kaakabces

• Khydra

2 weken geleden ontdekte ik bij een van mijn caafjes een flink abces aan de kaak. Schrik! Naar de DA, opengesneden, antibiotica etc.

Nu ben ik voor controle geweest en de DA vertelde dat er een botwoekering in de kaak zit, waardoor de ontsteking nooit weg zal gaan :( Ze geeft hem nog hooguit een jaar.

Ik ben hiervan uiteraard flink geschrokken en verdrietig, hij is pas 3. Hij is er gelukkig niet ziek van, glanst en eet goed, al is hij flink afgevallen.

Heeft iemand tips, waarmee ik hem nog kan behandelen, of heeft iemand hier verder ervaring mee? Ik wil hem nu zeker nog niet laten inslapen, maar hoever kan/moet ik gaan?

Jannie

• AsDa*

Ik heb geen ervaring met kaakabces bij een cavia, maar wel bij een konijn.

Ik heb mijn konijn toen zelff moeten enten, kuur van ong 20 x om de dag, omdat het abces een dikke omkapsel heeft komt de gewone antibiotica daar niet.

Daarbij heb ik zilverwater gegeven.

Na een paar weken was het abces weg, hij is nog 1x terug gekomen, weer zelfde kuur gedaan, en toen is ie tot haar dood ( andere oorzaak ) weggebleven.

• Marumoto

Kaakabcessen zijn best gemakkelijk. Kwestie van de juiste keus antibiotica, oorbereidingen (indien slaapbeen ook betrokken) en pijnbestrijding. En systematiek in de behandeling.

• Khydra

welke AB zou ik moeten geven dan? Ik heb nu van de DA Enrofloroxal 2dd.0.5 ml. Ik voel nu geen abces meer, het wondje is ook dicht, maar er zit nog wel steeds een flinke botwoekering 9zo te voelen) en hij blijft wat mager, ondanks dat ik hem nu extra voer. Hij is wel iets aangekomen, maar nog lang niet op zijn oude gewicht. Pijnlijkt hij overigens niet te hebben, hij eet goed en normaal en glanst ook.

Volgens de DA was de prognose niet best vanwege de botwoekering, dus ik maak me best wel zorgen en wil graag alles doen wat ik kan.

• Marumoto

Ik zie niet waarom een botwoekering slechte prognose zou geven.

Is er ueberhaupt een rx gemaakt om de botwoekering aan te tonen.