plashoeken schoonmaken

• Maaike

Goedenavond,

De bodem van mijn caviakooi bedek ik met beukensnippers, zonder krant eronder, maar direct op de kunststof bodem. Ik heb begrepen dat kranten niet goed zijn voor cavia's die ervan eten.

Mijn cavia's plassen vooral in de hoeken waar ze slapen en daar verkleurt het plastic behoorlijk, ik krijg de plas er niet helemaal uit. Sommige mensen gebruiken daarom schoonmaakmiddelen als schoonmaakazijn of antikalk. Ik zou het wel willen proberen, maar vraag me af of het niet schadelijk is voor de cavia's. Heeft iemand ervaring hiermee?

Groetjes

Maaike

• khydra

ik gebruik altijd W5 antikalk van de LIDL en dat werkt perfect. Ik doe het al jaren zo en nog nooit gemerkt dat de caafjes er last van zouden hebben. Wel uiteraard goed schoonspoelen en afdrogen ;)

Jannie

• Monique

Je kan een keer tussendoor het hoeje leeg scheppen en met schoon aanvullen.

Het blijft dan ook niet zo aan de bak vast zitten en het ruikt minder.

• Maaike

Hoi Monique, dank voor je reactie,

De hoekjes schep ik tussendoor sowieso al uit, maar dan zijn ze al donkerbruin van de plas en kan ik poetsen wat ik wil. Ik droog ze dan goed en vul de houtsnippers weer aan, maar 1x per week moet ik toch echt de hoekjes gelijk met de hele kooi goed schoonschrobben en dan help alleen heet water ook niet meer. Ben dus op zoek naar ‘drastischer middelen’, maar wel cavia-vriendelijk natuurlijk!

Groetjes,

Maaike

• Betty

Hallo Maike,

ik gebruik all een tijd antiekalk op de plasplekken en dat werkt super wel goed naar spoelen

dit heft nog nooit problemen gegeven

ik gebruik voor mijn cavias en konijnen vlas ( vroeger zaagsel ) als bodembedekker dit neemt de urine beter op

beukensnippers gebruik ik wel bij mijn raten

Groetjes,

Betty

• Monique

Hoi Maaike,

Oepssss, wat een troepmakers:D:D:D

Misschien is inderdaad een andere bodembedekker ook een optie. Je kan het uit testen??? Ik weet niet of je deze snippers om een speciale rede gebruikt?

Ik gebruik houtkrul (zaagsel) en heb nergens last van. Elke week sop ik de hokken helemaal uit.

Ik gebruik alleen af en toe een schraper als ik een nestje konijntjes heb, want dat wil wel een troep maken als het een groot nestje is.

Ik heb wel eens wat anders gebruikt…kan even niet op de naam komen….voor paarden, nou dat vond ik dus echt niet fijn schoon maken, dus ben weer terug op zaagsel over gegaan.

De dieren hebben verder nergens geen last van.

In de zomer kan het wel eens heel droog worden als het erg warm is en dan spuit ik een klein beetje vocht over het zaagsel dat het niet stoffig voor de dieren is.

Verder schijn schoonmaak azijn heel goed te helpen. Even een half uurtje in laten trekken.

Groetjes Monique

• Maaike

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle tips. Heb vanmiddag de Antikal van de Lidl gekocht en meteen geprobeerd bij het schoonmaken (100x uitgespoeld natuurlijk), maar helaas, de vlekken gaan echt niet meer uit de kooi, lijken er helemaal ingetrokken. Heb nu tijdelijk een krant onder de beukensnippers gelegd, in de hoop dat de caafjes er af blijven.

Als ik over een paar dagen de kooi weer verschoon, zal ik een onderlaag van zaagsel gebruiken en als mijn megagrote zak beukensnippers er doorheen is, ga ik denk ik maar helemaal over op zaagsel! Nog tips voor soort / merk zaagsel, grootverpakking? Graag!

Groetjes,

Maaike

• JDG75

Ik maak de kooi altijd schoon met schoonmaakazijn. Ik gooi wat over de bodem en ga met een schuursponsje alles even bijlangs. Bij mij verdwijnen de plasvlekken meteen en mijn bodem ziet er nog net zo uit als toen ik em kocht. Wanneer het hardnekkige vlekken zijn de eerste keer een halve fles of evt hele fles (zodat de bodem goed bedekt is) erin doen en even laten inwerken. Liefst dan even buiten laten staan, want het stinkt wel wat. Probeer maar en je zult zien dat je een prachtig schone bodem krijgt!

• khydra

als het oude plekken zijn die er min of meer zijn ingetrokken krijg je het inderdaad niet in 1 keer weg. Ik heb ook zoiets gehad met een 2e hands kooi. Elke week weer opnieuw ermee schoonmaken en langzamerhand zijn de plekken verdwenen, terwijl er geen nieuwe bijkomen.

Schoonmaakazijn schijnt ook goed te helpen, maar misschien hetzelfde probleem als het oude plekken zijn

Succes!

• Maaike

Hallo allemaal,

Ik ga het de volgende keer nog eens proberen hetzij met azijn hetzijn met Antikal. Als de vlekken er niet meer uitgaan is het jammer, want de kooi is pas een paar maanden oud.

Het komt denk ik omdat de beukensnippers toch niet zo goed absorberen en er altijd iets onder moet, krant of zaagsel. Dat weet ik dan ook weer, aldoende leer ik!

Groetjes,

Maaike