hoeveel groenvoer en korrels

• Maaike

Goedenavond,

Mijn twee cavia's van twee maanden krijgen 3x per dag groente: stronkje witlof stronk, blaadjes andijvie en een halve winterpeen. Zo nu en dan krijgen ze een stukje appel. Daarnaast krijgen ze dagelijks vers hooi, af en toe een broodkorst en ook dagelijks cavia korrels (vit c 3000 mg). De groente hebben ze in no time op. Wat de korrels betreft: ik geef ze een klein bakje vol, 1x per dag.Het gaat meestal niet helemaal op, bodempje over.

Ik vraag me af of alles nu goed in verhouding is: de hoeveelheid groente en de hoeveelheid cavia korrels. Ik lees op sommige fora dat cavia's als hoofdvoer groenvoer moeten hebben en korrels erbij.

Graag verneem ik jullie ervaringen en tips.

groetjes

Maaike

• Khydra

ik geef mijn (volwassen) caafjes 2x per dag groente, van alles wat en 2x per dag een eierdopje hardvoer. Daarnaast onbeperkt hooi. Het hardvoer gooi ik los door de kooi, hebben ze wat te doen om het weer op te zoeken.

Alles gaat schoon op, ze glanzen, en ze zijn eigenlijk iets te dik ;)

je zou kunnen proberen met iets minder korrel, kijken wat ze dan doen, als ze het toch niet opeten en/of er doorheen gaan lopen is ook zonde.

• Jan CS Berepret

Hallo Maaike, wanneer ik jouw verhaal lees doe je het heel goed en kunnen vele anderen een voorbeeld aan jou nemen.

Cavia's eten graag groente en fruit. De korrels pakken ze als extra behoefte. Vers hooi en vers water zijn van levensbelang.

Ik zou zeggen, ga lekker zo door en de dieren zijn je dankbaar.

• Monique

Hoi Maaike,

Net van Jan zegt. Je doet het helemaal goed.

Als ze inderdaad het bakje niet helemaal leeg eten, kan je wat K ook aan geeft iets minder in het bakje doen. Soms plassen ze er in en kan je het weggooien….dat is ook weer zonde.

Wat ik doe is dan de volgende dag het bakje aanvullen.

Ze eten ook minder bix omdat ze nog vol zitten van alle groente die ze al naar binnen hebben gewerkt.

Als de verhoudingen niet goed zijn, zie je zichtbaar aan het dier dat het niet goed met hem gaat.

Groetjes Monique en veel plezier met je 2 kanjers.