Uierzalf in haar cavia

• Danni

De oren van mijn cavia waren een beetje droog aan de binnenkant dus heb ik er een klein beetje uierzalf in gesmeerd. Alleen is er ook een wat in de haren rond haar oren gekomen, die haren staan nu rechtop (ze is een langharige cavia) alsof ze een ruig kapsel met gel erin heeft.

Ik heb haar pas en ze moet nog wennen dus wil ik haar geen trauma bezorgen door gelijk te gaan wassen. Is er een andere manier om deze vette troep uit haar vacht te krijgen?

En als ik toch moet wassen op haar kop, wat voor shampoo moet ik dan gebruiken? Ik heb gelezen dat afwasmiddel ontvet maar dat durf ik niet op haar hoofd te gebruiken ivm ogen etc. want ze is nog schrikachtig.

• khydra

ik zou het lekker laten zitten. Staat misschien even niet zo mooi, maar het verdwijnt meestal ook vanzelf wel weer.

Als je echt wil wassen, Dreft ontvet volop ;). Ik heb het vaak gebruikt voor een vette paardenstaart, werk echt. Kijk inderdaad alleen wel uit met de oogjes. Anders babyshampoo. Maar ik persoonlijk zou het lekker zo laten, zeker als ze jong en bangig is.

Ik heb momenteel zelf een kruising Peruuf, die kaal wordt en die smeer ik in met vaseline. Net als bij uitercreme: ziet er niet uit, maar helpt wel. 't Is net een punker, althans waar nog haar zit ;).

• Peter

Hallo

Uitwassen met gewone shampoo en anders een beettje afwasmiddel.

Oortjes kun je beter met wat goedkope(DA) babyolie insmeren.

• marypoppins@live.nl

;)hai dani , ik ken het probleem , ik heb zelf een borstelcavia, en ik heb haar rustig laten wennen aan het wassen, geduld hebben dat is zo belangrijk met deze beesjes, nu gaat ze met plezier in bad en ik was haar met speciale cavia schampoo, bij de dieren zaak verkrijgbaar, en ik doe niets in het haar van me caaf, haar haar staat zo en het heeft geen zin om gel of weet ik het wat in het haar te stoppen ze hebben een andere huid dan wij mensen , en de oortjes doe ik idd een goed kopen baby olie maar pas op want te veel is nooit goed.

Ik heb trouwens, me caaf nooit gewassen met afwasmiddel, ik heb hier trouwens nooit van gehoord succes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• marypoppins@live.nl

:)EN DE CAAF ER ELKE DAG UIT HALEN RUSTIG BENADEREN , EN ZACHTJES TEGEN HAAR/ HEM PRATEN EN LAAT HEM UIT JE HAND ETEN BV EEN WORTELTJE, EEN STUKJE KOMKOMMER, ZODAT DEZE SNELLER KAN WENNEN , EN WAT BIJ MIJN CAAF HEEFT GEHOLPEN , VOOR DEKOOI GAAN ZITTEN EN TEGEN HEM PRATEN, EN IK MASSERE HAAR OORTJES ALS IK HAAR OP ME ARMEN HAD , SUCCES

• Danni

Bedankt voor de tips, ik heb het haar met een klein beetje babyshampoo gewassen, toen was het nog wel wat vettig maar de rest ging er vanzelf uit zoals khydra zei.

marrypoppins, jij ook bedankt voor je tips. Mijn cavia's zijn nog steeds stresskipjes, ze wisselen elkaar af, de ene dag is de een moediger dan de ander. Ik praat veel met ze en ze eten hun groenten vaak op schoot.

Groetjes !!