kleine vliegjes in de mest?

• Hans

Op de plek waar de cavia's altijd poepen en plassen ontdekte ik vandaag hele kleine vliegjes tussen het ontlasting/stro mengsel.

In eerste instantie dacht ik dat het vlooien waren maar ze zijn toch niet iets groter en ze hebben vleugels. Ze lijken op fruitvliegjes. Ik heb de cavia's zelf geïnspecteerd en daar zaten ze niet op, de cavia's maken ook een normale gezonde indruk.

Iemand een idee of dit verder schadelijk is of kan zijn?

ps. de cavia's zitten in een buitenkooi/ren.

• Khydra

ik zou beginnen met de kooi helemaal heel goed schoon te maken en zoveel mogelijk te ontsmetten. En dan kijken of ze weer terugkomen. Vliegjes op mest hou ik sowieso niet van, hoort eigenlijk niet, maar misschien is het toeval? Ook de dieren goed in de gaten houden op diarree etc. zou ik doen. Evt. overleg met een DA

Succes

Jannie

• Nathalie

Zijn het soms kleine mugjes?Daar zie ik er nl. ik weet niet hoeveel van momenteel buiten.Maar idd zoals al gezegd zou ik ook het hok goed schoonmaken en uitsoppen en de Caafjes goed nakijken.(tu)

• Hans

Het hok heb ik extra goed schoongemaakt en ik ga de frequentie van schoonmaken maar verhogen.

De cavia's zijn verder gelukkig in blakende gezondheid.