Giftige groentes/fruit en groente afval?

• Witchesatwork.nl

Hoi hoi

Volgens mij is als enige groente soort de rode kool giftig voor caafs.

Dus al het andere is wel oke!

Echter sommige mensen/fokkers beweren dat ook de aardappelschil en misschien ook wel de aardappel zelf ook giftig is voor de cavia.

Dat de uitschieters giftig zijn ook voor de mens weet ik allang maar hoe zit het met de aardapppel zelf en of de schil?

En zo ook buiten de rode kool zijn er misschien nog meer groentes en of fruit giftig?

Ik weet bv dat mijn caafs vrijwel geen citroenen hier eten, maar dat kan ik wel snappen gezien ze erg zuur zijn.

De bv prei lusten ze ook amper, maar uien en zo ook de schil eten ze graag op als mede kiwi, schillen, bananen schillen enz.

Juist is die schil zitten de meeste vitamines maar mogelijk ook de toxines?

groetjes D#S

• Khydra

voor zover ik weet moet je met koolsoorten altijd een beetje oppassen ivm het risico op gasvorming. Ik geef van koolsoorten dan ook alleen bloemkool en boerenkool en dan met mate, gewoon voor de zekerheid.

Aardappelschillen worden voor meerdere diersoorten niet aangeraden, dus ook die zou ik voor de zekerheid niet geven. Aardappels geef ik overigens ook niet, ik weet eigenlijk niet waarom niet, gewoonte denk ik ;)

Groenten/fruit waarvan ik zelf niet vertrouw of ze giftig zijn, geef ik gewoon voor de zekerheid niet, voorkomen is beter dan genezen en er zijn voldoende andere dingen die “veilig” zijn.

Kiwi en bananen en sinaasappels, appels, peren etc geef ik altijd met schil, daarvan zegt men wel dat dat niet goed is vanwege de bestrijdingsmiddelen die er op/in zitten, maar ja, ze vinden het lekker en het is zo'n geknoei alles te schillen.

Ben zeer benieuwd naar andere meningen?

groet

Jannie

• jacqueline

hoi jannie

ik geef mijn dieren eigelijk de standaard dingen zoals witlof appel andijvi paprika enz die iedereen kent en geeft

ik geef ze geen bananenschillen meer nadt ik een dier heb gehad die dood lag een aantal uurtjes na het geven van bananenschillen

volgens mijn dierenarts doen ze om de bananen goed te houden met vervoeren er iets op sprayen zodat ze niet bruin worden of verschimmelen tijdens de reis.

ik geef ook niet snel gesneden groente uit een zakje daar doen ze tijdens het voorwassen chloor water door

bananen geef ik wel maar dan zonder schil en andijvi is veel goedkoper niet gesneden

aardappel geef ik zowiezo niet ook nooit gedaan eigelijk net als uien en prei jakkie bah

• Witches at work.nl

Hoi hoi

Ja jakkie bah daar denken ze hier anders over, ik heb ook niet van die verwende caafs ik houd het vrij sober en simpel doorgaans.

Een goede basis brok met zeer veel goed fris hooi.

Dat vul ik om de dag of 2 dgn aan met wat groen voer, herstellende, opgroeiende, net bevallen dieren verstrek ik bijna dagelijks tot dagelijks groen voer net zoals het uitkomt.

Uien bv vreten ze hier ook pop met schil en al.

Tja wat die bananen schillen betreft hier merk ik nergens wat van maar als daar zo'n zooi opgespoten zit dan is het misschien slim er van af te zien.

Aan de andere kant, zakjes groente die met chloor zijn bewerkt. slecht voor caafje ivm chloorbad???

En voor het mensje dan???

Dan moet je dus echt naar biologisch zoals ons pap het dus doet al velen jaren?

gr D#S

• M.

Ik heb jarenlang onze stam goudagouti gladharen met F conditie gebracht op de shows, met wekelijks vaak meermaals een behoorlijke portie aardappelschillen,. Glimmen als spiegels. De bladeren zijn giftig, als familie van de nachtschade.

Ook rode bieten gevoerd als ik die kon krijgen. Een cavia kun je aanleren veel te eten. Je moet er geen kieskeuren van maken. Hoe meer en gevarieerder hoe vitaler ze blijven.

http://isabellanhd.web-log.nl/photos/uncategorized/2010/03/15/gladhaar_zeug_goud_agouti.jpg

M.

• jacqueline

hoi m.

ik heb gisteren na lang twijfelen inderdaad aardappelschillen gegeven en ze eten het hier ook op

ik dacht dat de schil ook giftig was maar als het alleen het blad is dan geef ik ook vaker aardappelschillen hier.

ik heb ook weleens soepgroente over uit zo'n zakje en daar zit prei tussen wat ze dan ook opeten maar als je zo prei geef dan eten ze het niet gekke beesten :)

• Sigrid

Sla is voor zover ik weet ook niet zo goed voor ze.

• zoeperzazke

Aardappels zelf zijn in principe niet giftig, máár, de gebutste en verkleurde plekjes in aardappels en aardappelschillen zijn dit wél. Zeker op een schil is het lastig beoordelen waar de zwarte plekken zitten, dus ik zou zeggen; waarom zou je een risico nemen als er nog zoveel andere dingen zijn die je wel veilig kunt geven? De witlof is bij de AH in de bonus, nu voor de helft, heb net 6 grote zakken gehaald voor de rest van de week :)

• Witchesatwork.nl

Hoi M.

Van mijn vader heb ik geleerd dieren te voeren zoals ik nu doe, in de winter is er geen gras en mais te voeren en schillen van bv kiwi, aanrdappelen, appelen zijn volgens hem een waardevolle aanvulling op hun reguliere voer.

Uitgeschoten piepers smijt ik zo wie zo weg en of beschimmeld fruit.

Zelfs dat schijnt niet eens slecht te zijn maar ik wil schoon, vers en fris vooral voor mijn dieren.

Sigrid sla is ook zeer goed voor de cavia hoor maar………….niet teveel!!!

Geen hele krop voor 2 caafs of zo dus maar een paar blaadjes is ook al heel oke en genoeg.

Wortels krijgen ze hier iin de winter ook regelmatig en ze zijn er erg blij mee.

Prei lusten ze niet maar bv uien en uien schillen weer wel.

Ook de kruiden die ik hier voor eigen consumptie verbouw zoals; selderij, peterselie, lavas krijgen ze wel eens wat van in de zomer.

Maar alles ook niet in overdreven hoeveelheden gehalve gras, paardenbloembladeren en klavertjes daarvan geef ik ze zomers lekker een hele berg!

Ik bouw het in het voorjaar wel ff rustig op uiteraard.

gr D#S