling betalen. Ik zou naar een competente dierenarts gaan als ik u was.

• Khydra

Hoi marumoto,

dank voor de adviezen. Er is geen X-foto gemaakt, ik zit er wel over te denken dat te laten doen als het abces goed weg. Je voelt inderdaad wel dat er een harde dikke bult op de hoek van de kaak zit, maar ja, ik weet uiteraard niet of dat altijd zo was, omdat dat een plek is waar je niet speciaal kijkt ;). Dus wie weet zat het er al heel lang.

Ik maak me alleen zorgen omdat hij zo is afgevallen, ondanks dat hij goed eet.

De DA waar ik naar toe ga is gelukkig wel ervaren in kleine knaagdieren, dat scheelt wel, want ik ken ook praktijken waar ze er gewoon niet genoeg van weten.

Ik maak de AB af en als hij niet genoeg aankomt laat ik een foto maken., misschien sowieso wel, maar ja de kosten rijzen momenteel de pan uit (> 300 euro deze maand :( )