caafje die zingt als vogeltje

• Geesje Boonstra

Mijn caafje Spot zingt af en toe alsof een vogeltje een prachtig liedje zingt.

Ze heeft dit nu 2 x gedaan, tenminste, ik heb het nu 2 x gehoord.

De 1e keer dacht ik dat er een vogeltje per ongeluk in huis was gevlogen maar het is Spot die een prachtig geluid produceert. We zijn er allemaal stil van als ze dit doet. De 1e keer was het maar kort maar gisteren begon ze telkens opnieuw wel 5 minuten lang. Weet iemand wat dit betekend want ik weet het niet. Ik heb ergens gelezen dat het af en toe voorkomt dat een caafje dit doet maar waarom was niet duidelijk. Ik heb inmiddels 5 jaar caafjes maar nog nooit was er eentje die \ingt als een vogeltje. Wat mij betreft mag ze dit dagelijks doen.

• Annelies

Hallo Geesje,

Die van mij doet dat ook! Leuk hé? :-)

Ik heb erover gelezen dat deze cavia's wakers genoemd worden.

Als ze in een groep leven doen ze dit om de rest te waarschuwen voor gevaar.

Die van mij doet het vooral als er een spannend geluid op de tv komt. Dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Maar op andere sites zeggen ze dat het onbekend is waarom ze het doen. Dus helemaal zeker ben ik niet…

Groetjes,

Annelies

• Geesje Boonstra

Ik had 3 caafjes, Jansen, Spot en Flo. Jansen, de hoogste in rang van de 3, is 2 weken terug overleden en sindsdien heb ik 2 x gehoord dat Spot dit doet. Dan is zij waarschijnlijk, of voelt ze zich, nu de leider en doet dat ze misschien daarom. Ik vind het echt een prachtig geluid.

Bedankt voor je uitleg want ik wist niet waarom ze dit prachtige geluid maakte. Ik maakte me al een beetje zorgen maar kon me niet voorstellen dat het iets negatiefs was omdat het echt heel mooi klinkt.