Blaasspoeling?

• Monique62

Even een vraagje….wie heeft er ervaring met blaasspoelingen bij cavia's en dan bij beertjes?

Ik heb een beertje van 4 jaar die vreselijk veel blaasgruis heeft en hier flink last van heeft. De dierenarts wil nu blaasspoelingen gaan doen. Maar omdat blaasgruis terugkomt,zal het waarschijnlijk elke 3 maanden moeten gaan gebeuren ( onder narcose).

Ik heb het hele internet afgegoogled, maar niks kunnen vinden, alleen dat blaasspoelingen bij beertjes vaak niet mogelijk zijn vanwege de lange en nauwe plasbuis.

En ik heb een reactie van iemand gelezen die een zeugje had laten spoelen, maar na 1 week was het gruis alweer terug.

Wie heeft dit dus wel eens laten doen bij een beertje en met wat voor resultaat?

groetjes, Monique en de caafjes.

• Sigrid

Ik zou het niet doen. Elke narcose is voor een cavia een behoorlijk groot risico: het is blijkbaar bij cavia's erg moeilijk om de hoeveelheid gas die ze binnenkrijgen goed af te regelen. Elke drie maanden een narcose kan denk ik niet lang goed gaan. Daanaast is het inderdaad maar de vraag of al het gruis eruit komt…

Ik heb een cavia gehad die toen hij 7 was, pijn begon aan te geven bij het plassen, er kwam soms ook wat bloed mee, en slechter ging eten. Er bleek ook sprake van blaasgruis als gevolg van verkalking in zijn nieren, met door het gruis een beginnende blaasontsteking. Maanden getobd met antibiotica, pijnstilling, dwangvoer, want volgens een van de dierenartsen kon hij er nog wel 12 mee worden, en ik was zo aan dat beestje gehecht. Achteraf ben ik veel te lang blijven proberen. Dat gruis is erg pijnlijk; je gaf al aan dat hij er veel last van heeft. Mij werd toen aangeraden om ervoor te zorgen dat hij veel dronk, en vrijwel alleen groenten en hooi te voeren - geen brokjes meer. Als dat niet helpt om de zuurgraad in zijn blaas te verlagen waardoor het gruis evt. nog op kan lossen, en hij heeft er echt veel last van, dan zou ik zelf nu als ik het nog een keer meemaak, niet meer zo lang doorgaan en het beestje uit zijn lijden laten verlossen. Ik snap hoe moeilijk dat is, maar ik denk zelf dat het niet echt meer een fijn leven is als je elke keer als je moet plassen enorm pijn hebt, en elke drie maanden onder narcose moet voor een blaasspoeling. Nog even los van de kosten…

• khydra

ai, dat zal inderdaad lastig worden. Voor zover ik weet is catheteriseren zoals bij veel dieren, ook bij caafjes erg moeilijk, dat zal dus ook weer andere klachten kunnen geven. Zoals Sigrid al zegt: knoei niet te lang hoe moeilijk ook. Ik zelf zou het een keer proberen om te kijken hoe dat gaat, hoeveel last hij ervan heeft, en of het inderdaad snel terugkomt. En als het echt zo snel weer terugkomt, er goed over nadenken.

Drinkt hij voldoende? Ik zou ook proberen hem veel vochtig voedsel te geven. Ik had een konijn met blaasgruis en de DA adviseerd álle groente en fruit goed nat te maken, daarmee krijgen ze extra vocht binnen. En misschien zijn er bepaalde voedingsmiddelen die gruis/kalk vorming een beetje tegen gaan?

Sterkte in elk geval

Jannie

• Monique62

Ik heb het beertje toch een keer laten spoelen. dat is nu ruim 10 dagen geleden.

Helaas piept hij alweer bij het plassen, dus het heeft niet veel geholpen. Er zijn gelijk rontgenfoto's gemaakt en hij heeft geen blaasstenen.

Ik vraag me ook af of alleen blaasgruis zoveel klachten kan veroorzaken?

Zou er iets anders aan de hand zijn, misschien een vergrootte prostaat ( als cavia's een vergrootte prostaat kunnen krijgen?)

• Khydra

blaasgruis kan inderdaad veel problemen veroorzaken. Drinkt hij voldoende? Je zou kunnen vragen aan de DA of hij een echo kan maken van de nieren en urinewegen, dan weet je waar je aan toe ben. Is het geen blaasontsteking? Daarkunnen ze ook flink ziek van zijn. Van de prostaat zou ik ook aan de DA vragen, hopelijk is het er een met ervaring met kleine knagers

Je kunt misschien ook proberen hem extra vocht te geven, ik heb een konijn met blaasgruis gehad en daardoor blaas-ontsteking. Die heb ik een paar weken “dwangdrinken”gegeven, 1-2 x per dag een spuit van 10 ml met veel water en een heel klein beetje appelmoes, dit om dat smaak en omdat water alleen erg dun is en makkelijk knoeit. Met appelmoes oid wordt het net wat dikker en is makkelijker te geven.

Succes en sterkte!

Jannie

• Monique62

Zijn urine is ook elke keer onderzocht als hij weer zo piepte en er bleken elke keer inderdaad bloedsporen in de urine te zitten en gruis.

Hij kreeg dan weer een kuur antibiotica van 10 dagen. Dan was het piepen een week over en daarna begon het weer.

De dierenarts heeft ook Hydrochloorthiazide tabletten voorgeschreven. Hier gaat het meer van drinken en plassen zodat hij goed doorspoelt.

Ook heeft hij nu Spasmoglucinol, dat ontspant de blaas en urinewegen.

Helaas helpt het allemaal niet veel.

• Khydra

oei ja, dan ziet het er inderdaad niet heel vrolijk uit. Vooral als hij pijn heeft wordt het erg moeilijk.

Gisteren is plotseling een van mijn caafjes overleden, er leek wat in zijn slokdarm te zitten, het leek of hij stikte, en tijdens het onderzoek onder narcose is hij helaas overleden.

Het is altijd zo verdrietig als je een dier verliest en zo moeilijk.Maar laat hem niet onnodig pijnlijden, hoe moeilijk ook.

Sterkte

Jannie