Hoi hoi
Al eerder heb ik het blijde bericht gebracht dat mijn jongste cavia ‘zomaar’ is bevallen van 1 jonkie. Nu ben ik erachter dat dit jonkie een mannetje is…. helaas. Want dit betekent dat ik hem (Brammetje) moet laten castreren, omdat ik 3 zeugjes heb. Ik heb de dierenarts gebeld die mij vertelde dat hij pas na 4 tot 5 maanden gecastreerd kan worden. Na 3 maanden zou hij geslachtsrijp zijn. Dan zou ik hem moeten weghalen bij de zeugjes. Maar, ik zou er wel op moeten letten dat de cavia's elkaar kunnen blijven ruiken.
Nu vraag ik mij af of het niet te laat is om Brammetje pas na 3 maanden te scheiden van de vrouwtjes. Op internet lees ik dat cavia's al na 4 weken vruchtbaar kunnen zijn en over 1 week is hij 4 weekjes oud….
Nu heb ik een dubbele kooi (2 verdiepingen boven elkaar met een trappetje ter verbinding) en nu vraag ik mij af of het beter is Brammetje in een aparte kooi te zetten of dat ik hem op de bovenveriedping (eventueel met mijn andere al gecastreerde beertje) zet met een schot ertussen…
Groetjes
Annemiek