prutoogje

• khydra

ik heb een mannetje met lastige oogjes. Regelmatig lijken ze wat geiiriteerd (beetje prutten/oogje knijpen). Sinds een aantal weken heeft hij 1 oogje wat niet over wil, soms gaat het dagen goed, dan ineens weer wat pussig. De DA ziet er niks in/aan. Oogzalfjes helpen niet. De DA wil hem nu eigenlijk onder narcose brengen om het oog goed te bekijken. Maar dat vind ik toch wel een heftig iets voor zo'n manneke.

Is het wel of niet verstandig om te doen?

• Monique

Het zit je niet mee zeg :S

Heb je het wel eens met afgekoelde kammille thee geprobeert.

Het zakje voorzichtig langs het oogje halen. Het verzacht in ieder geval en de kamille werken genezend.

• Khydra

nee, het is wel een ziekenboeg momenteel. Nah ja, je moet het maar positief bekijken: de meesten zijn gezond (heb totaal 18 caafjes ;) )

Ik ga het zeker eens proberen met de kamillethee. Dank voor de tip

Jannie

• Monique

Ow,18….Wel een gezellige boel :D Fok je ook cavia's?

Heeft hij het altijd al gehad?

Wel een heel ander verhaal,…..Mijn hond (Bouvier) kreeg toen hij volwassen was ook steeds problemen met zijn oogjes. (Toen zijn kop uitgegroeid was) Ik elke x naar de DA en zalven, maar niks hielp. Ik ben na de 3de x naar een andere DA gegaan en zij zag meteen dat hij entropion had en geopereerd moest worden. Na zijn operatie waren de klachten weg.

Misschien als je weer naar de DA met hem gaat om er een ander naar te laten kijken???

Groetjes Monique

• khydra

hoi monique,

interessante gedachte, ik had daar nog niet aan gedacht. Komt entropion bij cavia's ook voor? Ik zal vanavond eens zelf goed kijken en ik zit er toch over te denken om volgende week (ben ik vrij) toch maar naar de DA te gaan om hem onder narcose te laten kijken, dit is ook sneu.

Overigens fok ik niet met mijn beessies hoor ;). Is min of meer uit de hand gelopen hobby. Of eigenlijk niet uit de hand gelopen, ik heb het zelf toegestaan :) Er komen een paar uit een dierenwinkel die “onverkoopbaar”waren, een paar uit de opvang en de rest vond ik gewoon mooi :) Ja en dan sit je snel op 18, maar ik vind het geen enkel probleem, ik geniet er dagelijks van, ook van de verzorging, geeft je lekker tijd om te ontspannen

groet

Jannie

• Monique

Hoi Jannie,

Ze hebben allemaal wel wat leuks en daar gaat het uiteindelijk ook om vind ik. Ik probeer het een beetje overzichtelijk te houden, maar is niet altijd even makkelijk :)

Lekker zo een gezellige “boel” bij elkaar. Ik snap je ontspanning wel :) Soms stal ik alleen maar in de “stal”te kijken naar hun gehuppel en hoe ze eten enz…en dan wordt ik weer geroepen waar ik blijf :)

Ik hoop maar dat het geen entropion is. Het is wel mogelijk bij cavia's. In priciepe komt het het sneller voor bij gekrulde cavia-rassen maar kan natuurlijk ook bij andere rassen voorkomen. Ik heb het heel af en toe bij de CH's als ze nog heel jong zijn. Ik zalf dan een paar weken en dan is het over. Dit is anders dan dat het blijvend is.

Als het niet werkt dan moeten de haarzakjes door de DA uitgeschakeld worden zodat er geen haren meer kunnen groeien.

Het is ook mogelijk dat het chronisch is en daardoor maar terug blijft komen. Je zal het dan altijd in de gaten moeten blijven houden en schoon moeten blijven maken. Dit komt af en toe ook voor.

Ik heb zelf een keer een Franse Hangoor van iemand over genomen….voor een matsprijsje van 40 euro. Normaal zal ik zo een dier niet kopen, maar ik had het zo met hem te doen. Hij was verwaarloosd. Ik was een week bezig om zijn vacht weer een beetje te plukken dat ie weer voor de dag kon komen. Had ook zalf gehaald en elke dag thee gezet (drink ik zelf niet) om zijn oogjes een paar x per dag schoon te maken. Door in dit geval de verwaarlozing ging het niet meer over…..wel veel verbetering. Op een gegeven moment dook hij weg als ik kwam en ging hij er elke x als een haas vandoor als ik hem uit de ren wilde halen. Zijn comditie was ook slecht. Ik had zo met hem te doen dat ik hem na een hele poos te hebben verzorgd in heb laten slapen….. (Hij was ook wat ouder toen ik hem kocht) Ik vond dit echt heel erg. Bij Franse Hangoren komt het vaker voor dat ze entropion hebben. Helaas zijn er ook fokkers die daar niet naar kijken en voor het mooie gaan. De dieren zijn daar echter de dupe van als je er niet op tijd bij bent om het te verzorgen……Erg jammer!!!

Ik hoop dat het goed komt! Je doet enorm je best!

Groetjes Monique

• Khydra

hoi Monique,

ik heb in het weekend eens gekeken naar het oogje, voor zover dat gaat met een klein spartelaartje en nog zwart ook ;)

Ik zag zo op het oog (dubbel ;) ) niks bijzonders. Het lijkt nu ook weer wat rustiger, dus ik ga hem nu even niet plagen met middeltjes. Net als jouw konijn smeert 'ie hem gelijk als hij me ziet :(

Het valt me wel op dat af en toe het net lijkt of het onderste ooglid wat hangt, dan zie je het oogwit een beetje.

Het is altijd zo moeilijk om nee te zeggen tegen verwaarloosde dieren en zo jammer als het dan toch mis gaat, dan voel je je vaak extra rot. Zo jammer dat het bij jou ook niet lukte, maar je hebt tenminste te best gedaan, en dat is meer dan je van veel mensen kan zeggen helaas. Dumpen is zó makkelijk :(

Ik heb eens een 2 konijnen gehaald dat al heel lang bij de opvang zat, dacht gezellig voor bij mijn andere stel. Voorzichtig gaan koppelen, mijn vrouwtje was heel erg fel tegen de nieuwe dames, volgende ochtend: 1 nijn volledig in shock! Wat voel je je dan schuldig, al kon ik het niet voorzien. Wil je een dier eindelijk een goede toekomst bieden…

Gelukkig is het bij haar wel goed gekomen, ik heb de hele dag met haar in een deken op schoot gezeten, pijnstiller, drinken, dwangvoer, en ineens 's avonds begon ze rond te kijken. Pfff wat een opluchting ;) Ze heeft een eigen vriendje gekregen ( moest er weer een ren bijbouwen ;) ) en het gaat zo heel goed.

Ik ga Falkí (het zwarte beertje) voorlopig even goed in de gaten houden en als het weer begint, toch maar naar de DA voor narcose. Bedankt voor het compliment :)

Jannie

• Monique

Hoi Jannie,

Hoe gaat het nu met je beertje? Gaat het weer wat beter al?

Groetjes Monique

• khydra

helaas, Falki is afgelopen zondag overleden :(. Ben er kapot van.

Het oogje ging op zich wel beter, maar zondagavond leek hij iets in zijn slokdarm te hebben. Hij werd steeds benauwder. De DA probeerde te kijken in zijn bekje, maar omdat dat niet goed lukte heeft hij hem onder narcose gebracht. Helaas is hij daarin gebleven, ws. de combinatie van benauwdheid,stress en narcose,

Mijn lieve kleine zwartje is niet meer. ;(

Jannie

• Monique

Hoi Jannie,

Wat erg voor je :(

Je hebt zo je best voor hem gedaan.

Ik had zo gehoopt dat je zou schrijven dat het beter met hem ging.

Ik gunde jou en je caafje dit geluk zo.

Sterkte!

Groetjes Monique