hongerstaking

• Tine

Hey !

Mijn cavia van 5,5 jaar eet sinds 10 dagen nog amper.

Volgens de dierenarts kunnen zijn kiezen te lang zijn, waardoor hij fysiek niet meer kan eten, en door niet te eten valt zijn spijsvertering stil. Dit wordt zijn dood als hij niet snel opnieuw eet. Hij krijgt medicatie om zn spijsvertering opnieuw aan 't werk te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Hoe los ik dit op ?

Heeft iemand ervaring met calorierijke vloeibare voeding ?

Alvast bedankt !

Groetjes

Tine

• fantasyli

als zn kiezen te lang zijn, moeten die geknipt worden. anders kun je het wel vergeten.

als het nog gaat lukken na 10 dagen amper eten…

• Khydra

in elk geval zo snel mogelijk beginnen met dwangvoeren als je dat al niet doet. Ik geef zelf altijd spuitjes (uiteraard zonder naald) met Olvarit en een beetje water. En zo snel mogelijk naar de kiezen laten kijken.

Een cavia stopt niet zomaar met eten! Dan is er vaak al heel wat aan de hand, prooidieren laten pas laat merken dat ze ziek zijn. Dus snel laten behandelen!

sterkte en succes

Jannie

• Sigrid

Heeft de dierenarts al naar zijn kiezen/tanden gekeken? Als dat inderdaad het probleem is, kunnen ze worden bijgewerkt. Lijkt me belangrijk om de oorzaak te achterhalen van het niet-eten.

Eet hij helemaal niets meer? Drinkt hij nog wel?

En inderdaad zolang hij niet eet, dwangvoeren met een spuitje. Er bestaat speciaal poeder dat je met water kunt aanmaken (te koop bij de dierenarts). Sommige soorten brokken kun je daarnaast ook vermalen en optrekken in een spuitje.

• Monique62

Ik had vorige week opeens een cavia van 5 jaar die niet van de een op de andere dag meer wilde eten.

Ik heb hem gedwangvoederd met Olvarit wortelhapje.

Helaas heeft dit niet meer gebaat, hij ging opeens zo snel achteruit en is overleden.

Misschien was het wel zijn tijd, de dierenarts heeft ook niks vreemds kunnen ontdekken.

Er bestaat inderdaad speciaal dwangvoer, Science Recovery. Dit is te koop in de webshop van Knoevel.

• Khydra

ik ben zelf geen fan van Sience recovery. Ik heb er altijd ruzie mee gehad, het dikt te snel in, heeft vaak korrels, waardoor het niet meer door het tuitje wil. Ik kan er niet mee overweg. Ik geeft zelf altijd Olvarit wortel of appelmoes, al dan niet met fijngestampte medicatie.

Maar dit is persoonlijk, misschien vinden anderen het wel fijn spul ;)