Wanneer nog niet gecastreerd beertje weghalen bij zeugjes?

• Annemiek

Hoi hoi

Al eerder heb ik het blijde bericht gebracht dat mijn jongste cavia ‘zomaar’ is bevallen van 1 jonkie. Nu ben ik erachter dat dit jonkie een mannetje is…. helaas. Want dit betekent dat ik hem (Brammetje) moet laten castreren, omdat ik 3 zeugjes heb. Ik heb de dierenarts gebeld die mij vertelde dat hij pas na 4 tot 5 maanden gecastreerd kan worden. Na 3 maanden zou hij geslachtsrijp zijn. Dan zou ik hem moeten weghalen bij de zeugjes. Maar, ik zou er wel op moeten letten dat de cavia's elkaar kunnen blijven ruiken.

Nu vraag ik mij af of het niet te laat is om Brammetje pas na 3 maanden te scheiden van de vrouwtjes. Op internet lees ik dat cavia's al na 4 weken vruchtbaar kunnen zijn en over 1 week is hij 4 weekjes oud….

Nu heb ik een dubbele kooi (2 verdiepingen boven elkaar met een trappetje ter verbinding) en nu vraag ik mij af of het beter is Brammetje in een aparte kooi te zetten of dat ik hem op de bovenveriedping (eventueel met mijn andere al gecastreerde beertje) zet met een schot ertussen…

Groetjes

Annemiek

• berdien

3 maanden is zeker oud! de caviaopvang waar ik al mijn cavia's vandaan heb haalt de beertjes na 3,5 tot 4 weken weg (als ze beginnen te prrrrrt-en :)) omdat ze dan weldegelijk de moeder en/of zusjes kunnen bezwangeren! (je wil tenslotte toch het zekere voor het onzekere nemen!!)

hij kan wel gewoon bij een andere gecastreerde beer, dat gaat (meestal) gewoon goed! als hij dan zelf gecastreerd is, kan hij bij de zeugjes. terug weer bij een andere beer is zo goed als onmogelijk (lees topics over beertjes opnieuw bij elkaar plaatsen!)

succes ermee!

• Khydra

zeker niet na 3 maanden pas weghalen, dan heb je gegarandeerd een nestje! Een beer kan al vanaf ong 4 weken dekken, dus zodra je in de gaten hebt dat hij de dames interessant gaat vinden weghalen ;)

• Annemiek

Hai!

Ik vond 3 maanden inderdaad ook wel lang… maar nu zit hij nog wel aan de borst, dus ik wacht nog heel eventjes. Maar ik zal hem nauwlettend in de gaten houden!

Annemiek

• marissa

Ik heb mijn beertje met 3 weken bij zijn vader gezet. Want hij begon al aardig te prrtten. En ik heb van een kennis ook gehoord dat haar beertje met 3 weken zijn moeder had bevrucht. Ik heb hem 4 maanden laten castreren.

Groetjes Marissa

• Annemiek

3 weken??? Pfff, het piemeltje is bij Brammetje nog geeneens te zien, maar ja, die kan zomaar tevoorschijn komen :S

• marissa

Als het een beertje is heeft hij toch echt een piemeltje. Ik zag eerst ook niet wat het geslacht was. Ik heb toen hier een foto geplaatst. Het was een beertje. Ik vond het erg moeilijk hem bij zijn moeder weg te halen. Maar met z'n vader ging ook prima.

Groetjes Marissa

• fransje*

Als het zeugje binnen woont zie je het duidelijk als de tijd is aangebroken de kleine weg te halen (meestal met vier weken): ze laat hem niet meer drinken. Of ze loopt weg als hij wil drinken of ze schopt hem zelfs weg.

Hij is nu drie weken en drinkt nog bij haar, nog niet weghalen!

Een dierenarts die denkt dat een jonge cavia pas met 3 maanden vruchtbaar is, zou ik inwisselen voor een andere met meer kennis van zaken :)