plashoeken schoonmaken

• Maaike

Goedenavond,

De bodem van mijn caviakooi bedek ik met beukensnippers, zonder krant eronder, maar direct op de kunststof bodem. Ik heb begrepen dat kranten niet goed zijn voor cavia's die ervan eten.

Mijn cavia's plassen vooral in de hoeken waar ze slapen en daar verkleurt het plastic behoorlijk, ik krijg de plas er niet helemaal uit. Sommige mensen gebruiken daarom schoonmaakmiddelen als schoonmaakazijn of antikalk. Ik zou het wel willen proberen, maar vraag me af of het niet schadelijk is voor de cavia's. Heeft iemand ervaring hiermee?

Groetjes

Maaike

• khydra

ik gebruik altijd W5 antikalk van de LIDL en dat werkt perfect. Ik doe het al jaren zo en nog nooit gemerkt dat de caafjes er last van zouden hebben. Wel uiteraard goed schoonspoelen en afdrogen ;)

Jannie

• Monique

Je kan een keer tussendoor het hoeje leeg scheppen en met schoon aanvullen.

Het blijft dan ook niet zo aan de bak vast zitten en het ruikt minder.

• Maaike

Hoi Monique, dank voor je reactie,

De hoekjes schep ik tussendoor sowieso al uit, maar dan zijn ze al donkerbruin van de plas en kan ik poetsen wat ik wil. Ik droog ze dan goed en vul de houtsnippers weer aan, maar 1x per week moet ik toch echt de hoekjes gelijk met de hele kooi goed schoonschrobben en dan help alleen heet water ook niet meer. Ben dus op zoek naar ‘drastischer middelen’, maar wel cavia-vriendelijk natuurlijk!

Groetjes,

Maaike

• Betty

Hallo Maike,

ik gebruik all een tijd antiekalk op de plasplekken en dat werkt super wel goed naar spoelen

dit heft nog nooit problemen gegeven

ik gebruik voor mijn cavias en konijnen vlas ( vroeger zaagsel ) als bodembedekker dit neemt de urine beter op

beukensnippers gebruik ik wel bij mijn raten

Groetjes,

Betty

• Monique

Hoi Maaike,

Oepssss, wat een troepmakers:D:D:D

Misschien is inderdaad een andere bodembedekker ook een optie. Je kan het uit testen??? Ik weet niet of je deze snippers om een speciale rede gebruikt?