kaal

• Khydra

een van mijn zeugjes wordt helemaal kaal op de nek en 1 schouder.

De DA heeft al gekeken, maar kon niks geks vinden. Ze heeft ook al 2x Stronghold gehad. Je ziet er verder ook niks bijzonders aan, de huid is roze en gezond, geen krabeffecten, geen wondjes. Ik zie haar ook nooit krabben ofzo. Maar ja, ze wordt wel steeds kaler.

Gisteren dacht ik dat ik zag dat het andere zeugje aan de vacht zat te trekken, maar kunnen ze dan echt alles eruit trekken? Ik dacht dat het meer afknabbelen was? En kan ik daar iets tegen doen? Wat dit is toch ook wel zielig :(

• Jan CS Berepret

Hallo Khydra, wij fokken met CH-teddy's bij dit soort is verharing en dus kale plekken inderdaad een verschijnsel. Met name in de zwangerschap van het zeugje en bij het volwassen worden van de jongen. Bij zeugjes die bevallen zijn kan het soms heel erg zijn.

Ik weet dus niet of jouw zeugje een CH-tje is of dat er misschien CH-bloed in zit.

Knabbelen aan wat langere haartjes kennen we ook. Echter dat levert (gelukkig) geen volledig kale plekken op.

• Monique

Hoi Khydra,

Ik had voor een paar weken terug een mevr. die bij mij kwam voor dit probleem. Bij haar was het zo dat het vriendje van dat caafje was overleden en het overige beertje zichzelf kale plekken begon te bijten. Ook echt tot op de huid. Aan de huid was ook verder niks te zien. Ik gaf haar wel als tip om het in te smeren met vasseline. Ik had nog een heel lief beertje die heel goed met beren gaat aan haar gegeven, want ik vond dit zo erg zielig en nu groeit het haar weer helemaal aan en bijt hij niet meer. De caafjs gaan ook heel goed samen.

In dit geval was het volgens mij uit eenzaamheid en of uit verveling.

Ik had voor een poos terug een prachtige cavia….helemaal klaar voor de show tot ik bij een andere fokker een caafje kocht die ik er bij had gezet en die ging voor kapper spelen:S Dat werd voor dit caafje geen show dus haha

Ze kunnen inderdaad de vacht tot de huid er af trekken.

Groetjes Monique

• Khydra

het is geen teddy, maar soort kruising peruvian ofzo. Maar juist de korte voorkant wordt helemaal kaal.

Eenzaamheid lijkt me ook niet, ze heeft een vriendinnetje erbij. Ik weet ook niet zeker of die nu “kappert”. Gisteravond zag ik voor het eerst dat ze wat zat te krabben dus ik ga voor de zekerheid toch maar naar de DA, ik wil zeker weten of het niet toch een huidprobleem is.

Zaterdag ook al geweest met een caafje met een abces aan de kaak :(, en heb er ook nog een met onduidelijke oogklachten waarbij de zalf niet helpt. pfff, soms werk ik alleen voor de DA kosten. Maar goed, dat mag geen reden zijn om niet naar de DA te gaan, dus hup, daar gaan we weer ;)

• Monique

Wat vervelend dat je dieren zo in de lappenmand zitten. Ja, soms heb je alles tegelijk en dan kunnen de kosten nog wel eens oplopen. Als het dan maar wel helpt :S

Heb je al calendulazalf geprobeerd?

Sterkte met je caafje(s)

Groetjes Monique

• Linda

Hoi, dit kunnen cystes op de eierstokken zijn. De hormoonhuishouding raakt dan in de war. Mijn cavia heeft het namelijk ook maar ze is er niet ziek van en er is niets aan te doen. Het verdient alleen geen schoonheidsprijs. Groetjes, Linda

• Khydra

ja, da's wel pech, voor zowel de dieren als mij ;(. Zit er altijd best over in.

Ben gisteren met haar naar de DA geweest, die weet het eigenlijk ook niet. Voor schurft hadden we haar al behandeld, het lijkt ook niet op schimmel, maar dat wil ze gaan kweken met een pluk haar (en de ziel heeft al zo weinig haar meer ;) ) Kan wel 3 weken duren voor de uitslag. In de tussentijd moet ik maar afwachten.Ik zat ook wel te denken aan een smeersel, bv calendula of iets van Knoevel, maar als het wel schimmel is weet ik niet of dat verstandig is.

Ik ben ook van plan haar in een “jurkje” van Tubigrip te hijsen, voor het geval haar vriendin kapper en tegen evt. krabben.

Best lastig dit.

Jannie

• Monique

Ja, dit is inderdaad erg lastig! Dit duurt ook best lang allemaal.

Ik vind het erg sneu voor jou en je caafje. Hoe is je caafje er zelf onder?

Je kan rustig calendula op het plekje smeren…. ook al is het schimmel.

Calendula geneest ook. Ik hoorde eens van een fokker die er altijd calendula op smeert ook bij schurft en dat de schurft daar van over ging. Ik heb het zelf nooit uit geprobeert.

Als je toch twijvelft over schimmel kan je er ook van die gele uierzalf of vaseline op smeren. Dit kan geen kwaad.

Het huidje blijft soepel aan voelen en als het schimmel is, dood dit doordat er geen zuurstof bij komt.

Misschien weet Desiree (Knoevel) inderdaad meer en kan je haar er naar vragen.

Ik hoop dat het allemaal mee valt en dat het gauw weer opgelost is.

Heel veel sterkte!

• jacqueline

hallo,

zij nhet geen hooiluisjes ??

van hooiluisjes kunnen ze ook kale plekjes krijgen

hooiluisjes zitten vaak inde nek en op de kont

je kan ze herkennen door even goed de huis te bekijken en bij de kont zie je meestal dan gele wormpjes kruipen ieeee idee maar ze kunnen op het krabben na wieing kwaad gewoon je hooi even 1 nacht in de vriezer en probleem opgelost :d

• Khydra

het lijkt niet op hooiluisjes, ik zie tenminste niks bewegen (gelukkig brrr.) Ze lijkt er verder ook geen last van te hebben, ik vind het alleen zo zielig en het staat ook niet zo mooi.

Ik ga in elk geval proberen met vaseline of calendula smeren, hopen dat dat alvast wat doet.

Jannie