konijntje erbij of...

• MarionP

Ik twijfel, vorige week zagen we een droppie van een konijntje. 8 weken oud, klein dwergkonijntje. Maar waarschijnlijk een mannetje.

We hebben 2 caafjes, zeugjes, van ongeveer 9 maanden. In een kooi van 100x53x53.

Zou dat nog goed gaan als we het konijntje erbij nemen? De ene dame is erg bazig, de andere een sulletje. Zou de kooi groot genoeg zijn? Heb ook nog een binnenren. Mijn verstand zegt eigenlijk nee maar het hart van ons vieren klopt voor ja…..

Geen optie voor nog een kooi, geen ruimte voor en buiten krijgt het te weinig aandacht.

Ik denk toch nee maar die twijfel he.

Iemand ervaring mee, om dus later er nog een nijntje bij te zetten?

• Marjolijn van Dun

hoi marion, ik zou het niet doen want je kooi is te klein daarvoor en een konijn samen met twee cavia`s zouden erg veel ruimte moeten hebben en buiten kunnen rondlopen in een grote ren. Ben er zelf helemaal geen voorstander van om konijnen bij cavia`s te zetten maar dat terzijde.

• jacqueline

hallo marion

een konijn kan als ze willen heel erg hard trappen en zo de cavia letterlijk doodtrappen

het konijntje word geslachtsrijp en gaat dan bovenop de cavia's rijden in het voorjaar nee is geen goed idee

voor de nood heb ik het weleens gedaan maar liever niet ik heb dan een babykonijn bij een volwassen caviabeer wat eventjes goed gaat maar ik hal ze zo snel mogelijk uit elkaar om geen ellende te veroorzaken

soort bij soort werkt gewon het beste

• Khydra

niet doen! Je kooi is veel te klein en soort bij soort. Soms gaat het goed omdat ze niks anders hebben, maar ik heb (helaas) te vaak gezien dat het fout gaat :(

Ik kan me goed voorstellen dat het lokt, maar als je voor dieren gaat moet je het goed doen, anders wordt uiteindelijk het dier de dupe.

Jannie

• Nathalie

Konijnen en Cavia's zijn totaal verschillend van elkaar,kwa gedrag,maar ook kwa voedingsbehoefte(ze moeten beide echt ander voer hebben!).Een 1 meterkooi vind ik al klein voor 2 Cavai's,laat staan voor nòg een konijn erbij.Ik heb twee raszuivere dwergkonijntjes in een 140cm kooi en dat vind ik al krap.Als je een extra kooi geen optie vind dan zou ik het echt niet doen.Soms moet je je verstand voor je hart laten gaan,want hier word een konijn de dupe van.

• Witches at work.nl

Hoi hoi

Hier sluit ik me helemaal bij aan, helaas hoor ik nog bijna dagelijks van mensen die heel trots vermelden dat hun cavia zo goed met het konijn overweg kan en of vise versa.

Het KAN idd heel goed gaan maar veelal gaat het toch op den lange duur of meteen al; heel goed fout!!!

Niet doen dus ik houd de groepen hier dan ook strikt gescheiden en klanten die het eerst nog wel deden zien er nu gelukkig ook vanaf omdat ook zij door schade en schande wijs zijn geworden.

En met een beertje goede wil kun je ook toch gewoon beiden dier soorten EN apart en samen met elkaar huisvesten soort bij soort dus.

gr D#S

• MarionP

Het konijntje zit nog lekker in de winkel. We doen het dus niet. Overigens is de kooi die ik nu voor de caafjes heb wel groot genoeg, ze zijn nog niet volwassen en hebben nog ruimte zat. Daarbij heb ik ook een binnenren waar ze vaak in kunnen rennen.

• Khydra

wat je evt. zou kunnen doen is toch buiten, ik ben sowieso voorstander van konijnen buiten, dan kunnen ze lekker rennen en graven. Als je zorgt voor een partner, is wat minder aandacht vast niet zo'n probleem, dan hebben ze elkaar. Zowel konijnen als cavia's horen ook niet alleen te zijn, alleen kunnen konijnen eigenlijk alleen maar als paartje (gecastreerd), mam/man en vrouw/vrouw gaat vrijwel altijd fout