Waar mijn vorige cavia aan de tralies ging rammelen als hij eten wilde, gaat mijn huidige caaf van 1 jaar aan de (plastic) bak knagen als een vorm van ‘bedelen’. Daar ben ik niet zo blij mee… lijkt me niet zo gezond voor hem.
Hij krijgt twee keer per dag een handje hardvoer, of als zijn bakje tussendoor helemaal leeg is, nog wat extra, heeft altijd hooi in de kooi en een houten huisje waar hij aan kan knagen. Daarnaast krijgt hij regelmatig knaagtakken (Hazelaar) en elke dag meerdere keren groente. Hij gaat echter knagen als zijn bakje nog niet helemaal leeg is en hij er de lekkere dingen uit op heeft. Hij krijgt echter pas nieuw voer als zijn bakje leeg is. Alles-in-één-voer heb ik ook al geprobeerd; dit at hij helemaal niet. De rand insmeren met azijn maakte hem niets uit; elke keer als hij knaagt een geluid maken dat hij niet fijn vindt (sleutelbos, of met een lepeltje in een kopje roeren bijv.) heeft ook geen blijvend resultaat.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen om te voorkomen dat hij aan de bak knaagt (en hij toch pas nieuw voer krijgt als zijn bakje leeg is)?
Bij voorbaat dank!