Cavia knaagt aan bak

• Sigrid

Waar mijn vorige cavia aan de tralies ging rammelen als hij eten wilde, gaat mijn huidige caaf van 1 jaar aan de (plastic) bak knagen als een vorm van ‘bedelen’. Daar ben ik niet zo blij mee… lijkt me niet zo gezond voor hem.

Hij krijgt twee keer per dag een handje hardvoer, of als zijn bakje tussendoor helemaal leeg is, nog wat extra, heeft altijd hooi in de kooi en een houten huisje waar hij aan kan knagen. Daarnaast krijgt hij regelmatig knaagtakken (Hazelaar) en elke dag meerdere keren groente. Hij gaat echter knagen als zijn bakje nog niet helemaal leeg is en hij er de lekkere dingen uit op heeft. Hij krijgt echter pas nieuw voer als zijn bakje leeg is. Alles-in-één-voer heb ik ook al geprobeerd; dit at hij helemaal niet. De rand insmeren met azijn maakte hem niets uit; elke keer als hij knaagt een geluid maken dat hij niet fijn vindt (sleutelbos, of met een lepeltje in een kopje roeren bijv.) heeft ook geen blijvend resultaat.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om te voorkomen dat hij aan de bak knaagt (en hij toch pas nieuw voer krijgt als zijn bakje leeg is)?

Bij voorbaat dank!

• Khydra

dat is altijd lastig zoiets. In elk geval proberen geen aandacht aan te schenken, dus hem negeren als hij dat doet. Eventueel tijdelijk er iets tegenaan zetten of plakken zodat hij er niet bij kan? Of een andere bak? Verder zou ik het ook zo snel niet weten helaas.

Succes

• Sigrid

Er geen aandacht aan schenken vind ik lastig; plastic eten lijkt me niet gezond voor hem. We lopen er dus eigenlijk altijd wel heen om te zorgen dat hij ermee stopt, maar ik probeer er wel op te letten hem dan geen eten te geven.

Alle onderbakken die ik ken zijn van plastic, en ik zou niet goed weten hoe ik alle randen van zijn kooi kan afschermen op een cavia-proof manier?

• khydra

is altijd lastig, zijn tenslotten knaagdieren ;) Je zou kunnen proberen er iets op te smeren wat ze niet lekker vinden, al zou ik zo snel niet weten wat. Ik zou zelf iets van vaseline proberen, al heb ik geen idee of dat werkt hoor. Ik heb zelf sinds kort houten bakken met plexiglas, dat is perfect, je kunt ze heel goed zien en ze kunnen niet kangen omdat het plexigral aan de binnenkant is gemonteerd. Die bakken zijn alleen heel erg duur helaas, maar als je handig bent zou je zelf iets kunnen knutselen?

• marissa

Zolang ik cavia's heb knagen ze aan de onderbakken. Je ziet de tandjes erin maar ze hebben er nooit een stuk uit kunnen knagen. Ze hebben dus nooit iets binnen gekregen. Ook hun huisjes zijn van kunststof Nu zijn ze aan de trap van hun nieuwe flat begonnen. Deze is van hout dus dat vindt ik veel minder maar we gaan er metaalrandjes langs zetten. Dus ook weer opgelost. Ja het zijn knaagdieren en zetten overal hun tanden in. Het is nu eenmaal zo dus zou ik het maar gewoon negeren. Mijn vorige caafjes hebben ook altijd in een kunststof kooi gezeten en ook nog aan de pvcbuizen geknaagd. Zij zijn allemaal aan ouderdom gestorven. Dus zou me niet te veel zorgen maken. Ik heb ze altijd takken gegeven en de ruif zat altijd vol hooi maar toch bleven ze aan de bak knagen van tijd tot tijd. Iets erop gesmeert heb ik nooit. Ik heb me er eerlijk gezegd nooit druk om gemaakt.

Groetjes Marissa

• V Hill

Eenzaam? Gefrustreerd?

• Sigrid

@Marissa: de hele ‘hoek’ is bij mij nu afgesleten tot een ronde vorm in de plastic rand. Ik hoop inderdaad dat hij het niet opeet, want plastic kan voor zover ik weet wel flinke darmproblemen veroorzaken…

@V Hill: eenzaam is hij niet. Hij staat midden in de woonkamer, waar vrijwel altijd iemand is, en hij is veel uit de kooi, bij een van ons op schoot of loslopend door de kamer. Het gaat hem puur om het eten - hij doet het alleen 's avonds, als de dingen uit zijn eten die hij lekker vindt op zijn en alleen de saaie brokjes nog over zijn. Het is een vorm van bedelen. Mijn vorige cavia rammelde dan aan de tralies; Brammetje gaat aan de bak knagen…

• Sigrid

(O, ik heb ook al geprobeerd om over te gaan op voer dat uit één korrel bestaat, maar dat is dus juist de korrel die hij niet lekker vindt, dus dat gaf alleen maar meer geknaag en geen eten ;)).

• Nathalie

@Sigrid een mens kan nooit het gezelschap van een andere Cavia vervangen.Grote kans dus dat je Caaf wel degelijk eenzaam is.Cavia's zijn sociale dieren en horen naar mijn mening niet alleen te leven.

• marypoppins@live.nl

(:P)Hallo , ik ken het probleem ,mijn caaf doet precies het zelfde, maar ik rtek me hier niets van aan het is moeilijk , ik weet het, maar tot dat iemand tegen me zei, heb je al geprobeer om er iets van een wortelbroodje voor dat je gaat slapen er in te doen.

nou ik heb het geprobeerd en het is gelukt, mijn caaf is niet alleen , ze krijgt genoeg aandacht ze wil accepteerd geen andere cavia's in haar buurt , div malen geprobeerd en zonder scucces, en tot bloedens aan toe zelfs we zijn hir maar mee gestopt.

het is een borstel cavia maar deze staan er volgens kenners om heel luidruchtig te kunnen zijn, ze is zo waanzinnig lief , tikje eigenwijs, ze heeft haar eigen willetje , als ze je mag den is ze lief , mag ze je niet dan kan ze behoorlijk de tanden in je vingerszetten